כדי להגיע למכתב מסויים, לחץ על תאריך המכתב: ד' תשרי | ה' תשרי | ו' תשרי | ז' תשרי | ח' תשרי | י"א תשרי | י"ב תשרי | י"ג תשרי | י"ד תשרי | כ' תשרי | כ"ה תשרי | כ"ו תשרי | כ"ז תשרי | כ"ח תשרי | כ"ט תשרי |
||
|
||
ארכיון כל המכתבים לנשים » | ||
|
||
בעזה"י יום א' ד' תשרי בין כסה לעשור ה'תשע"ד שלום רב אל … תחי' דעי לך שבמשך כל ראש השנה הזכרתי את כל המשפחה שלך (שרשומים בפנקסי) שיהיה לכם שנה טובה ומתוקה, שנה של אושר ועושר, שנה שיהיה ביניכם שלום ואהבה, ושנה שלא יחסר לכם שום דבר, והרבה נחת מכל יוצאי חלציכם.
|
||
בעזה"י יום ב' ה' תשרי בין כסה לעשור ה'תשע"ד שלום רב אל … תחי' מאד מאד אני מבקש אותך שתראי להתחזק ביתר שאת ביתר עוז דייקא בימים אלו בין ראש השנה ליום הכיפורים שהם ימים קדושים מאד, וצריכים לעסוק בימים אלו בעשיית חסד אחד עם השני, ולכן אני מאד מבקש אותך שתראי להתפייס עם כל אשה מנשות אנשי שלומינו, כי כך אמרו חכמינו הקדושים (יומא פה:) עבירות שבין אדם למקום יום הכפורים מכפר, עבירות שבין אדם לחבירו אין יום הכפורים מכפר עד שירצה את חבירו; וצריכים מאד מאד להקפיד על זה, וחבל מאד שיהיה בינינו אי הבנות וכו', ואם אנחנו מבקשים סליחה מהקדוש ברוך הוא שימחול לנו על כל עוונותינו, על אחת כמה וכמה שאנחנו צריכים למחול להזולת.
|
||
בעזה"י יום ג' ו' תשרי בין כסה לעשור ה'תשע"ד שלום רב אל … תחי' אני מאד מאד מבקש אותך שדייקא בימים אלו תראי לנצל את הזמן היקר הזה רק לעשות חסד ולהתפייס עם מי שיש לך איזה דין ודברים, כי חבל מאד מאד שנכנס ביום הכיפורים עם שנאה על מישהו וכו', כי כך אמרו חכמינו הקדושים (יומא פה:) עבירות שבין אדם למקום יום הכפורים מכפר, עבירות שבין אדם לחבירו אין יום הכפורים מכפר עד שירצה את חבירו; ולכן דייקא עכשיו בימים אלו כדאי מאד מאד לפייס אחת את השניה, וחכמינו הקדושים אמרו (פסיקתא רבתי פרשה מ') אמר להם הקדוש ברוך הוא עשרת ימי תשובה אם עשיתם תשובה בהם ואתם באים לפני ביום הכפורים ואפילו יש לכם עונות מן הארץ ועד השמים אני מלבינם כשלג.
|
||
בעזה"י יום ד' ז' תשרי בין כסה לעשור ה'תשע"ד שלום רב אל … תחי' הנה אנחנו מתקרבים אל יום הכיפורים, יום אחד בשנה שאין להס"מ רשות לקטרג בו, כמאמרם ז"ל (יומא כ.) שטן ביומא דכיפורי לית ליה רשותא לאסטוני שביום הכיפורים אין לו רשות לקטרג, כל השנה הענין שלו זה רק להסית ולהדיח אחד נגד השני, כי הס"מ זה הקליפה שנברא להעלים ולהסתיר ולכסות את אמתת מציאותו יתברך, ומסית ומדיח יומם ולילה נגד אחדות ישראל, כי כל הענין שלו זה רק "הפרד ומשול", ולכן ביום הכיפורים שאז הוא מוכרח לשתוק וכו', אזי זה שמחה גדולה מאד בכל העולמות, כמאמרם ז"ל (תנחומא וישלח) כי גדול יום הוי"ה ונורא מאד, זה יום הכיפורים, כי אז הס"מ מוכרח לסתום את הפה הטמא שלו לא לקטרג על עם ישראל, ומי יתן שנזכה כבר לראות במפלתו של הס"מ שיפול נפילה אחר נפילה וכו' וכו', ויפסיק לקטרג על נשמות ישראל, ולהסיתם אחד נגד השני, כי זה כל הכח שלו הפרד ומשול, כמו שאנחנו רואים את זה על בשרינו, יעזור הקדוש ברוך הוא שנזכה לקבל על עצמינו עכשיו ביום הכיפורים הזה לחזור בתשובה שלימה עם לב אמת לב נכון, והעיקר שצריכים לזכור מה שאמרו חכמינו הקדושים (יומא פה:) עבירות שבין אדם למקום יום הכפורים מכפר, עבירות שבין אדם לחבירו אין יום הכפורים מכפר עד שירצה את חבירו; ולכן אני מאד מאד מבקש אותך שתראי לבקש סליחה אם את יודעת שיש לך איזה ריב ויכוח עם איזה אשה מנשות אנשי שלומינו, וכן צריכים לפייס את השכנות, ולהשתדל מאד להשלים ביניכן, כי למעלה בשמים מאד מאד חשוב שלום, שבזה תלוי הגאולה, כמאמרם ז"ל (דברים רבה פרשה ה' סימן י"ב) גדול השלום שאין הקדוש ברוך הוא מבשר את ישראל שיהיו נגאלין אלא בשלום; ואמרו (שם) אין הקדוש ברוך הוא מנחם את ירושלים אלא בשלום.
|
||
בעזה"י יום ה' ח' תשרי בין כסה לעשור ה'תשע"ד שלום רב אל … תחי' ראי לשמוח מאד מאד על נועם חלקך שיש לך חלק להיות בקהילה קדושה כזו חממה של אמונה, ובפרט עכשיו שאנחנו מתכוננים לקראת יום הכיפורים, יום שהקדוש ברוך הוא מכפר לנו על כל עוונותינו, ראוי לנו לשוב בתשובה שלימה, ואמרו חכמינו הקדושים (פסיקתא דרב כהנא) אם עשיתם תשובה בעשרת ימי תשובה ואתם באים לפני ביום הכיפורים, אפילו יש עוונות מן הארץ ועד השמים אני מלבינם כשלג, ולכן ראוי לך לשמוח מאד מאד ולהשתדל לקבל את יום הכיפורים הזה בשמחה עצומה שהקדוש ברוך הוא ימחול לנו עוונותינו אם נזכה לחזור בתשובה שלימה על העוונות שבין אדם לחבירו שזה מאד מאד חמור, ולכן אני מאד מבקש אותך שתבקשי סליחה מהזולת, מספיק שיש לנו פה את הס"מ הרשע שמסית ומדיח את תושבי המקום נגדינו, ומכניס שנאה עלינו, והכל מחמת קנאה ושנאה שמטרפת את דעתו, ורביז"ל אמר (ספר המדות אות מריבה סימן פ"ח) אין מלמדין זכות על המסית; יעזור הקדוש ברוך הוא שנזכה הפעם להצליח בגדול, ולצאת כבר זכאין בדין למעלה, ממילא נזכה לצאת זכאין בדין למטה, ונצליח הפעם בגדול בהבחירות, ולא נצטרך לסבול מהרשע מרושע הזה וכו'.
|
||
בעזה"י יום א' מחרת יום הכיפורים שם השם [י'] ה'תשע"ד שלום רב אל … תחי' מאד מאד אני מבקש אותך בימים אלו בין יום הכיפורים לבין חג הסוכות, שתהי מאד שמחה ועליזה, ותתאזרי במדת הסבלנות לא להתפרץ על בעלך ועל הילדים, רק לקנות לעצמך את המדה היקרה שעולה על כל המדות טובות והיא מדת הסבלנות, אשרי האשה שקונה לעצמה את מדת הסבלנות שזה עיקר גדול בהחיים, וזה המתנה הכי יפה שאשה צריכה להגיע אל זה, בזה העולם העובר, כי החיים מלאים קשיים ונדמים כים הסוער וכו' וכו', ומי המצליח בחייו? זה רק הסבלן! ואמר החכם "אין דבר שמחסר מן הרעה כמו הסבל", כי הסבלן הוא המנצח בכל תחום, ואמר החכם "הסבל מעלה גדולה, והיא תחבולה למי שאין לו תחבולה", ולכן תראי להתאזר במדת הסבלנות הן לגבי ילדיך, והן לגבי בעלך, ואז תהי הכי המוצלחת בעולם, וזה עיקר גבורת הגיבור להתאזר במדת הסבלנות, וכך אמרו חכמינו הקדושים (אבות פרק ד') איזהו גיבור הכובש את יצרו, שנאמר (משלי ט"ז) "טוב ארך אפים מגיבור ומושל ברוחו מלוכד עיר", רואים מפסוק זה שמדבר מסבלנות שזה עיקר הגבורה, שיכול לכבוש את יצרו של כעס, שלא יכעס יותר, כי הסבלן הוא המנצח תמיד, ובפרט בארבע בימים האלו בין יום הכיפורים ליום חג הסוכות, שנקראים אצל רביז"ל (ליקוטי מוהר"ן חלק ב' סימן ס"ו) מחרת יום הכיפורים שם השם, שבימים אלו מאיר שמו יתברך בגילוי רב ונפלא מאד, והימים האלו מאד מאד מסוגלים לכל דבר, מי שזוכה לשמור את עצמו מכעס ומקפידות, ולהתחזק במדת הסבלנות.
|
||
בעזה"י יום ב' מחרת יום הכיפורים שם השם [ה'] ה'תשע"ד שלום רב אל … תחי' מאד מאד אני מבקש אותך עכשיו לפני החג שאת טרודה בצרכי החג וכו' וכו', עם כל זאת ראי להתחזק ביתר שאת ביתר עוז, ותעבדי על מדת הסבלנות שזה זוכים על ידי תוקף השמחה, כי בזה שתהי שמחה ועליזה שיש לך חלק בהקהילה הקדושה שלנו שהיא חממה של אמונה, בזה ראוי לך לשמוח מאד מאד, והקדוש ברוך הוא ירחיב לך בגשמיות וברוחניות גם יחד.
|
||
בעזה"י יום ג' מחרת יום הכיפורים שם השם [ו'] ה'תשע"ד שלום רב אל … תחי' מאד מאד אני מבקש אותך שתתאזרי במדת הסבלנות, בפרט עכשיו קודם ימי החג, וכן בימי החג וכו' וכו', כי אז יש מתחים גדולים בבית וכו', ולכן צריכים לראות לקנות לעצמו את מדת הסבלנות, אשר אמר רביז"ל (ליקוטי מוהר"ן חלק א' סימן קמ"ה) שאי אפשר להגיע אל מדת אריכת אפים שהוא המדה היקרה של סבלנות, אלא על ידי תוקף האמונה, כי המאמין האמיתי שמאמין שאין בלעדו יתברך כלל, והכל לכל אלקות גמור הוא, והוא יתברך מנהיג את עולמו בחסד וברחמים בצדק ובמשפט, ודבר גדול ודבר קטן לא נעשה מעצמו אלא בהשגחת המאציל העליון, עד כדי כך שאמרו חכמינו הקדושים (חולין ז:) אין אדם נוקף אצבעו מלמטה אלא אם כן מכריזין מלמעלה; שאדם לא מקבל מכה קטנה באצבע קטנה אם לא מכריזין על זה קודם מלמעלה, האדם הזה הוא תמיד שמח, ולכן ראי להתחזק ביתר שאת ביתר עוז ושום דבר בעולם לא יוכל לשבור אותך, ותזכרי אשר החג הזה נקרא "זמן שמחתינו" ולכן תעשי כל מיני פעולות שבעולם שרק אוירה של שמחה ישרה בתוך ביתכם, וזה יביא רגיעה בתוך הבית, כי במקום שיש שמחה יש אוירה של רגיעה, ובכלל צריכים הרבה לבקש את הקדוש ברוך הוא על מדת השמחה, כי זה לא בא קל, כי על כל אחד ואחד עובר מה שעובר, ואי אפשר להגיע לשמחה שזה אור גדול מאד, אלא על ידי ריבוי תפלה לבקש ממנו יתברך הרבה מאד רבונו של עולם זכיני להיות בשמחה, ולהרגיש שכל מה שקורה איתי זה הכל ממך בהשגחה נפלאה, כדי לקרב אותי אליך, וכדי למרק את עוונותי המרובים, כי כל מה שאתה עושה הוא לטובתי, ולכן זכיני להיות תמיד בשמחה, ואף פעם לא אכנס בלחץ ובדחק ובצמצום ובקטנות, אלא תמיד אזכה להיות שמחה ועליזה, ושיתרחב לי בגשמיות וברוחניות, ואזכה לשמח את כל הבית, עד שהבית יהיה מלא אמונה, ותמיד נזכה לדבר רק ממך, ועל ידי זה תמשיך עלי ועל בני ביתי כל מיני השפעות והרחבות והצלחות, ואזכה להכלל בך מעתה ועד עולם אמן סלה, אשרי האשה שחזקה בתפלה להתפלל בכל יום על מדת השמחה, שזה יסוד גדול בחיים.
|
||
בעזה"י יום ד' ערב חג הסוכות שם השם [ה'] ה'תשע"ד שלום רב אל … תחי' חסדי השם יתברך שהחיינו וקיימנו והגיענו לזמן הזה שהגיע אלינו חג הסוכות "זמן שמחתינו", ולכן את צריכה לעשות כל מיני פעולות שבעולם להיות בשמחה עצומה, על אף שעובר עליך כל מיני משברים וגלים, את צריכה לדעת שחג הסוכות הוא חג של שמחה, כי בעת שיצאנו ממצרים סיכך עלינו הקדוש ברוך הוא עם ענני כבוד, ולזכר זה אנחנו עושים מצות סוכה, כמאמרם ז"ל (פסיקתא דרב כהנא פרק כ"ח) למה ישראל עושין סוכה? לנסים שעשה להם הקדוש ברוך הוא בשעה שיצאו ממצרים, שהיו ענני כבוד מקיפים אותן; ולכן גם עכשיו כשאדם מחדיר בעצמו אמונה פשוטה בו יתברך, ואיך שהקדוש ברוך הוא מסכך עלינו, וכל מה שעובר עלינו בגשמיות וברוחניות זה רק ממנו יתברך, כי בכל תנועה ותנועה שם אלופו של עולם, אזי אין מה להיות בעצבות ובמרירות ובדיכאון, כי מה הפסדנו בזה העולם? וככל שמכניסים את עצמם בתוך האמונה, כך נכנס באדם יותר ויותר שמחה וסבלנות, ולכן אני מאד מבקש אותך היות שעכשיו נכנס חג הסוכות "זמן שמחתינו" ראי לקנות לעצמך את המדה היקרה של סבלנות, לא להתפרץ על בעלך ועל הילדים, רק להיות בשמחה ולשמוח מאד מאד על נועם חלקינו שזכינו להבראות מזרע ישראל, ולא עשנו גוי כגויי הארצות, שזה השמחה הכי גדולה, וחכמינו הקדושים מספרים (עבודה זרה ג.) שלעתיד יבואו כל אומות העולם בטענה להקדוש ברוך הוא למה הם לא קיבלו את הקדוש ברוך הוא, והקדוש ברוך הוא עונה להם הרי רציתי לתת לכם את התורה ולא רציתם לקבל אותה, עם כל זאת מצוה קלה יש לי והיא מצות סוכה, בואו ותקיימו את זה, וכל אחד עושה סוכה, והקדוש ברוך הוא מוציא חמה מנרתיקה, וכל אחד ואחד מבעט בסוכתו ויוצא וכו', היינו אפילו מצוה קלה כמו מצוות סוכה הגויים לא יכולים לקבל, עם ישראל נכנסים בסוכה יהיה איך שיהיה, שיהיה חום או קור או גשם וכו', שום דבר לא מונע אותם מלהכנס בתוך הסוכה, ועם ישראל עם קדוש יודעים את הערך של הסוכה, שהיא צל האמונה, ולכן זוכים להתחזק בכל המצבים, שזה מרמז על מצות סוכה שמסכך אותנו שתמיד נזכור רק בהקדוש ברוך הוא, וזה יכניס בנו שמחה עצומה, והשמחה יביא לנו את הצלחה בחיינו, כמו שאמר רביז"ל (ספר המדות אות שמחה חלק ב' סימן א') מי שהוא שמח תמיד על ידי זה הוא מצליח, ולכן אני מאד מבקש אותך שתשתדלי שכל ימי חג הסוכות תהי רק שמחה ועליזה, ועל ידי זה תקני את מדת הסבלנות לסבול את כל מה שעובר עליך, ותצחקי מכל העולם כולו, אשר הבעל שם טוב הקדוש זי"ע אמר פעם "עולמי עולמי את לא שווה לתת אנחה בך, ואת לא שווה שנהיה עצובים בך", אשרי מי שמחדיר את הדברים האלו בתוך לבו, ולא יחסר לו שום דבר.
|
||
בעזה"י יום ג' ד' דחול המועד סוכות כ' תשרי ה'תשע"ד שלום רב אל … תחי' אני מאד מאד מבקש אותך שתזכרי שהלילה הזה ליל הושענא רבה מוכנים לצאת המלאכים עם הפתקים שנכתב בראש השנה מה יקרה עם האדם על כל השנה, אם לחיים אם למוות, אם לעוני ואם לעושר וכו' וכו', וחתמו על זה ביום הכיפורים, ובהושענא רבה כבר מחלקים את הפתקים, ולכן דעי לך שבלילה הזו וכן למחרתו ביום הושענא רבה יכולים לפעול אצל הקדוש ברוך הוא לשנות לנו את הפתק וכו', ולכן תנצלי את הלילה הזה באמירת תהלים (כמה פרקים שרק את יכולה), וכן להתבודד להקדוש ברוך הוא אשר כל דיבור ודיבור שמדברים עמו יתברך זה הצלחה נצחית, הצלחה כזו אשר אין לתאר ואין לשער כלל, ולבקש ממנו יתברך שיחוס וירחם עליך שיגיד סוף וקץ לכל הצרות שעובר עליך, ושיתחיל להאיר לך המזל, ויאיר עליך מלך הכבוד בעצמו, שיהיה לך כבר עושר עשירות גשמי וכו', ואושר ומנוחה וכו', וכבר לא תדעי מצער ומחלוקת בבית, ותירווי רוב נחת דקדושה מהילדים שלך, ואני מאד מאד מבקש אותך שאל תקחי את זה בקלות, כי כפי שכתוב בזוהר (תרומה קמ"ב.) הלילה הזה אז אדם יכול לדעת אם הוא יגמור את השנה בכי טוב, או חס ושלום להיפך וכו' וכו', ולכן צריכים לבקש את הקדוש ברוך הוא כל מה שרק רוצים, כי עכשיו הוא עת רצון גדול בשמים, ושם יש רעש גדול מאד מאד, אשר לא יכילנו הרעיון כלל.
|
||
בעזה"י יום א' לסדר נח כ"ה תשרי ה'תשע"ד שלום רב אל … תחי' הנה מתחלת עכשיו שנה חדשה, ולכן אני מאד מאד מבקש אותך שתתחילי את השנה עם רגל ימין, זאת אומרת תמיד להטות כלפי חסד לדון את הזולת לכף זכות, ובפרט את בעלך, ולחפש ולבקש ולמצוא בו גם כן את הטוב, רביז"ל הזהירנו מאד מאד לדון את כל העולם כולו לכף זכות, ואפילו רשע גמור אמר רביז"ל (ליקוטי מוהר"ן חלק א' סימן רפ"ב) צריך לדון לכף זכות, ומכל שכן וכל שכן את הבעל צריכים לדון לכף זכות, כי הוא במתח גדול וכו', הן בשביל פרנסה וכו', והן שאר נסיונות קשים שעוברים עליו וכו', ולכן את צריכה מאד מאד להשתדל לדון את בעלך לכף זכות, וחכמינו הקדושים אמרו (תמורה טז.) אשה כיון שאין לה תבואה בתוך ביתה מיד צועקת, איני יודע מה את צועקת? הרי בעלך משתדל במסירות נפש להביא פרנסה, ובמקום לעזור לו להקל ממנו את העול, עוד זאת את יורדת לחייו, מה זה צריך להיות? ולכן אם את רוצה לחיות חיי אושר ועושר, תראי לכבד ולייקר את בעלך, ותמצאי בו את הנקודות טובות שיש בו, ואל תתפרצי עליו, ואז תראי איך שהבית יהיה אוירה של רגיעה, ואז גם הילדים יהיו רגועים, כי כל הצרות בבית מתחיל בזה שיש מריבות וכו', אז הילדים נמצאים בלחץ ובפחד, והם נעשים עצבנים גם כן וכו' וכו', ולכן תעשי כל מה שביכולתך לדון את בעלך לכף זכות, ולא לצאת לריב איתו, ואז תראי אל איזה ישועות הקדוש ברוך הוא יביא לך.
|
||
בעזה"י יום ב' לסדר נח כ"ו תשרי ה'תשע"ד שלום רב אל תחי' מאד מאד אני מבקש אותך שתתחזקי ביתר שאת ביתר עוז, ושום דבר בעולם לא יוכל לשבור אותך, ואף שעובר עליך חלישות הדעת וכו', קטנות המוחין וכו', ואת שבורה ורצוצה מכל מה שעובר עליך וכו' וכו', זכרי היטב שיש לנו רבי גדול שמחזק ומעודד ומשמח אותנו בכל יום ויום, ופשוט מחזיק אותנו בידיו הקדושים שלא ליפול וכו', ולכן ראוי לנו לשמוח מאד מאד שיש לנו רבי כזה, וכבר אמר רביז"ל (שיחות הר"ן סימן קע"ז) שראוי לכם לשמוח בהשם יתברך. ואף על פי שאין אתם יודעים מגדולת השם יתברך ראוי לכם לסמוך עלי. כי אני יודע מגדולתו יתברך, והזכיר אז הפסוק (תהלים קל"ה ה') "כי אני ידעתי כי גדול הוי"ה" וגו', גם ראוי לכם לשמוח בי, מה שזכיתם שיהיה לכם רבי כזה; ואמרו אנשי שלומינו מי שלא שמח עם זה שהוא מקורב אל רביז"ל, יש לו פגם באמונת חכמים, ולכן תעשי כל מה שביכולתך רק להיות בשמחה, ותמיד תדברי עם חברותיך ושכנותיך רק משמחה, שכל העולם כולו לא שווה לתת אפילו אנחה אחת בשבילה וכו', כי ימינו כצל עובר וכו', אדם לא קולט הנה יום הנה לילה, ומה עוזר לו כל הדאגות והמרירות והעצבות וכו' וכו', ורואים בני אדם לא שמים לב איך שהזמן פורח ולא נשאר לנו רק את המצוות והמעשים טובים והחסדים שנעסוק בזה.
|
||
בעזה"י יום ג' לסדר נח כ"ז תשרי ה'תשע"ד שלום רב אל … תחי' מאד מאד אני מבקש אותך שתעשי כל מיני מאמצים שבעולם רק להיות בשמחה, ואף שאני יודע שזה בא לך מאד מאד קשה, עם כל זאת כבר אמרו חכמינו הקדושים (אבות פרק ה') לפום צערא אגרא, היינו כפי הצער שיש לאדם לקיים איזה מצוה, כך הוא מקבל את השכר נגד זה, ובפירוש גילה לנו רביז"ל (ליקוטי מוהר"ן חלק ב' סימן כ"ד) שמצות השמחה היא המצוה הכי קשה לאדם לקיים, כי מרוב צרות ויסורים ומרירות ומכאובים שעוברים עליו, קשה לו מאד להיות בשמחה, ולכן תעשי כל מה שביכולתך רק להיות בשמחה, ועל שמחה צריכים למסור את נפשו פשוטו כמשמעו, כי זה הדבר שבא הכי קשה לאדם, והעיקר שבני אדם מזלזלים בזה ולא יודעים שזה המצוה הכי גדולה שבה תלוי כל המצוות, כמו שאמר רביז"ל (ספר המדות אות שמחה סימן א') כשאדם עושה מצוה בשמחה בידוע שלבו שלם עם אלוקיו, כי שמחת המצוה מראה את טוהר הלב של האדם, שכוונתו לעשות רצונו יתברך באמת בלי שום חשבונות פרטיים, ולכן תעשי כל מיני פעולות שבעולם רק להיות בשמחה, ומה טוב ומה נעים באם תעלי לאולם השמחות כל ליל ראשון וליל שלישי אל הערבי שמחה שעושות נשות אנשי שלומינו, וזה מאד מאד נצרך לכל אשה לצאת לכל הפחות פעמיים בשבוע להתאוורר קצת מעול הבית והילדים וכו', ואל תקחי את זה בקלות, כי השמחה הוא יסוד בהחיים, עד כדי כך שאמר רביז"ל (ליקוטי מוהר"ן חלק ב' סימן כ"ד) שגם חכמי הרופאים אמרו שכל המחלות והחלאים רעים באים לאדם רק מחמת חסרון השמחה, וידוע שמחלת העצבים באים להאדם העיקר מחמת חסרון השמחה, כי תיכף ומיד כשאדם נופל במרה שחורה ובעצבות ובדכאון פנימי רחמנא ליצלן זה מחלת העצבים וכו' וכו', ולכן עיקר הרפואה לצאת מזה זה רק שמחה, ולהכריח את עצמו בכל מיני אופנים שבעולם רק להיות בשמחה, ולא בחינם שרביז"ל הזהיר אותנו על שמחה יותר מהכל, כי על כל אחד ואחת עובר בכל יום כל מיני משברים וגלים, צרות ויסורים ומכאובים, עניות ודחקות וצמצומים וכו' וכו', שזה מושך את האדם אל העצבות ואל העצלות, ואמר רביז"ל (ליקוטי מוהר"ן חלק א' סימן קפ"ט) צריך להזהר מאד מעצבות ועצלות, כי עיקר נשיכת הנחש הוא עצבות ועצלות בבחינת (ישעיה ס"ה) "ונחש עפר לחמו", עפר היא בחינת עצבות ועצלות שהם באים מיסוד העפר; ולכן מוכרחים להכריח את עצמו עם כל הכוחות רק להיות בשמחה, וזה לא עבודה קלה ופשוטה, אלא עבודה הכי קשה, ואשרי מי שמכריח את עצמו להיות תמיד בשמחה, אזי לא יסבול משום מחלות הקשורים אל מחלת העצבים וכו', ולכן אם את רוצה לקיים מצות צדקה בשלימות, עליך לשמח נשים אחרות שזה המצוה הכי גדולה שרק יכולים לעשות, כי על כל אשה עובר מה שעובר וכו', וכשבאה אשה ומחזקת אותה זה הצדקה הכי גדולה.
|
||
בעזה"י יום ד' לסדר נח כ"ח תשרי ה'תשע"ד שלום רב אל … תחי' אני מאד מאד מבקש אותך שמחר בערב בשעה תשע וחצי תבואי לבית הכנסת הגדול, כי יש לי נושאים מאד מאד חשובים לדבר עם כל נשות אנשי שלומינו, הן מה שקורה בכל ארץ ישראל, והן מה שקורה בכל העולם, ובפרטיות בענין הבחירות שאנחנו עומדים לפני זה, ואני מבקש אותך אישית שתבואי.
|
||
בעזה"י יום ה' לסדר נח כ"ט תשרי ה'תשע"ד שלום רב אל … תחי' היום בערב בשעה תשע וחצי בדיוק יהיה שיעור בבית הכנסת הגדול, ורציתי מאד שתבואי כי יש לי דברים נחוצים מאד מאד לדבר אל נשות אנשי שלומינו.
|