חדשות ברסלב שו"ת ברסלב מאמרים ספרי ברסלב וידאו
וַיְהִי רֹבֶה קַשָּׁת
   
'וַיְהִי רֹבֶה קַשָּׁת'

וַיְהִי אֱלֹהִים אֶת הַנַּעַר וַיִּגְדָּל, וַיֵּשֶׁב בַּמִּדְבָּר וַיְהִי רֹבֶה קַשָּׁת. וְיֵשׁ לוֹמַר שֶׁמְּרֻמָּז בְּפָסוּק זֶה דִּבְרֵי רַבֵּנוּ זַ"ל הַנַּ"ל, וַיְהִי אֱלֹהִים אֶת הַנַּעַר - כְּשֶׁשּׁוֹלֶטֶת מִדַּת הַדִּין בָּעוֹלָם שֶׁהוּא שֵׁם "אֱלֹהִים", שֶׁזֶּה גּוֹרֵם הִתְגַּבְּרוּת הַשַּׁ"ךְ דִּינִים • דברי התורה שנאמרו בשולחנו הטהור של כ"ק מוהרא"ש זי"ע לֵיל שַׁבָּת קֹדֶשׁ פָּרָשַׁת וַיֵּרָא תשס"ו


בְּלֵיל שַׁבָּת קֹדֶשׁ בִּסְעוּדָה רִאשׁוֹנָה דִּבֵּר מוֹהֲרָא"שׁ זַ"ל דִּבּוּרִים נוֹרָאִים וְנִפְלָאִים מְאֹד עַל פִּי דִּבְרֵי רַבֵּנוּ זַ"ל בְּלִקּוּטֵי מוֹהֲרַ"ן חֵלֶק א' סִימָן מ"ב הַמְדַבֵּר מֵהַקֶּשֶׁת וּמִתְּפִלָּה, עַיֵּן שָׁם.

♦ ♦

פָּתַח וְאָמַר מוֹהֲרָא"שׁ זַ"ל, רַבֵּנוּ זַ"ל אוֹמֵר (מוֹהֲרָא"שׁ זַ"ל חָזַר בְּקִצּוּר עַל תַּמְצִית דִּבְרֵי רַבֵּנוּ זַ"ל בְּתוֹרָה זוֹ): הַקֶּשֶׁת הִיא הַשְּׁכִינָה, וּתְלָת גְּוָנִין דְּקֶשֶׁת, הֵם הָאָבוֹת, וְהֵם לְבוּשִׁין דִּשְׁכִינְתָּא. וּכְשֶׁהִיא מִתְלַבֶּשֶׁת בִּלְבוּשִׁין דִּנְהִירִין, אֲזַי "וּרְאִיתִיהָ לִזְכֹּר בְּרִית עוֹלָם" (בְּרֵאשִׁית ט, טז), אֲזַי 'וַחֲמַת הַמֶּלֶךְ שָׁכָכָה' (אֶסְתֵּר ז, י). מָשָׁל לְמֶלֶךְ שֶׁכָּעַס עַל בְּנוֹ, וּכְשֶׁהַמֶּלֶךְ רוֹאֶה הַמַּלְכָּה בִּלְבוּשִׁין דִּנְהִירִין, אֲזַי מְרַחֵם עַל בְּנוֹ. וְאוֹתִיּוֹת הַתְּפִלָּה הִיא הַשְּׁכִינָה, כְּמוֹ שֶׁכָּתוּב (תְּהִלִּים נא, יז): "אֲדֹנָי שְׂפָתַי תִּפְתָּח", שֶׁהַדִּבּוּר הוּא שֵׁם אֲדֹנָי. וְנִקְרָא קֶשֶׁת, כְּמוֹ שֶׁפֵּרֵשׁ רַשִׁ"י (בְּרֵאשִׁית מח, כב): "בְּחַרְבִּי וּבְקַשְׁתִּי" 'לְשׁוֹן תְּפִלָּה'. וְקוֹל הַנְּגִינָה הֵם תְּלָת גְּוָנִין דְּקֶשֶׁת, שֶׁיֵּשׁ בַּקּוֹל אֵשׁ, מַיִם, רוּחַ, שֶׁהֵם שְׁלֹשָׁה אָבוֹת, שֶׁהָאָבוֹת הֵם שְׁלֹשָׁה גְּוָנִין דִּנְהִירִין, שֶׁבָּהֶם וּרְאִיתִיהָ לִזְכֹּר וְכוּ'. נִמְצָא, מִי שֶׁמְּנַגֵּן אוֹתִיּוֹת הַתְּפִלָּה, וְקוֹל הַנְּגִינָה הֵם בְּזַכּוּת וּבִבְהִירוּת גָּדוֹל. אֲזַי מַלְבִּישׁ אֶת הַשְּׁכִינָה, הַיְנוּ הָאוֹתִיּוֹת, בִּלְבוּשִׁין דִּנְהִירִין. וְקֻדְשָׁא בְּרִיךְ הוּא רוֹאֶה אוֹתָהּ, אֲזַי 'וַחֲמַת הַמֶּלֶךְ שָׁכָכָה'; עַיֵּן שָׁם כָּל זֶה בְּדִבְרֵי רַבֵּנוּ זַ"ל.
אוֹת הַקֶּשֶׁת נִתְּנָה לְנֹחַ אַחַר הַמַּבּוּל
וְהִסְבִּיר מוֹהֲרָא"שׁ זַ"ל, כִּי הִנֵּה אוֹת הַקֶּשֶׁת נִתְּנָה לְנֹחַ אַחַר הַמַּבּוּל - לִזְכֹּר בְּרִית עוֹלָם, שֶׁלֹּא יִשָּׁחֵת הָעוֹלָם עוֹד מִפְּנֵי מֵי הַמַּבּוּל, וּבְשָׁעָה שֶׁיֵּשׁ לְמַעְלָה כַּעַס וַחֲרוֹן אַף, חַס וְשָׁלוֹם, וְהָיָה יָכוֹל לְהִתְעוֹרֵר קִטְרוּג, לְהָבִיא הַמַּבּוּל לְשַׁחֵת כָּל בָּשָׂר, חַס וְשָׁלוֹם, אֲזַי (בְּרֵאשִׁית ט, יד): "וְנִרְאֲתָה הַקֶּשֶׁת בֶּעָנָן" - לְשַׁכֵּךְ כַּעַס וְחֵמָה, וְנִתְקַיֵּם (שָׁם פָּסוּק טז): "וּרְאִיתִיהָ לִזְכֹּר בְּרִית עוֹלָם", שֶׁהַקָּדוֹשׁ בָּרוּךְ הוּא זוֹכֵר אֶת בְּרִיתוֹ, וּמַהוּ הַקֶּשֶׁת? הַקֶּשֶׁת הִיא הַשְּׁכִינָה הַקְּדוֹשָׁה, הַמִּתְלַבֶּשֶׁת בִּגְוָנִין נְהִירִין, שֶׁהֵם הַשָּׁלֹשׁ גְּוָנִין שֶׁל הַקֶּשֶׁת, וְהַגְּוָנִין נַעֲשִׂים עַל יְדֵי הַתְּפִלּוֹת שֶׁל הַצַּדִּיקִים שֶׁבְּכָל דּוֹר, כִּי הַתְּפִלּוֹת הֵן כְּחִצִּים הַיּוֹצְאִים מִן הַקֶּשֶׁת, בְּחִינַת (בְּרֵאשִׁית מח, כב): "בְּחַרְבִּי וּבְקַשְׁתִּי", וְהַתְּפִלּוֹת מַלְבִּישׁוֹת אֶת הַשְּׁכִינָה בְּמַלְבּוּשִׁים נְהִירִין, וּכְשֶׁהַקָּדוֹשׁ בָּרוּךְ הוּא רוֹאֶה אֶת הַשְּׁכִינָה מְלֻבֶּשֶׁת בִּגְוָנִין נְהִירִין, זֶה מְשַׁכֵּךְ כָּל הַכַּעַס וְהַחֵמָה שֶׁלְּמַעְלָה, וּכְדֶרֶךְ הַמֶּלֶךְ שֶּׁכָּעַס עַל בְּנוֹ, וּבְשָׁעָה שֶׁרוֹאֶה אֶת הַמַּלְכָּה בִּלְבוּשִׁין נְהִירִין - מְרַחֵם עַל בְּנוֹ, וְהַצְּבָעִים שֶׁל הַקֶּשֶׁת הֵם שְׁלֹשָׁה, כְּנֶגֶד שְׁלֹשֶׁת הָאָבוֹת: אַבְרָהָם יִצְחָק וְיַעֲקֹב, כִּי כָּל אֶחָד וְאֶחָד מֵהֶם גִּלָּה וּפִרְסֵם הָאֱמוּנָה וְהַתְּפִלָּה בָּעוֹלָם, עַד שֶׁכָּל אֶחָד יִפְתַּח אֶת פִּיו לְדַבֵּר אֵלָיו יִתְבָּרַךְ, כִּי הָאָבוֹת תִּקְנוּ אֶת שְׁלֹשֶׁת הַתְּפִלּוֹת שֶׁבְּכָל יוֹם – שַׁחֲרִית, מִנְחָה וְעַרְבִית, וְעַל יְדֵי הַתְּפִלּוֹת מַלְבִּישִׁים אֶת הַשְּׁכִינָה בִּלְבוּשִׁין נְהִירִין, וּמַמְתִּיקִין אֶת כָּל הַדִּינִים שֶׁלְּמַעְלָה, וְהַצַּדִּיקִים שֶׁבְּכָל דּוֹר וָדוֹר הוֹלְכִים בְּכֹחַ הָאָבוֹת הַקְּדוֹשִׁים, וְהֵם מְגַלִּים וּמְפַרְסְמִים אֶת הַתְּפִלָּה בָּעוֹלָם, עַד שֶׁהָיוּ דּוֹרוֹת, כְּמוֹ הַדּוֹר שֶׁל רַבִּי שִׁמְעוֹן בַּר יוֹחַאי, שֶׁלֹּא נִרְאֲתָה הַקֶּשֶׁת בְּיָמָיו (בְּרֵאשִׁית רַבָּה לה, ב), כִּי בְּכֹחוֹ וּבִזְכוּתוֹ שֶׁל רַבִּי שִׁמְעוֹן בַּר יוֹחַאי, שֶׁגִּלָּה וּפִרְסֵם אֱלֹקוּתוֹ יִתְבָּרַךְ בָּעוֹלָם - לֹא הֻצְרְכוּ לְאוֹת קֶשֶׁת לְהָגֵן עַל הָעוֹלָם, וּלְהַמְתִּיק אֶת הַדִּין, כִּי הַדִּינִים הָיוּ מְמֻתָּקִים מֵאֲלֵיהֶם, וְלֹא הִתְחִילוּ לָצֵאת כְּלָל, וְכֵן הוּא אֵצֶל הַצַּדִּיקִים שֶׁבְּכָל דּוֹר וָדוֹר, שֶׁכְּפִי שֶׁהֵם מְגַלִּים וּמְפַרְסְמִים אֶת הַתְּפִלָּה בָּעוֹלָם, הֵם מַלְבִּישִׁין אֶת הַשְּׁכִינָה בִּגְוָנִין נְהִירִין, וּמַמְתִּיקִים אֶת כָּל הַדִּינִים לְגַמְרֵי, וְלָכֵן אַשְׁרֵי הַזּוֹכֶה לִהְיוֹת מְקֹרָב לְצַדִּיקִים קְדוֹשִׁים כָּאֵלּוּ, וּלְהָאִיר עַל עַצְמוֹ אוֹרָם הַגָּדוֹל, עַד שֶׁגַּם הוּא יַעֲסֹק בִּתְפִלָּה בְּכָל עֵת, כִּי אָז יַמְשִׁיךְ עַל עַצְמוֹ הֶאָרַת הַשְּׁכִינָה הַקְּדוֹשָׁה, וְעוֹלָמוֹ יִרְאֶה בְּחַיָּיו, אַשְׁרֵי לוֹ וְאַשְׁרֵי חֶלְקוֹ.

'וַיְהִי רֹבֶה קַשָּׁת'
וְקִשֵּׁר מוֹהֲרָא"שׁ זַ"ל אֶת עִנְיַן הַנַּ"ל לְפָרָשַׁת הַשָּׁבוּעַ בְּקֶשֶׁר נּוֹרָא וְנִפְלָא מְאֹד, כִּי הִנֵּה כְּתִיב (בְּרֵאשִׁית כא, כ) וַיְהִי אֱלֹהִים אֶת הַנַּעַר וַיִּגְדָּל, וַיֵּשֶׁב בַּמִּדְבָּר וַיְהִי רֹבֶה קַשָּׁת. וְיֵשׁ לוֹמַר שֶׁמְּרֻמָּז בְּפָסוּק זֶה דִּבְרֵי רַבֵּנוּ זַ"ל הַנַּ"ל, וַיְהִי אֱלֹהִים אֶת הַנַּעַר - כְּשֶׁשּׁוֹלֶטֶת מִדַּת הַדִּין בָּעוֹלָם שֶׁהוּא שֵׁם "אֱלֹהִים", שֶׁזֶּה גּוֹרֵם הִתְגַּבְּרוּת הַשַּׁ"ךְ דִּינִים, נַעַ"ר בְּגִימַטְרִיָּא שַׁ"ךְ (לִקּוּטֵי מוֹהֲרַ"ן חֵלֶק א' סִימָן לב), אֲזַי וַיִּגְדָּל - שֶּׁצְּרִיכִין לַעֲסֹק בְּהַמְתָּקַת הַדִּינִים, שֶׁהוּא מִדַּת הַגְּדֻלָּה וְהַחֶסֶד, שֶׁזֶּהוּ עִנְיַן "וַיִּגְדָּל", וְאֵיךְ? עַל יְדֵי וַיֵּשֶׁב בַּמִּדְבָּר - מִדְבָּר הוּא מִלְּשׁוֹן דִּבּוּר, שֶׁהוּא הַדִּבּוּר וְהַתְּפִלָּה אֵלָיו יִתְבָּרַךְ, וְהַמָּקוֹם הֲכִי מֻכְשָׁר לָזֶה הוּא "בַּמִּדְבָּר" - רָחוֹק מִן הַיִּשּׁוּב וּמֵהַבִּלְבּוּלִים שֶׁל בְּנֵי אָדָם, וּכְדִבְרֵי רַבֵּנוּ זַ"ל (לִקּוּטֵי מוֹהֲרַ"ן חֵלֶק א' סִימָן נב) עַל הַמִּשְׁנָה (אָבוֹת ג, ד): הַנֵּעוֹר בַּלַּיְלָה וְהַמְהַלֵּךְ בַּדֶּרֶךְ יְחִידִי וְכוּ', שֶׁהַמָּקוֹם הֲכִי מְסֻגָּל לִתְפִלָּה וְהִתְבּוֹדְדוּת, הוּא בְּמָקוֹם פָּנוּי שֶׁאֵין בְּנֵי אָדָם הוֹלְכִים שָׁם אֲפִלּוּ בַּיּוֹם, עַיֵּן שָׁם. וְזֶהוּ וַיְהִי רֹבֶה קַשָּׁת - שֶׁשָּׁם בְּתוֹךְ הַמִּדְבָּר, וּבְכֹחַ הַדִּבּוּר, הָעִקָּר לִהְיוֹת "רֹבֶה קַשָּׁת", וְלִירוֹת חִצֵּי הַתְּפִלָּה, כְּמוֹ הַיּוֹרֶה בְּקֶשֶׁת, וּבָזֶה הוּא מַלְבִּישׁ אֶת הַקֶּשֶׁת שֶׁהִיא הַשְּׁכִינָה הַקְּדוֹשָׁה, בִּלְבוּשִׁין נְהִירִין, כִּי הַתְּפִלָּה, כְּשֶׁהִיא בִּדְבֵקוּת אֲמִתִּית אֵלָיו יִתְבָּרַךְ, מַמְתֶּקֶת אֶת כָּל הַדִּינִים מֵעַל הָאָדָם, וּמַמְשִׁיךְ עָלָיו רַחֲמִים וַחֲסָדִים גְּמוּרִים.
וְהַשֵּׁם יִתְבָּרַךְ יְזַכֵּנוּ לַעֲסֹק כָּל יָמֵינוּ בִּתְפִלָּה וּבְהִתְבּוֹדְדוּת אֵלָיו יִתְבָּרַךְ, וְנִזְכֶּה לְהַמְשִׁיךְ עַל עַצְמֵנוּ כָּל מִינֵי יְשׁוּעוֹת וְרַחֲמִים, עֲדֵי נִזְכֶּה לִרְאוֹת בְּבִנְיַן צִיּוּן וִירוּשָׁלַיִם, בִּמְהֵרָה בְּיָמֵינוּ, אָמֵן וְאָמֵן. 

לכל המאמרים במדור משולחנו של צדיק >

0 תגובות

הוספת תגובה
שם:
כותרת:
תוכן:
 
מפת אתר : ברסלב סיטי בפייסבוק : ברסלב סיטי ביוטיוב : ברסלב סיטי בגוגל+ : ברסלב סיטי בטוויטר : צור קשר : שיעורים להאזנה : שיעורים לצפיה : קונטרסים לקריאה : אש קודש : ספריית האתר : קבל עידכונים : מכתבי מוהרא"ש לגברים : מכתבי מוהרא"ש לנשים : קרן הדפסה : ביקורי הצדיק בארה"ק : חדשות ברסלב : שיחות מוהרא"ש : שאלות ותשובות בחסידות ברסלב : חסידות ברסלב : תולדות חייו של רבי נחמן מברסלב : גוגל פלוס : רבי נחמן מברסלב : שאל את הרב
עיצוב אתרים - BetaGroup