חדשות ברסלב שו"ת ברסלב מאמרים ספרי ברסלב וידאו
למה לא מברכים על המוזיקה? שמעתי שיש ברכות ראיה וריח, למה לא על שמיעה של מוזיקה שהנשמה נהנית ממנה?

שאל את הרב - שאלות ותשובות בהלכה

שאלה:

למה לא מברכים על המוזיקה? שמעתי שיש ברכות ראיה וריח, למה לא על שמיעה של מוזיקה שהנשמה נהנת ממנה?

תשובה:

שאלה טובה שאלת: וכבר הראשונים שאלו שאלה זו, כי ידוע שעולם הנגינה נמשך ממקום גבוה מאד, ונפש האדם מאד נהנית ממנה ובפרט מוזיקה יהודית שורשית מבית אבא, ניגונים ששרו אותם הלויים בבית המקדש, שכל יהודי נשמתו נכספת ומשתוקקת לשמוע, וידוע על נגונים שהחזירו יהודים מתבוללים בתשובה שלמה אליו יתברך.

אמנם מכיון  שהנגינה היא דבר רוחני מאד, ואין בזה עיקר ששייך לגשמיות העולם הזה, ולא כמו ריח שיש לו עיקר כגון הדסים פרחים וכו' שיש בזה ממשות מסוימת והנאה גשמית כידוע, והרי מברכים ברכת הריח רק על ריח שיש לו עיקר ולא על בושם ריחני ללא ממשות, ולכן נגינה שהיא בעצם קול אין בזה שום הנאה שבאה ממקום ממשי, כמו ריח, אלא קול בעלמא שהאוזן שומעת תדרים ומכניסה את זה למוח כידוע, לכן אין זה בגדר הנאה גשמית שיש לברך עליה, אלא הנאה רוחנית גרידא, (וכוונתי למוזיקה יהודית אמיתית ולא מוזיקה שמזיזה את הגוף לעלות ולרדת כמו נחש וכו').

וכן כתב רבינו בחיי בספרו שלחן ארבע (סוף שער א'), וזה לשונו הקדושה "אמנם לא תקנו ברכה כשישמע אדם קול כנור ועוגב ערב מאד שהנפש שמחה בו ונהנית ממנו, וכתיב שיר השירים "כי קולך ערב", והטעם מפני שהקול אין לו ממש, ואם תאמר הריח גם כן אין לו ממש, הרי יש ממש לפירות ומהם יצא הריח, ואם תאמר אף הקול יש ממש לכלי או לאדם המשורר, אינו דומה הריח של הפירות לקול היוצא מגוף האדם או הכלי, כי ריח הפרי או הבושם הוא מגופו ועצמותו של פרי או הבושם, וקול האדם או קול הכלי אינו מגופו ועצמותו אלא מצד הרוח המנשב בו", עכ"ל, ע"ש דברים נפלאים, והובא להלכה במגן אברהם (סימן רט"ז סק"א).

ה' יעזור שתהייה תמיד בשמחה, ותדבק עצמך בה' יתברך ותהיה רגיל לשמוע ניגונים כשרים מזמרים יראי ה' וחושבי שמו, וכך תתעלה בעבודת ה' בשמחה, ותעשה נחת רוח לבורא יתברך שמו.


התשובה נמסרה ע"י הרה"ג ר' גד סולומון, מורה צדק בבית ההוראה 'צדק ומשפט' של חסידי ברסלב ביבנאל.

לשו"ת בהלכה - שאלות ותשובות בהלכה לחץ כאן »
לשו"ת ברסלב - שאלות ותשובות בחסידות ברסלב לחץ כאן »

גם אתם רוצים לשאול שאלות בהלכה?


שאלות שאולי פספסתם:



ראיתי כמה דברים שכתבתם לגבי
לחם מטוגן. לכן אני רוצה להיות
בטוח מה מברכים עליו?
האם מותר לאשה הנמצאת בעזרת
נשים לקנות עלייה לספר תורה או
פתיחת ההיכל?
דירה שנפטרה בה הדיירת האחרונה
מה עליי לעשות על מנת לטהר
את הבית?
[וישנם דעות המקילים לטבול אפילו במים חמים וכן העלה  מהר"י עייש  שלא אסרו חכמים כשמתכווין לשם טבילה, וכן דעת הקרבן נתנאל והנודע ביהודה שכל איסור מים חמים בשבת זה רק ע"י רחיצה אך טבילה מותרת אפילו במים חמים].
לסיכום: הטוב ביותר שתטבול במקווה קרה ולא חמה,ואם קשה יש להקל במקווה פושרת אך לא במים חמים,
[אך  ישנם פוסקים כנ"ל המקילים לטבול בשבת  במקווה שמימיה חמים)


0 תגובות

הוספת תגובה
שם:
כותרת:
תוכן:
 
מפת אתר : ברסלב סיטי בפייסבוק : ברסלב סיטי ביוטיוב : ברסלב סיטי בגוגל+ : ברסלב סיטי בטוויטר : צור קשר : שיעורים להאזנה : שיעורים לצפיה : קונטרסים לקריאה : אש קודש : ספריית האתר : קבל עידכונים : מכתבי מוהרא"ש לגברים : מכתבי מוהרא"ש לנשים : קרן הדפסה : ביקורי הצדיק בארה"ק : חדשות ברסלב : שיחות מוהרא"ש : שאלות ותשובות בחסידות ברסלב : חסידות ברסלב : תולדות חייו של רבי נחמן מברסלב : גוגל פלוס : רבי נחמן מברסלב : שאל את הרב
עיצוב אתרים - BetaGroup