חדשות ברסלב שו"ת ברסלב מאמרים ספרי ברסלב וידאו
כסף שלקחתי ממקום עבודה בלי רשות, אך לאחר מכן החזרתי. האם זה גזל?

שאל את הרב - שאלות ותשובות בהלכה

שאלה:

שלום לרב. אני עובד במקום מסוים כמפעיל מתקנים ולפעמים אני מקבל את הכסף מהמשתמשים במזומן ליד, וקרה שהשתמשתי בחלק מהכסף על מנת להחזיר, אך התביישתי שכך קרה, ובמקום להחזיר פשוט ויתרתי על חלק מהמשכורת שלי ולא הגשתי שעות מסוימות שעבדתי בסכום שלקחתי. האם זה גזל שההנהלה לא יודעת מזה? 

תשובה:

שאלה טובה מאד שאלת, והלוואי שכולם היו שואלים שאלות כאלו, כי בדיני ממונות השייכים לכספו האישי של האדם כולם נהפכים להיות רבנים של עצמם, ומתירים לגנוב ולגזול, עם כל מיני סברות והיתרים, משום שכלל גדול בידינו "אדם קרוב אצל עצמו", ובהלכות אחרות שואל כל שאלה אפילו מיותרת, אבל בהלכות גזלה, היזקות, ממונות, שיש בהם שאלות חמורות של גזל, את זה כבר האדם פוסק לעצמו, ולכן צריך לשאול כל דבר, ולהיזהר לא להתעסק עם הכסף של השני לעולם.

ובקשר לשאלתך, כתב הרמב"ם (הלכות גניבה פ"א הלכה ב'), "אסור לגנוב אפילו כל שהוא דין תורה, ואסור לגנוב אפילו דרך שחוק, ואפילו על מנת להחזיר, או כדי לשלם תשלומי כפל, או כדי לצערו, הכל אסור, כדי שלא ירגיל עצמו בכך", וכך פסק מרן בשולחן ערוך (חושן משפט סימן שמ"ח סעיף א').

ולכן כל לקיחת ממון שהבעלים אינם יודעים מזה אפילו שהיא על מנת להחזיר נחשבת לגניבה, אמנם מכיון שהחזרת את הכסף תקנת את הגזילה.

אבל להבא צריך להיזהר בזה, ולא לעשות זאת לכתחילה ללא רשות בעל הבית, אלא לבקש רשות לכתחילה, כי אם מתרגלים וטועמים טעם גניבה, קשה מאד מאד לצאת מזה. 

והגמרא (ברכות ה:), מספרת לנו מעשה שיש בזה הרבה מוסר השכל מזה. רב הונא התקלקלו לו ארבע מאות חביות יין, אמרו לו רבנן אולי זה בגלל שאתה לא נותן זמורות לאריס שלך שמגיע לו עפ"י הדין גם זמורות, ענה להם רב הונא שהאריס גונב אותו ולוקח יותר ממה שמגיע לו, ולכן הוא לא נותן לו זמורות, אמרו לו רבנן "בתר גנבא גנוב וטעמא טעים", - הגונב מן הגנב אף הוא טועם טעם הגנבה". 

ונמצאנו למדים שאף רב הונא שחשב שמותר לגנוב מן האריס שגנב ממנו, אמרו לו חז"ל אל תעשה כך שלא תתרגל לזה, ק"ו לגנוב על מנת להחזיר שאם מתרגלים לזה בסוף אין מה להחזיר, ונעשה אח"כ כמו גלגל שלג שא"א לעצרו, עד שמגיעים לפשיטת רגל וירידה מהארץ, ה' יצילנו.

הקב"ה יעזור שנזכה לא לגעת בממון שאינו שייך לנו, ונקבל מאתו יתברך מה שמגיע לנו בשמחה.

 

התשובה נמסרה ע"י הרה"ג ר' גד סולומון, מורה צדק בבית ההוראה 'צדק ומשפט' של חסידי ברסלב ביבנאל.

לשו"ת בהלכה - שאלות ותשובות בהלכה לחץ כאן »
לשו"ת ברסלב - שאלות ותשובות בחסידות ברסלב לחץ כאן »

גם אתם רוצים לשאול שאלות בהלכה?


שאלות שאולי פספסתם:



דיקור סיני או מסז' רפואי לאשה ע"י
גבר ולהפך ע"י אשה לגבר האם זה בעיה?
האם מותר לאכול נקניקיות? שמעתי
שיש בהם שאריות של נוצות וצפרניים וכו'?
האם מותר לברך על שתי מאכלים ביחד
כשעל אחד מהם כבר בירכתי
[וישנם דעות המקילים לטבול אפילו במים חמים וכן העלה  מהר"י עייש  שלא אסרו חכמים כשמתכווין לשם טבילה, וכן דעת הקרבן נתנאל והנודע ביהודה שכל איסור מים חמים בשבת זה רק ע"י רחיצה אך טבילה מותרת אפילו במים חמים].
לסיכום: הטוב ביותר שתטבול במקווה קרה ולא חמה,ואם קשה יש להקל במקווה פושרת אך לא במים חמים,
[אך  ישנם פוסקים כנ"ל המקילים לטבול בשבת  במקווה שמימיה חמים)


0 תגובות

הוספת תגובה
שם:
כותרת:
תוכן:
 
מפת אתר : ברסלב סיטי בפייסבוק : ברסלב סיטי ביוטיוב : ברסלב סיטי בגוגל+ : ברסלב סיטי בטוויטר : צור קשר : שיעורים להאזנה : שיעורים לצפיה : קונטרסים לקריאה : אש קודש : ספריית האתר : קבל עידכונים : מכתבי מוהרא"ש לגברים : מכתבי מוהרא"ש לנשים : קרן הדפסה : ביקורי הצדיק בארה"ק : חדשות ברסלב : שיחות מוהרא"ש : breslevcenter-אידיש : שאלות ותשובות בחסידות ברסלב : חסידות ברסלב : תולדות חייו של רבי נחמן מברסלב : גוגל פלוס : רבי נחמן מברסלב : שאל את הרב
עיצוב אתרים - BetaGroup