|
||
שאלה: מאת שמואל: רציתי לשאול שאלה. רבנו אומר ליקוטי מוהר"ן חלק א' סימן קכ"ג "שהעיקר והיסוד שהכול תלוי בו הוא לבטל את השכל אל הצדיק על כל אשר יאמר כי הוא זה" ומצד שני רבנו כותב בתורה אחרת סימן רנ"ה "כשאדם מאמין בצדיק בלי דעת יכול ליפול". אז או שצריך לבטל את הדעת לצדיק, או שכן צריך דעת עצמית שבלעדיה הרי אפשר ליפול מהאמונה? השאלה הופנתה דרך מערכת 'ברסלב סיטי' ללשכת כ"ק מוהרא"ש שליט"א, הצדיק מיבנאל, אשר השיב במכתב נפלא. תשובה: |
||
בעזה"י יום א' לסדר משפטים י"ט שבט ה'תשע"ב
שלום וברכה אל שמואל נ"י לנכון קבלתי את מכתבך. דע לך שיסוד היסודות הוא כמו שאמר רביז"ל (ליקוטי מוהר"ן חלק א' סימן קכ"ג) העיקר והיסוד שהכל תלוי בו, לקשר עצמו להצדיק שבדור, ולקבל דבריו על כל אשר יאמר כי הוא זה, דבר קטן ודבר גדול. ולבלי לנטות חס ושלום מדבריו ימין ושמאל, כמו שאמרו חכמינו הקדושים (ספרי שופטים) אפילו אומר לך על ימין שמאל, ועל שמאל ימין וכו', צריכים לציית אותו ולהשליך מאתו כל החכמות, ולסלק דעתו כאילו אין לו שום שכל, בלעדי אשר יקבל מהצדיק והרב שבדור. וכל זמן שנשאר אצלו שום שכל עצמו, אינו בשלימות, ואינו מקושר אל הצדיק וכו', עיין שם. ושאלתך איך שאמר רביז"ל (ליקוטי מוהר"ן חלק א' סימן רנ"ה) כשהאדם הוא מאמין בהצדיק בלי שום דעת אפשר לו ליפול מהאמונה, כי מאמונה לבד אפשר ליפול, אבל אם יש לו גם דעת שמבין גם בהדעת, אזי אי אפשר לו ליפול, ולכאורה לפי דעתך הם סותרים וכו'. מה אומר לך אין בזה שום סתירה, אדם צריך לדעת שהצדיק כל ענינו הוא לקרב את נשמות ישראל אליו יתברך, וזה עיקר שלימות הדעת בהתקרבות להצדיק, לדעת שהתכלית להיות מקורב אל הצדיק שהוא המורה דרך, ומורה לנו את הדרך אשר נלך בה, זאת אומרת אסור לאדם שיהיה לו אמונה עיוורת באדם וכו', אפילו בהצדיק הגדול וכו', כי צריכים דעת, לדעת שהתכלית בהתקרבות אל הצדיק הוא שיולכנו בדרך האמת, כי אני בעצמי מרוב חטאי ועוונותי נטמטם מוחי ודעתי ושכלי ולבי עקום בעקמומיות ובקושיות ובספיקות, ורק הצדיק יכול להוציא אותי מהסיבוכים שנסתבכתי בה וכו', וזה נקרא אמונה שאדם מאמין בהצדיק עם דעת, שיודע שתכלית ההתקרבות אל הצדיק הוא כדי שיוליך אותי אל דרך הנכונה, אבל תיכף ומיד שאני יודע את ההנחה הזו שהתכלית של התקרבות אל הצדיק הוא כדי שיביא אותי קרוב אל הקדוש ברוך הוא ואל התורה הקדושה, ולכן עלי לזרוק את שכל ודעת עצמי לגמרי, ולציית אותו, ועל כל אשר יאמר כי הוא זה צריכים לעשות. והוא דוגמא לאדם שחולה מאד, ומחפש את הרופא הכי גדול שיכול לרפאות אותו, וכיון שמוצא אותו, הוא צריך לדעת שבאתי אל הרופא שהוא ירפא אותי, כי הוא רופא מומחה ויודע לרפאות חולים, וזה אמונה עם דעת שאני מאמין עם שכל שזה רופא מומחה גדול מאד, וכבר ריפא אלפי חולים וכו', ולכן הוא יכול לרפאות גם אותי וכו', ותיכף ומיד כשאני מקבל את הדעת הזה שבאתי אליו שירפא אותי, אזי עלי להשליך את שכלי המדומה ולציית אותו על כל אשר יאמר כי הוא זה, ולקבל את התרופות שלו, ודייקא על ידי זה אזכה להתרפאות. אקווה שתבין שאין פה שום סתירה כלל, ומי יתן שתתמיד בלימוד ספרי רביז"ל, ואז תראה את הנועם והעריבות שיש בדבריו ז"ל, שיכול להחיות נפש כל חי, ולהוציאם מהשאול תחתית ומתחתיו. הקדוש ברוך הוא השומע תפילות ישראל ישמע בתפילתי שאני מבקש ומתפלל בעדך תמיד שיהיה לך הצלחה מרובה ובכל אשר תפנה תשכיל ותצליח.
|