שאלה: מאת אביאל: שמעתי שיש כאלו שנוהגים לנסוע לציונו של רבי נחמן מברסלב באומן לערב ראש השנה, ואחר כך לחזור מיד עוד לפני ראש השנה לארץ ישראל. האם ההנהגה הזו מוזכרת בספרי ברסלב? ואם כן, מה המקור? תשובה: |
||
בעזה"י יום ו' עש"ק לסדר נשא ראש חודש סיון ה'תשע"ד
שלום וברכה אל אביאל נ"י לנכון קבלתי את מכתבך. ידוע שרביז"ל הקפיד מאד שיהיו אצלו בראש השנה דייקא, ואמר לנו (חיי מוהר"ן סימן ר"כ) מה אומר לכם אין דבר גדול מזה, היינו להיות אצלי על ראש השנה. אף על פי ששאר צדיקים אינם אומרים כך, כי אצלם אינו חיוב גדול כל כך להיות אצלם על ראש השנה, הרי עוד קושיא אחת. [כלומר בלא זה כבר מקשים עליו קושיות הרבה תמיד, ויהיה קשה עליו עוד קושיא זו גם כן מה שהוא מזהיר ביותר להיות אצלו על ראש השנה דייקא יותר משאר הגדולים]. ואמר שכל עסקו הוא רק ראש השנה והפליג אז מאד מאד להיות אצלו בראש השנה, ואמר בלשון אשכנז בזו הלשון: "וואס זאל איך אייך זאגין קיין גרעסערס דער פון איז ניט פארהנדן, איי אנדעריי זאגין ניט אזוי, איז נאך א קשיא, גאר מיין זאך איז ראש השנה" [מה אומר לכם, אין דבר גדול מזה. ואם אחרים אינם אומרים כך, נו, זה עוד קושיא עליי, כי כל ענייני הוא רק ראש השנה]. גם כבר אמר "אויף ראש השנה דארפן אלע זיין" [על ראש השנה כולם צריכים להיות]. וכל זה היה באומין בראש השנה האחרון שאז דיבר עמנו זאת, וגם מכבר דיבר עמנו הרבה שהוא מזהיר ומצווה לכל מי שרוצה לשמוע ולציית אותו שיהיה אצלו על ראש השנה, ואם כן איך יכולים לומר אחרת? וידוע שבמשך כל השנים מאז הסתלקותו לעילא ולעילא באו כל התלמידים ותלמידי תלמידיהם מדור דור במסירות נפש הכי גדולה לאומן על ראש השנה, ואם כן מה יום מיומיים? מה פתאום דייקא עכשיו יהיה הווה אמינא להטריח את עצמו בטלטול כבד מאד ולבא בערב ראש השנה ותיכף ומיד לברוח משם? אין זה אלא לאחרונה כל אחד מחפש כבוד וכנראה שזה שעושה את הרעש שצריכים להיות רק בערב ראש השנה, הוא לא יכול לארגן לעצמו מנין פרטי ובעבור זה הוא בא ובורח וכו', ורואים אל מה גאווה סרוחה יכול להביא את האדם וכו', עד שיטה מן האמת, ובשביל כבוד וגיאות עצמית יבוא עד אומן בערב ראש השנה שכך אין לו שום התחייבות אל אף אחד, ותיכף ומיד בורח משם, זה נובע מגאווה סרוחה. ישמרנו הקדוש ברוך הוא מכל זה, ונזכה לקיים את דברי רביז"ל בתמימות ופשיטות, ולהיות אצל רביז"ל בראש השנה דייקא.
|