שאלה:
מאת אברהם ליאל: שלום לכבוד הרב. תשובה: |
||
בעזה"י יום ב' לסדר ויחי ז' טבת ה'תשע"ה שלום וברכה אל אברהם ליאל נ"י לנכון קבלתי את מכתבך. מה טוב ומה נעים באם היית זוכה ללמוד בכל יום את המאמר בליקוטי מוהר"ן חלק א' סימן ע"ב, המדבר הרבה מצער של בילבול מחשבות זרות שמבלבלות מאוד את האדם, ותאמר עליו את התפילה בליקוטי תפילות תפלה ע"ב וזה בוודאי יועיל לך הרבה מאוד, כי שם רביז"ל מרבה לדבר מעניין מחשבות זרות שמענות את האדם. וכתב מוהרנ"ת ז"ל ששמע מרביז"ל (שיחות הר"ן סימן ע"ב) שאין להשגיח כלל על פניות ומחשבות זרות ובלבולים שבתפילה, רק לעשות את שלו לילך בתפילתו כסדר, ולא ישגיח על שום בלבול ומחשבה זרה כלל, רק הוא יעשה את שלו ולא יחזיר פניו להביט על אלו המחשבות כלל. גם אמר שזה טובה גדולה מה שבאים עליו מחשבות זרות ופניות, כי בלא זה אם היה האדם מתפלל התפילה כראוי, לא היה אפשר לסבול כלל את גודל עוצם הקטרוגים שיש על התפילה שהיא כראוי. אבל על ידי שהתפילה מלובשת במחשבות זרות על ידי זה אין החיצונים מסתכלין עליה כל כך ואין הקיטרוג גדול כל כך, ועל ידי זה יכולה התפילה לעלות. ובוחן לבבות הוא יודע האמת לאמיתו שאף על פי שיש לאדם פניות ומחשבות זרות, אף על פי כן פנימיות מחשבתו הוא להשם יתברך לבדו, כי פנימיות כוונתו בתפילה הוא באמת להשם יתברך. והשם יתברך בוחן לבבות ומסתכל על פנימיות כוונתו ורצונו ומקבל תפילתו באהבה אף על פי שהיא מלובשת במה שמלובשת, כי פנימיות רצונו וכוונתו הוא טוב. וזהו פירוש (משלי י"ט כא) "רבות מחשבות בלב איש ועצת הוי"ה היא תקום" – היינו שיש מחשבות הרבה בלב איש בשעת התפילה, כי אז באין עליו בלבולים גדולים ומחשבות רבות, אבל "עצת הוי"ה היא תקום" – היינו פנימיות הנקודה שבלב, מה שבפנימיות המחשבה מתכוון להתפלל להשם יתברך לבד, שזה בחינות "עצת הוי"ה" – שמתכוון להשם יתברך לבד בפנימיות מחשבתו, זה נשאר קיים בחינת "עצת ה' היא תקום". על כן אין להסתכל על שום מחשבות חוץ ופניות רק להתפלל כסדר ולא להתבלבל כלל.
|