שאלה: מאת משה: השאלה הופנתה דרך מערכת 'ברסלב סיטי' ללשכת כ"ק מוהרא"ש שליט"א, הצדיק מיבנאל, אשר השיב במכתב נפלא. תשובה: |
||
בעזה"י יום ב' לסדר שלח כ"א סיון ה'תשע"ב שלום וברכה אל משה נ"י לנכון קבלתי את מכתבך. תודה רבה על התפלות והאיחולים שאתה מתפלל ומאחל לי לרפואה שלימה. אתה צריך לדעת כדי לריב צריכים שניים, ומי אומר לך שאתה צריך להתחיל את היום עם מריבות ועם ויכוחים? ואפילו אם תגיד לי שרק אשתך היא המתחילה במריבות ועם ויכוחים וכו', זה גם כן לא תירוץ, מי אומר שאתה צריך לענות לה? חכמינו הקדושים אומרים (חולין פ"ט.) מה אומנותו של אדם בעולם הזה ישים עצמו כאילם, אם לא היית עונה לאשתך בעת שהיא מתפרצת עליך, אזי בקלות היה נכבה האש של הכעס והרציחה שלה, והיה נגמר המריבות והויכוחים, אלא הבעיה שאין לך שכל, ואתה לא יכול לעצור את רוחך, ותיכף ומיד כשאשתך מגיבה לך וכו', או מעוררת אותך וכו', או עושה עליך ביקורת וכו', אתה נכנס בעצבים ובאש הכעס, עד שכל הבית נשרף וכו', נמצא שכל הבעיה זה אצלך ואל אצל אשתך, וכך אמרו חכמינו הקדושים (תמורה טז.) אשה כיון שאין לה תבואה בתוך ביתה מיד צועקת. ולכן מי אומר שצריכים לענות לה? אם לאדם היה לו שכל, לא היה עונה להצעקות והצרחות שלה וכו', אדרבה היה עונה לה בסבר פנים יפות ובסבלנות גדולה מאד, את האשה הכי יפה בעולם וכו', ואני אוהב אותך מאד מאד וכו', ואפילו היא הייתה ממשיכה לצרוח ולצעוק וכו', לבסוף היתה נשברת ומפסיקה וכו'. נמצא שכל הבעיה זה רק אצלך שאתה מוכרח להגיב ולענות על הצעקות שלה, ועל הויכוחים שלה וכו', אתה לא טלית שכולה תכלת, ואפילו שתגיד לי שהיא מתחילה תמיד להתפרץ וכו', ולצרוח ולצעוק ולקלל וכו', זה עדיין לא מתיר לך להתנפל עליה ולהשיב לה, ולכן אם היית מתנהג בסבלנות, והיית מכבד תמיד את אשתך, אז כל החיים שלך היו חיים אחרים לגמרי, וכך אמרו חכמינו הקדושים (סוטה יז.) איש ואשה זכו שכינה ביניהן, ואמרו (ירושלמי ברכות פרק ט' הלכה ח') אי אפשר לאיש בלא אשה ואי אפשר לאשה בלא איש אי אפשר לשניהן בלא שכינה, ובמקום שהשכינה נמצאת שם הברכה מצויה, רק שיהיה ביניהם שלום ואהבה גדולה מאד, כי שלום אמרו חכמינו הקדושים (שבת י) זה שמו של הקדוש ברוך הוא. ולכן אם מכניסים את הקדוש ברוך הוא בתוך הבית, זה נקרא שלום בית, היינו שמו של הקדוש ברוך הוא בתוך הבית, ואמרו חכמינו הקדושים (בבא מציעא נט.) לעולם יהא אדם זהיר בכבוד אשתו, שאין ברכה מצויה בתוך ביתו של אדם אלא בשביל אשתו, שנאמר (בראשית י"ב) "ולאברם הטיב בעבורה" והיינו דאמר להו רבא לבני מחוזא, אוקירו לנשייכו כי היכי דתתעתרו (תכבדו ותייקרו את נשותיכם כדי שתתעשרו) ואמר רביז"ל (ליקוטי מוהר"ן חלק א' סימן ס"ט) שעיקר העשירות בא בזכות האשה, ואמרו (בבא מציעא נ"ט) לעולם יהא אדם זהיר באונאת אשתו, שמתוך שדמעתה מצויה אונאתה קרובה. ולכן במקום שתאשים את אשתך שהיא מתחלת וכו', והיא המקללת וכו', יותר טוב שתאשים את עצמך שאתה חייב בזה שאתה עונה לה וכו', וזה גורם כל האש בבית, ומר לך החיים, תרגיל את עצמך לקיים את דברי רביז"ל (ליקוטי מוהר"ן חלק א' סימן ו') שעיקר התשובה ישמע את בזיונו ידום וישתוק, ובשעה שאשתך מבזה אותך או מקללת אותך, אתה שותק, על ידי זה נתכפר לך כל עוונותיך, ואז יהיה לך שלום בית נפלא מאד. ולכן תרגיל את עצמך מהיום והלאה לא להכנס בויכוחים עם אשתך, ומכל שכן לא לצער אותה וכו', אדרבה תראה לעזור לה יותר מיכולתך וכו', ואף פעם אל תענה לה, אזי תראה שבמשך זמן קצר הבית שלך יתהפך לגן עדן ממש, ואשרי הבעל שיש לו שכל לדעת איך להתנהג עם אשתו, ועל זה צריכים לבוא אל הצדיק האמת וללמוד איתו דרך בהחיים, איך לעבור את זה העולם, ושבבית אף פעם לא יהיה שום מריבות ושום ויכוחים, וזה תלוי העיקר בהבעל, הוא צריך להיות עם שכל שלא עונים, ועל ידי זה נכבית האש בבית. אקווה שתציית אותי ותראה שבזמן קצר כל הבית שלך יתהפך להפינה הכי מתוקה בעולם, וכבר לא תרצה לברוח וכו', ומכל שכן לא תרצה להתגרש וכו'. הקדוש ברוך הוא השומע תפילות ישראל ישמע בתפילתי שאני מבקש ומתפלל בעדך תמיד שיהיה לך הצלחה מרובה ובכל אשר תפנה תשכיל ותצליח.
|