שאלה: מאת שמעון: השאלה הופנתה דרך מערכת 'ברסלב סיטי' ללשכת כ"ק מוהרא"ש שליט"א, הצדיק מיבנאל, אשר השיב במכתב נפלא. תשובה: |
||
בעזה"י יום ג' לסדר שלח כ"ב סיון ה'תשע"ב שלום וברכה אל שמעון נ"י לנכון קבלתי את מכתבך. פלא על גבי פלא שאתה שואל שאלה כזו, כי בפירוש מובא בזוהר (וירא קד.) בשעתא דקודשא בריך הוא רחים ליה לבר נש, משדר ליה דורונא, ומאן איהו, מסכנא, בגין דיזכי ביה, וכיון דזכי ביה איהו אמשיך עליה חד חוטא דחסד דאתמשך מסטר ימינא, ופריש ארישיה ורשים ליה, בגין דכד ייתי דינא לעלמא ההוא מחבלא יזדהר ביה, וזקיף עינוי וחמא לההוא רשימו, כדין אסתלק מניה ואזדהר ביה, בגיני כך אקדים ליה קודשא בריך הוא במה דיזכי [בשעה שהקדוש ברוך הוא אוהב את האדם, הוא שולח לו מתנה עני, כדי שיזכה בו, וכיון שזוכה בו, מושך עליו חוט של חסד מצד הימין, ופורש את זה על ראשו, כדי כשיהיה דינים בעולם, המחבל שרוצה לחבל וכו', ישמור ממנו, כיון שיראה אותו ויראה את החוט של חסד שנפרש על ראשו, יסתלק ממנו המשחית, וישמור את עצמו ממנו, ובשביל זה הקדוש ברוך הוא מקדים ושולח לאדם מתנה עני, כדי שיזכה בו]. ולכן פלא על גבי פלא, הקדוש ברוך הוא שולח לך מתנה עני לזכות בו, ואתה שואל האם אתה צריך לפתוח את הדלת לכל עני? מי אומר שאתה צריך לתת סכום גדול שאין לך, תן אפילו שקל אחד אבל תפייס אותו, ותגיד לו את האמת שאין לך, ואם היה לך היית נותן לו את כל הכסף, כי עיקר שלימות הצדקה, אמרו חכמינו הקדושים (בבא בתרא ט:) כל הנותן פרוטה לעני – מתברך בשש ברכות, והמפייסו – בדברים מתברך באחד עשרה ברכות, כי עיקר שלימות הצדקה לפייס את העני, ואפילו שנותן לו סכום פעוט שלכל הפחות יהיה בפיוס, שזה דבר גדול מאד, וכדאי לתת אפילו פחות מזה אם אין לו וכו', אבל העיקר שיהיה בפיוס, ולדבר על לב העני לחזקו לאמצו ולעודדו וכו'. וזכור גם זכור מה שאמרו חכמינו הקדושים (ויקרא רבה פרשה ל"ד סימן ט') העני הזה עומד על פתחך והקדוש ברוך הוא עומד על ימינו דכתיב (תהלים ק"ט) "כי יעמוד לימין אביון" אם נתת לו דע מי שעומד על ימינו ונותן לך שכרך ואם לא נתת לו דע מי שעומד על ימינו פורע ממך דכתיב (שם) "להושיע משופטי נפשו". ולכן פלא על גבי פלא שאתה שואל אותי שאלה כזו, אתה צריך לרקוד מרוב שמחה שבאים לדפוק על דלתיך כל יום כמה עניים, אשריך ואשרי חלקך שהקדוש ברוך הוא אוהב אותך ושולח לך עניים לזכות בהם, תן לכולם אפילו קצת דקצת, אבל הכל בסבר פנים יפות, ותציע להם שתיה, ובזה תחייה אותם ממש, ואמרו חכמינו הקדושים (תנחומא משפטים) אמר הקדוש ברוך הוא נפשו של עני היתה מפרכסת לצאת מן הרעב ונתת לו פרנסה והחיית אותו חייך שאני מחזיר לך נפש תחת נפש למחר בנך או בתך באין לידי חולי ולידי מיתה ואזכור אני להם את המצוה שעשית עם העני ומציל אני אותם מן המיתה הוי (משלי י"ט) "וגמולו ישלם לו" שאני משלם לך נפש תחת נפש. הלוואי שתחדיר את הדיבורים האלו בתוך לבך, כי רק בזכות הצדקה נגאל, כמו שכתוב (ישעיה א' כ"ז) "ציון במשפט תפדה ושביה בצדקה", ואמרו חכמינו הקדושים (מדרש זוטא שיר השירים א') הדורון של הקדוש ברוך הוא צדקה, שכן הוא אומר (משלי כ"א ג') "צדקה ומשפט נבחר להוי"ה מזבח", כן הנותן צדקה אפילו היתה בידו עבירה ונחתם דינו לאבד וניתנה רשות למלאך הממונה על הפורענות לילך ויפרע ממנו אינו יכול, והקדוש ברוך הוא אומר לו (משלי י' ב') "צדקה תציל ממות", ויכול להיות מקבל פני שכינה בכל יום שנאמר (תהלים פ"ט ט"ו) "חסד ואמת יקדמו פניך" והקדוש ברוך הוא אומר למלאך של פורענות אל תגע בו מצאתי לו זכות למחול על כל עונותיו. הקדוש ברוך הוא השומע תפילות ישראל ישמע בתפילתי שאני מבקש ומתפלל בעדך תמיד שיהיה לך הצלחה מרובה ובכל אשר תפנה תשכיל ותצליח.
|