שאלה: מאת ליאת: השאלה הופנתה דרך מערכת 'ברסלב סיטי' ללשכת כ"ק מוהרא"ש שליט"א, הצדיק מיבנאל, אשר השיב במכתב נפלא. תשובה: |
||
בעזה"י יום ו' עש"ק לסדר בלק ט"ז תמוז ה'תשע"ב שלום רב אל ליאת תחי' לנכון קבלתי את מכתבך. את צריכה לדעת שאסור להתייאש בשום פנים ואופן, ורביז"ל צעק בקול עמוק עמוק (ליקוטי מוהר"ן חלק ב' סימן ע"ח) גיוואלד זייט אייך נישט מייאש עס איז גאר קיין יאוש פארהדין, אין שום יאוש בעולם כלל, ואסור להתייאש, ואת זה תכניסי בראש, העיקר הוא הרצון, אם רוצים לחזור בתשובה שלימה צריכים לקחת את עצמו בידים, ולדעת שאצלו יתברך חזרה בתשובה זה דבר גדול מאד מאד, וכך אמרו חכמינו הקדושים (פסחים קיט.) ידו של הקדוש ברוך הוא שפרוסה תחת כנפי החיות כדי לקבל בעלי תשובה מיד מדת הדין, ואמרו (ברכות לד) במקום שבעלי תשובה עומדים, שם אין צדיקים גמורים יכולים לעמוד, ואמרו חכמינו הקדושים (פסיקתא דרב כהנא) גדול כוחה של תשובה שכיון שאדם מהרהר בלבו לעשות תשובה, מיד היא עולה לא עד עשרה ימים ולא עד עשרים ולא עד מאה, אלא עד מהלך חמש מאות שנים, ולא עד רקיע ראשון ושני, אלא שהיא עומדת לפני כיסא הכבוד. והס"מ מאד מאד מפחד מבן אדם שחוזר בתשובה, כי כיון שאדם בא אל הקדוש ברוך הוא אפילו שהוא עשה עד עכשיו מה שהוא עשה, ומתוודה ומתחרט על כל מה שעשה, הקדוש ברוך הוא כבר מקבלו, ואמרו חכמינו הקדושים (במדבר רבה פרשה כ' סימן י"ג) בלעם היה רשע ערום וידע שאין עומד בפני הפורענות אלא תשובה, שכל מי שחוטא ואומר חטאתי, אין רשות למלאך ליגע בו, בשביל זה הוא מסית את כל אדם מה לך לחזור בתשובה? ומה לך להתוודות? כי הוא יודע שמי שחזר בתשובה ומתוודה להקדוש ברוך הוא, אין רשות למלאך המוות ליגע בו, ואמרו חכמינו הקדושים (תנחומא נח) אין מכה בעולם שאין לה רפואה, רפואתו של יצר הרע תשובה. ולכן תקחי את עצמך בידיך, ותתחילי לדבר אל הקדוש ברוך הוא בשפת האם שלך פשוט ולענין, ולספר לו יתברך כל מה שעברת בפרטי פרטיות, כי עיקר התשובה זה וידוי דברים, כמובא ברמב"ם (פרק א' מהלכות תשובה הלכה א') כל מצות שבתורה בין עשה בין לא תעשה אם עבר אדם על אחת מהן בין בזדון בין בשגגה כשיעשה תשובה וישוב מחטאו חייב להתודות לפני האל ברוך הוא שנאמר (במדבר ה') "איש או אשה כי יעשו" וגו' "והתודו את חטאתם אשר עשו" זה וידוי דברים וידוי זה מצות עשה כיצד מתודין אומר אנא השם חטאתי עויתי פשעתי לפניך ועשיתי כך וכך והרי נחמתי ובושתי במעשי ולעולם איני חוזר לדבר זה וזהו עיקרו של וידוי וכל המרבה להתוודות ומאריך בענין זה הרי זה משובח. וזה כל הענין התבודדות שיחה בינו לבין קונו, שצריכים לדבר אל הקדוש ברוך הוא בשפת האם שלו, ולספר לפניו יתברך את כל אשר עם לבבו בפרטי פרטיות וכו', הן אמת שבהתחלה יהיה נדמה לך שאף אחד לא שומע אותך ואף אחד לא צריך אותך, עליך לדעת שכל זה דמיון אחד גדול, כי הוא יתברך מלא כל הארץ כבודו, ממלא כל עלמין וסובב כל עלמין ושומע תפלת כל פה, ומה שנדמה לך שאף אחד לא שומע אותך, כל זה מרוב העוונות שנכנסו בך וכו', ועל זה אמר הנביא (ישעיה נ"ט ב') "כי אם עונותיכם היו מבדילים בינכם לבין אלקיכם וחטאותיכם הסתירו פנים מכם משמוע". ולכן העיקר תבקשי ממנו יתברך על שמחה, כי יסוד גדול לצאת מהצרות והיסורים והמרירות הוא שמחה, לשמוח עם נקודת יהדותו, והשמחה מרחבת את הדעת בגשמיות וברוחניות, ולכן תבקשי הרבה ממנו יתברך רק על שמחה, ותהי רגילה לומר את התפלה הזו אפילו כמה פעמים ביום, עד שתדעי את התפלה בעל פה, וזה יועיל לך מאד מאד: רבונו של עולם זכיני להיות בשמחה תמיד, ואזכה להרגיש את השמחה באברי וגידי ובכל טיפי דמי, עד שהשמחה תגיע לרגלי, שאזכה לרקוד בכל יום מרוב שמחה על גודל החסד שעשית עמדי, שנבראתי מזרע ישראל, ואני יכולה לקיים את מצוותיך, אנא אבי שבשמים רחם עלי והרחק ממני את העצבות והעצלות, וזכיני לדבר בכל יום עם אחרים משמחה, ואזכה לשמח את אחרים, ועל ידי זה גם אני אזכה לשמוח, ובזכות השמחה אזכה להכלל בך לגמרי, עד שלא אראה לפני עיני רק את אמתת מציאותו יתברך, איך שאתה מחייה ומהווה ומקיים את כל הבריאה כולה. וזכיני לאמונה ברורה ומזוככת שאזכה לדעת בידיעה ברורה שאתה נמצא ואין בלעדיך נמצא, ועל ידי זה תמחול לי על כל עוונותי, ותמשיך עלי שפע שלא אצטרך שום טובות מבשר ודם, אלא תפרנסני מידך המלאה לבד, ועוד אזכה לתת צדקה להזולת, ולעשות חסד עם כל בר ישראל, ואזכה להכלל בך מעתה ועד עולם אמן סלה. הקדוש ברוך הוא יעזור לך שיתהפך לך המזל לטובה, ותזכי תמיד להיות שמחה ועליזה, ותהיי הכי מאושרת בחיים אם תקיימי את העצות האלו.
|