שאלה: מאת עידו: השאלה הופנתה דרך מערכת 'ברסלב סיטי' ללשכת כ"ק מוהרא"ש שליט"א, הצדיק מיבנאל, אשר השיב במכתב נפלא. תשובה: |
||
בעזה"י יום ב' לסדר פנחס י"ט תמוז ה'תשע"ב שלום וברכה אל עידו נ"י לנכון קבלתי את מכתבך. עליך לדעת שאדם צריך לעבוד רק על נקודה אחת, והוא נקודת השמחה, להיות תמיד שש ושמח עם הנקודות טובות שיש בו, כי כל בר ישראל מלא מצוות כרימון, כמאמרם ז"ל (ברכות נז.) על הפסוק (שיר השירים ד') "כפלח הרמון רקתך" מאי רקתך, אפילו ריקנין שבך מלאים מצות כרמון; ואמרו (ירושלמי ברכות פרק ט' הלכה ה') תני בשם רבי מאיר אין לך אחד מישראל שאינו עושה מאה מצות בכל יום. קורא את שמע ומברך לפניה ולאחריה ואוכל את פתו ומברך לפניה ולאחריה ומתפלל שלש פעמים של שמונה עשרה וחוזר ועושה שאר מצות ומברך עליהן. וכן היה רבי מאיר אומר אין לך אדם בישראל שאין המצות מקיפות אותו. תפילין בראשו ותפילין בזרועו ומזוזה בפתחו מילה בבשרו ארבע ציציות בטליתו מקיפין אותו. הוא שדוד אמר (תהלים קי"ט) "שבע ביום הללתיך על משפטי צדקך". וכן הוא אומר (תהלים ל"ד) "חונה מלאך הוי"ה סביב ליראיו ויחלצם". נמצא שכל בר ישראל אפילו הכי פשוט יש אצלו כל כך הרבה מצוות, וראוי לו לשמוח עם זה מאד מאד, אך הס"מ שובר את האדם להכניס בו יאוש ומרה שחורה ודכאון, ומראה לו שהוא לא שוה לשום דבר, וכל זה בא לא מפני שאינו מחפש ומבקש ומוצא בעצמו את הנקודות טובות שיש בו, כמו שאמר רביז"ל (ליקוטי מוהר"ן חלק א' סימן רפ"ב) שצריכים לחפש ולבקש ולמצוא בעצמו נקודות טובות, כי איך שהוא איך יכול להיות שלא עשה איזה טוב מימיו? ועל ידי שידון את עצמו לכף זכות, יצא מכף חובה לכף זכות, ויזכה לחזור אליו יתברך, וצריך שתדע אשר כמו שאסור לשנוא את הזולת שזה לאו בתורה כמו שכתוב (ויקרא י"ט י"ז) "לא תשנא את אחיך בלבבך", כך אסור לשנוא את עצמו, כי הוא לא יהיה יותר גרוע מחבירו, כמו שאסור לשנוא את הזולת כך אסור לשנוא את עצמו, נמצא שזה צריך להיות כל העבודה של האדם בזה העולם, רק למצוא את הקדוש ברוך הוא במקומו, ולהיות תמיד בשמחה, ואמר רביז"ל (ליקוטי מוהר"ן חלק ב' סימן נ"ו) כשיש להאדם לב, אין שייך אצלו מקום כלל, כי אדרבא, הוא מקומו של עולם וכו'. כי האלקות הוא בלב, כמו שכתוב (תהלים ע"ג) "צור לבבי". ואצל השם יתברך נאמר (שמות ל"ג) "הנה מקום אתי" שהוא מקומו של עולם, ואין העולם מקומו. נמצא, מי שיש לו לב ישראלי, אין ראוי לו לומר שמקום זה אין טוב לפניו, כי אין שייך אצלו מקום כלל, כי אדרבא, הוא מקומו של עולם, ואין העולם מקומו. ולכן זו הבעיה שלך שאינך מכניס את הקדוש ברוך הוא בתוך לבך, כי אם היית חושב מהקדוש ברוך הוא והיית מתבודד עמו יתברך, היית רואה שהוא יתברך נמצא ואין בלעדו נמצא, ואיפה שרק גרים שם מוצאים את הקדוש ברוך הוא, וזה שמובא בדברי המקובלים הוי"ה בהכאה עולה כמספר מקו"ם, היינו י' פעם י', ה' פעם ה', ו' פעם ו', ה' פעם ה', עולה בדיוק כמספר מקו"ם, שאדם צריך למצוא את הקדוש ברוך הוא בכל מקום שבא, ואז יהיה שש ושמח במקומו, אבל על זה צריכים תמימות ופשיטות גדול מאד, שיזכה להחיות את עצמו עם הנקודות טובות שיש בו, ולא ישנא את עצמו, ואז באיזה מקום שרק יבוא יהיה מלא שמחה, ולא יצטרך ללכת נע ונד, אבל אם אדם הולך בליצנות כבר אמר רביז"ל (ספר המדות אות ליצנות סימן ב') על ידי ליצנות הולך ונופל גם בא למידת שקר ונע ונד ממקום למקום. ולכן תיקח את עצמך בידיך, ותתחיל לשמוח עם הנקודות טובות שיש בך, ותחיה את עצמך, וכך גילה לנו רביז"ל (ליקוטי מוהר"ן חלק א' סימן כ"ד) סוד נפלא ששאלו סבי דבי אתונא את רבי יהושע בן חנניה, איפה אמצע העולם? הגביה אצבעו והראה להם כאן, ושאלו מי אומר? וכו', היינו שרבי יהושע בן חנניה גילה להם שבר ישראל איפה שרק הולך והוא שש ושמח עם מצוותיו יתברך על ידי זה במקום הזה ימצא השראת השכינה, ויאיר עליו אור אין סוף ברוך הוא, ואת זה אתה צריך להכניס בעצמך, ואז כבר לא תצטרך ללכת נע ונד, ולא תהיה במרה שחורה ועצבות ובמרירות ובדכאון. ולכן חזק ואמץ מאד להיות בשמחה, ותכריח את עצמך רק להיות בשמחה, כי השמחה זה רפואה בין בגשמי בין ברוחני, וכשאדם שמח מתרחב דעתו ויכול להחדיר בעצמו אמונה פשוטה בו יתברך, והרגע שחזק באמונה שאין בלעדיו יתברך כלל והכל לכל אלקות גמור הוא, על ידי זה נפתח פיו לדבר אל הקדוש ברוך הוא כאשר ידבר איש אל רעהו, אשר זה התענוג הכי גדול, וטועם טעם עולם הבא בעולם הזה, וכמו שכתוב (ויקרא כ"ו י"ב) "והתהלכתי בתוככם והייתי לכם לאלקים ואתם תהיו לי לעם", ופירש רש"י "אטייל עמכם בגן עדן כאחד מכם ולא תהיו מזדעזעים ממני" וכו', איזה תענוג שאדם מרגיש שמלוא כל הארץ כבודו והוא נמצא ואין בלעדו נמצא, והוא יכול לדבר עמו יתברך פנים אל פנים, ואל מדריגה זו רביז"ל רוצה להביא אותנו, וזה זוכים על ידי תוקף השמחה. ולכן תמסור את נפשך להיות בשמחה, ועל ידי זה תמצא את מקומך ולא תצטרך כבר לעבור מעיר לעיר וכו' וכו'. הקדוש ברוך הוא השומע תפילות ישראל ישמע בתפילתי שאני מבקש ומתפלל בעדך תמיד שיהיה לך הצלחה מרובה ובכל אשר תפנה תשכיל ותצליח.
|