שאלה: מאת זהבית: השאלה הופנתה דרך מערכת 'ברסלב סיטי' ללשכת כ"ק מוהרא"ש שליט"א, הצדיק מיבנאל, אשר השיב במכתב נפלא. תשובה: |
||
בעזה"י יום ד' לסדר מטות מסעי כ"ח תמוז ה'תשע"ב שלום רב אל זהבית תחי' לנכון קבלתי את מכתבך. פלא על גבי פלא מה שאת כותבת לי וכו', הרי ידוע שספר התניא זה גילוי אלקות בתכלית מדריגה עליונה, ומי שרוצה להיות חזק באמונה, שילמד הרבה תניא, שמגלה את עצם עצמיות אלקותו יתברך, וכן כל המאמרים של השבעה האדמור"ים לבית חב"ד מושכים מאד את לב בר ישראל אליו יתברך, ומה טוב ומה נעים שתעייני ותלמדי גם בכל שבוע "ליקוטי שיחות" מהרבי נשמתו עדן, על פרשת השבוע, שזה יכניס בך חיות והתחזקות ואמונה בו יתברך. והנה עליך לדעת שרביז"ל אמר (שיחות הר"ן סימן רכ"ב) לאיש אחד שהיה לו בלבולי אמונה. וחיזק אותו רביז"ל ואמר לו שאיתא שכל התהוות מעשה בראשית היה רק בשביל מה שצפה השם יתברך שיהיו אנשים שיהיה להם יסורים בענין האמונה הקדושה מחמת הבלבולים והכפירות העולים על מחשבתם רחמנא ליצלן, והם יתגברו כנגד אלו המחשבות ויתחזקו באמונה. ורק בשביל זה ברא השם יתברך את כל מעשה בראשית. ועל ידי דבורים אלו נתחזק זה האיש מאד תמיד בכל עת שבאו עליו בלבולים וקושיות באמונה וכו'. וכן אמר רביז"ל (שיחות הר"ן סימן קמ"ב) כשנופל לאדם ספיקות באמונת הבורא יתברך שמו יאמר בפה מלא: אני מאמין באמונה שלמה שהוא יחיד ראשון ואחרון. כי ידוע שיצר הרע נמשך מגבורות הנפולין ויש גבורות דקדושה שבהם ממתיקים הגבורות דקליפה והדיבור הוא בחינת גבורות דקדושה כמו שכתוב (תהלים קמ"ה י"א) "וגבורתך ידברו", נמצא כשיאמר אני מאמין וכו' הוא גבורות דקדושה ובזה הוא ממתיק את הספיקות שהוא בחינת גבורה דקליפה. וזהו שאמרו חכמינו הקדושים (ברכות ה.) 'לעולם ירגיז אדם יצר טוב על יצר הרע', דהיינו שבגבורות דקדושה ממתיק גבורות דקליפה. וזהו שאמרו חכמינו הקדושים (תענית ד') שמי שרוצה שלא יהיה רגזן, יהיה דיבורו בנחת; נמצא שהדיבור בנחת הוא אינו כל כך רוגז. והשתיקה משתק הרוגז. אבל הדיבור בפה מלא הוא בחינת רוגז שהוא בחינת גבורה וכו', עיין שם. ולכן ראי להתחזק ביתר שאת ויתר עוז באמונה פשוטה בו יתברך, והקדוש ברוך הוא יעזור לך שתהיה לך אמונה ברורה ומזוככת בו יתברך, ותדעי שדבר גדול ודבר קטן לא נעשה מעצמו אלא בהשגחת המאציל העליון. וכן טוב מאד להרגיל את עצמו לומר בכל יום את הי"ג עיקרים של הרמב"ם, שזה דבר גדול מאד מאד, עד כדי כך שאמר רביז"ל (ליקוטי מוהר"ן חלק ב' סימן מ"ד) שהאמונה תולה בפה של האדם, כמו שכתוב (תהלים פ"ט) "אודיע אמונתך בפי", ולכן תרגילי את עצמך לומר בכל יום את הי"ג עיקרים של הרמב"ם, וזה יועיל לך מאד לבוא לאמונה, ועל ידי אמונה אמר רביז"ל (ספר המדות אות אמונה סימן ל"ג) ימחול לך הקדוש ברוך הוא על כל עוונותיך. (א) אני מאמין באמונה שלימה. שהבורא יתברך שמו הוא בורא ומנהיג לכל הברואים. והוא לבדו עשה ועושה ויעשה לכל המעשים: (ב) אני מאמין באמונה שלימה. שהבורא יתברך שמו הוא יחיד ואין יחידות כמוהו בשום פנים. והוא לבדו אלהינו. היה הוה ויהיה: (ג) אני מאמין באמונה שלימה. שהבורא יתברך שמו אינו גוף. ולא ישיגוהו משיגי הגוף. ואין לו שום דמיון כלל: (ד) אני מאמין באמונה שלימה. שהבורא יתברך שמו הוא ראשון והוא אחרון: (ה) אני מאמין באמונה שלימה. שהבורא יתברך שמו לו לבדו ראוי להתפלל. ואין לזולתו ראוי להתפלל:
(ז) אני מאמין באמונה שלימה. שנבואת משה רבנו עליו השלום היתה אמתית. ושהוא היה אב לנביאים. לקודמים לפניו ולבאים אחריו: (ח) אני מאמין באמונה שלימה. שכל התורה המצויה עתה בידינו היא הנתונה למשה רבנו עליו השלום: (ט) אני מאמין באמונה שלימה. שזאת התורה לא תהא מחלפת ולא תהא תורה אחרת מאת הבורא יתברך שמו: (י) אני מאמין באמונה שלימה. שהבורא יתברך שמו יודע כל מעשה בני אדם וכל מחשבותם. שנאמר. היוצר יחד לבם המבין אל כל מעשיהם: (יא) אני מאמין באמונה שלימה. שהבורא יתברך שמו גומל טוב לשומרי מצותיו ומעניש לעוברי מצותיו:
(יג) אני מאמין באמונה שלימה. שתהיה תחיית המתים בעת שיעלה רצון מאת הבורא יתברך שמו ויתעלה זכרו לעד ולנצח נצחים: והרב הקדוש מצאנז זי"ע בעל "דברי חיים" היה אומרו כמה פעמים ביום בקול רעש גדול, ואיתא מצדיקים שזה מסוגל לפרנסה בניקל, כי מי שיש לו אמונה פשוטה בו יתברך, הקדוש ברוך הוא זן ומפרנס אותו בקלות. הקדוש ברוך הוא השומע תפילות ישראל ישמע בתפילתי שאני מבקש ומתפלל בעדך תמיד שיהיה לך הצלחה מרובה ובכל אשר תפני תשכילי ותצליחי.
|