שאלה: מאת רבקה: השאלה הופנתה דרך מערכת 'ברסלב סיטי' ללשכת כ"ק מוהרא"ש שליט"א, הצדיק מיבנאל, אשר השיב במכתב נפלא. תשובה: |
||
בעזה"י יום ד' לסדר כי תבוא י"ח אלול ה'תשע"ב שלום רב אל רבקה תחי' לנכון קבלתי את מכתבך. הנה חכמינו הקדושים אמרו (נדרים מ"ח.) סופו מוכיח על תחילתו, ובוודאי לא פיטרו אותו סתם ככה, מסתמא היתה להנהלה סיבה צודקת שפיטרו אותו, כי בין לילה ליום לא מורידים את הזקן והפיאות וכו', מוכרח להיות שהתולעת של קלות דעת וספיקות באמונה קירקרה בו כבר מזמן וכו', וכנראה שההנהלה הרגישה בזה, ובשביל זה פיטרו אותו, ועכשיו מתגלה מה הפנימיות שלו וכו'. ידוע מה שאמר מוהרנ"ת ז"ל (לקוטי הלכות גילוח הלכה ג' אות ב') עיקר דת ישראל ועיקר היהדות תלוי בזקן ופיאות ובהם ניכר היהודי, שהוא מזרע ברך השם, מזרע ישראל. ומי שרוח אחרת עמו, חס ושלום, ורוצה לכפור, חס ושלום, באלקי ישראל, תחילת הכפירה הוא, שמשליך חס ושלום מעליו הזקן והפיאות, כי באמת כל דת ישראל הקדוש הוא תלוי בזקן ופיאות, כי כל דברי תורתנו הקדושה וכל המצוות כולם הם בחינת צמצומים להשגת אלקותו יתברך, כי כל אות ואות וכל תיבה ותיבה מתורתנו הקדושה שבכתב ובעל פה וכל מצוה ומצוה וכל מנהג כשר של ישראל עם הקדוש והנבחר, כולם הם שיעורין וצימצומין, שעל ידם יזכו להשיג השגת אלקותו יתברך, כל חד לפום מה דמשער בלביה, כפי אשר יזכה על ידי עבודתו ויגיעתו בתורה ומצוות ומעשים טובים, ויפרוש ממעשים רעים. וכל אלו שמורידים את הזקן והפיאות בשאט נפש ובזדון ובמעל, אוי לו ואוי לנפשו, כי עוקר עצמו ונפשו מאלקי ישראל ואין לו חלק בתורת משה, אוי לנפשם כי גמלו להם רעה. ובשביל זה נתפשטה בעוונותינו הרבים מאד חכמת הפילוסופיה והאפיקורסות במדינת אשכנז וסביבותיהם, שפרקו מעליהם באלו הדורות עול מלכות שמים לגמרי והשליכו זקנם והפיאות ומלובשים במלבושיהם וכו', ובאמת אינם עוברים על חמשה לאוין בלבד, כי כשמשחיתין פאת זקנם כאילו עוברים על כל התורה כולה, כי כל התורה כולה תלויה בזה כי על ידי התער והסכין שמרימין על הדיקנא קדישא להשחיתה, חס ושלום, על ידי זה מתגבר מלכות עמלק, עיין שם. ולכן מה יש לי להוסיף על דברי מוהרנ"ת ז"ל? אם הוא הוריד את הזקן והפיאות, מתגלה הרקבון שהיה טמון אצלו, ולא בחינם שכל מי שזכה לחזור בתשובה שלימה, צריך תמיד לפחד שהרע שנטבע בו וכו', על ידי שפיטם את עצמו בטריפות ונבילות מגיל קטנות וכו', וגם לא נולד בקדושה וכו', שלא יצוץ חזרה וימשוך אותו אל איפה שהיה מקודם התשובה וכו', וכבר אמר החכם מכל אדם (משלי כ"ח י"ד) "אשרי אדם מפחד תמיד ומקשה לבו יפול ברעה", ודרשו על זה חכמינו הקדושים (תנחומא חוקת) כך היא מדת החסידים, אף על פי שהקדוש ברוך הוא מבטיחן אינן פורקין יראה, וכן ביעקב כתיב (בראשית ל"ב) "ויירא יעקב מאד" למה נתיירא" אמר שמא נתקלקלתי אצל לבן בכלום, וכתיב (דברים כ') "ולא יראה בך ערות דבר ושב מאחריך" והניחני הקדוש ברוך הוא, ואף משה תפס את היראה בדרך אביו, ולמה נתיירא? אמר שמא מעלו ישראל במלחמת סיחון או נתקלקלו בעבירה, אמר לו הקדוש ברוך הוא אל תירא כולן השלימו בצדק, אל תירא אותו שלא עמד גבור בעולם קשה הימנו וכו', עיין שם. הרי שלך לפניך שאם יעקב אבינו בחיר האבות ומשה רבינו בחיר האנושי פיחדו ויראו ממנו יתברך, ומה יאמר הגר הקל שעכשיו בא במקלו ובתרמילו וכו', אם לא יחזור לסורו? ולכן כל בעל תשובה צריך לרעוד ולפחוד תמיד שלא יחזור אל סורו, כי אחרת מה פעל עם התשובה שלו? הקדוש ברוך הוא השומע תפילות ישראל ישמע בתפילתי שאני מבקש ומתפלל בעדך שיהיה לך הצלחה מרובה ובכל אשר תפני תשכילי ותצליחי.
|