שאלה: מאת אלישע: אני ממש מתחנן לצדיק שיתן לי עצה ויעזור לי לצאת מההימורים. אני מכור לזה וחייב המון כסף, הסתבכתי עם אנשים מסוכנים מהעולם התחתון. אני שקוע עמוק בהימורים וקשה לי מאוד מאוד לצאת מזה. אני מרגיש שאני מאבד את אשתי ואת הילדים. איך יוצאים מהצרה הזו?
תשובה: |
||
בעזה"י יום ג' לסדר נח א' דר"ח מרחשון ה'תשע"ג
שלום וברכה אל אלישע נ"י לנכון קבלתי את מכתבך. אתה צריך לדעת כי הימורים הם בכלל משחק בקוביא, שהחמירו על זה חכמינו הקדושים מאד מאד, עד כדי כך שאמרו (סנהדרין כד:) ואלו הן הפסולין המשחק בקוביא; כשאדם נעשה מכור לזה הוא לא מונע את עצמו מלגנוב ולגזול ולעשוק את הזולת, כידוע למי שבקי בדבר זה, וכן הוא מאמלל את עצמו והוא מאמלל את אחרים, כי לשחק בקוביא שזה גם הימורים וכו', דבר זה הוא מחלה כמו מי שלוקח סמים ונעשה מכור לזה וקשה לו לצאת מזה. וכן מי שהוא אלכוהוליסט שהרגיל את עצמו לשתות רחמנא ליצלן, קשה לו מאד לצאת מזה, וכן הוא בעישון סיגריות, מי שנעשה מכור לזה מאד מאד קשה לו לצאת מזה, אבל הימורים זה פשוט מחלה שמראה לאדם שהוא מרוויח ומרוויח, ולבסוף הוא מאבד את הכל, ומסתבך בחובות וצרות רבות, מלבד הכל שזה פשוט גניבה וגזילה, וכבר כתב הרמב"ם (פרק ו' מהלכות גזלה ואבדה, הלכה ז') דברים הרבה אסרו חכמים משום גזל והעובר עליהן הרי זה גזלן מדבריהם כגון מפריחי יונים והמשחקין בקוביא וכו'. וכן הוא בשולחן ערוך (חושן משפט סימן ל"ד סעיף ט"ז) משחק בקוביא וכו' שהוא אבק גזל וכו'. וכתוב בספר החינוך (מצוה ע"ה) אי זהו הנקרא רשע שפסול מן התורה, ואי זהו רשע שפסול מדבריהם, כגון העובר על גזל של דבריהם, שהוא פסול מדבריהם, ומכללם הוא משחק בקוביא שאין לו אומנות אלא הוא; הרי שלך לפניך שמי שנכנס בהימורים וכו', הוא נקרא רשע, כי לבסוף הוא מלווה כספים ומסתבך בחובות, ואין לו מאיפה לשלם, הוא פשוט נעשה גנב רחמנא לישזבן. כל זה אני כותב לך בקיצור נמרץ את חומר האיסור של הימורים שהוא בכלל משחק בקוביא, כי לבסוף הוא לוקח כסף מאחרים, והוא פשוט גנב וגזלן וכו' וכו', ואמר רביז"ל (ספר המדות אות גניבה וגזילה סימן א') מי שנפתה לבו לגזול וכיון שהתיר לעצמו גזילת חבירו, הרי הוא מוכן לכל חטא ועון, ואין תקנה להסירו מדרכו הרעה. עם כל זאת דע לך שמכל דבר יכולים לצאת אם רק רוצים וכו', אין דבר כזה אני מכור לזה וכו', אם יש רצון טוב יכולים לצאת מכל רע, כעין שאמר רביז"ל (ליקוטי מוהר"ן חלק ב' סימן ק"י) לאיש אחד ששאל אותו: כיצד הוא הבחירה, השיב לו בפשיטות: שהבחירה היא ביד האדם בפשיטות, אם רוצה עושה, ואם אינו רוצה אינו עושה. וכתב מוהרנ"ת ז"ל רשמתי זאת, כי הוא נצרך מאד, כי כמה בני אדם נבוכים בזה מאד, מחמת שהם מורגלים במעשיהם ובדרכיהם מנעוריהם מאד, על כן נדמה להם שאין להם בחירה חס ושלום, ואינם יכולים לשנות מעשיהם. אבל באמת אינו כן, כי בוודאי יש לכל אדם בחירה תמיד על כל דבר, וכמו שהוא רוצה עושה. והבן הדברים מאד. ולכן אם אתה באמת רוצה להיגמל מזה אתה צריך באמת לקחת את עצמך בידיך, ולומר לעצמך פעם ולתמיד, זהו זה, אני חוזר בתשובה, ונגמר הסיפור, ותראה אם תהיה חזק בזה איך שתוכל לנתק את עצמך מזה, זה תלוי רק בך, וברצונך הטוב, אבל עליך לדעת מה שאמר רביז"ל (ליקוטי מוהר"ן חלק ב' סימן מ"ט) שעיקר התשובה הוא לבל יעשה עוד מכאן ולהבא. והוא מוכרח לעבור באלו המקומות והענינים שהיה בהם בתחילה ולהתנסות שם וכו', וכשמרחם על עצמו עכשיו ואינו עושה עוד מה שעשה מקודם ומשבר תאותו, זהו עיקר התשובה וכו', עיין שם. ועל כולם אין עצה אחרת אלא תפלה ובקשה לבקש ולהתחנן ממנו יתברך בכל יום ובכל שעה: אני מוכרח להגיד לך שמה שתפלה פועלת שום דבר בעולם לא פועל, כי בזה העולם על כל דבר צריכים להרבות בתפלה ותחנונים, כך לימד אותנו רביז"ל, וחכמינו הקדושים אמרו (ויקרא רבה פרשה ל' סימן ג') בדורות הללו שאין להם לא מלך ולא נביא לא כהן ולא אורים ותומים ואין להם אלא תפלה זו בלבד אמר דוד לפני הקדוש ברוך הוא רבונו של עולם אל תבזה את תפלתם (תהלים ק"ב) "תכתב זאת לדור אחרון" מכאן שהקדוש ברוך הוא מקבל השבים, "ועם נברא יהלל יה" שהקדוש ברוך הוא בורא אותן בריה חדשה. ולכן את התפלה הזאת יכולים להתפלל על כל מיני תאוות ומדות רעות שנלכד בו. הקדוש ברוך הוא יעזור שתזכה לצאת מזה אם יהיה לך רצון חזק מאד.
|