שאלה: מאת לימור: שלום לכבוד הרב. קראתי הרבה פעמים שכתבתם שלפי האמונה פרנסה היא משמיים ומה ששלי אף אחד לא יקח לי. רציתי לשאול שאלה מעשית: האם כשמישהי צריכה להחליף אותי בעבודה בזמן חופשת לידה ואני צריכה לעשות איתה חפיפה, או במקרה של עובדת חדשה שמצטרפת וצריך ללמד אותה את העבודה, האם ללמד אותה כל מה שאני יודעת שאז יש סיכון כלשהו שהיא תיקח לי את מקום העבודה בסופו של דבר, או שאני צריכה לשמור על המקום שלי וללמד אותה כמה שפחות? תודה מראש. השאלה הופנתה דרך מערכת 'ברסלב סיטי' ללשכת כ"ק מוהרא"ש שליט"א, הצדיק מיבנאל, אשר השיב במכתב נפלא. תשובה: |
||
בעזה"י יום ג' לסדר שמות י"ט טבת התשע"ג שלום רב אל לימור תחי' לנכון קבלתי את מכתבך. את נכנסת עכשיו בשאלה עמוקה בין הידיעה ובין הבחירה, שרבים נתעו בה וכו', הידיעה היא שאדם צריך לדעת שדבר גדול דבר קטן לא נעשה מעצמו אלא בהשגחת המאציל העליון, כמאמרם ז"ל (חולין ז:) אין אדם נוקף אצבעו מלמטה אלא אם כן מכריזין עליו מלמעלה; זאת אומרת אפילו מכה קטנה באצבע הקטנה לא מקבלים לפני שנכרז קודם מלמעלה בשמים, וכן אמרו (יומא לח.) בשמך יקראוך ובמקומך ישיבוך, אין אדם נוגע במה שמוכן לחבירו, ואין מלכות נוגעת במלכות חברתה אפילו כמלוא נימא, זאת אומרת אף אחד לא יכול ליגע במה ששייך להשני, אם לא שהכריזו קודם בשמים, וכן אמרו (ברכות נח.) אפילו ריש גרגיתא מן שמיא מנו לי; זאת אומרת שאפילו עבודה בזויה ופשוטה כמו לנקות ביוב וכו' וכו', אדם לא יקבל משרה כזו, עד שמכריזין קודם בשמים וכו'. רואים מכל זה את גודל השגחתו הפרטי פרטיית על כל בן אדם, אבל מצד שני הוא נתן לאדם את הבחירה שישמור על עצמו לא ללכת במקומות מסוכנים וכו', ושאחר לא יכנס בגבולו וכו', וכן ילך וישתדל למצוא עבודה ולעבוד וכו', ושלא יגיד הפרנסה תבוא לי בתוך הבית בלי שום עשיה כלל וכו', וזה הם שני הפכים, מצד אחד הידיעה שיודע שהכל ממנו יתברך, ומצד שני זה הבחירה שיש בכוח האדם לבחור, וזה שני דברים מנוגדים שאי אפשר על פי שכל אנושי להבין את זה, ומסביר לנו רביז"ל (ליקוטי מוהר"ן חלק א' סימן כ"א) אם אדם זוכה לטהר ולזכך את העינים האזנים החוטם והפה, אז זוכה למח נקי, ואז הוא מבין שהידיעה נמצא בתוך הבחירה, והבחירה בתוך הידיעה, וזה דבר מאד עמוק וכו. היוצא מדבריך שאת צריכה לשמור על המקום שלך וכו', ולדאוג על הפרנסה שלך וכו', כי היום אנשים לא בוחלים בשום דבר לעשות רשעות או היזקות להשני וכו', והוא עוד יהיה צודק… ומכל שכן שיגיד שהוא עושה את זה לשם שמים… ולכן אם את יכולה לשמור על המקום שלך, תעשי את זה, בוודאי הקדוש ברוך הוא לא יעזוב אותך, את צריכה לעשות את שלך, והקדוש ברוך הוא יעשה את שלו לשמור עליך.
|