שאלה: מאת עודד מאיר: לכבוד קדושת הצדיק שליט"א, שלום רב. רבינו כותב בליקוטי מוהר"ן חלק ב' סימן ס' שאדם צריך להיזהר מ"תלמידים שאינם הגונים" כשהוא מלמד תורה ברבים. מהי ההגדרה של "תלמידים שאינם הגונים"? וכיצד צריך לנהוג כאשר מגיעים לשיעור ורואים שאחד כזה מוסר את השיעור? תודה רבה. השאלה הופנתה דרך מערכת 'ברסלב סיטי' ללשכת כ"ק מוהרא"ש שליט"א, הצדיק מיבנאל, אשר השיב במכתב נפלא. תשובה: |
||
בעזה"י יום א' לסדר וארא כ"ד טבת התשע"ג
שלום וברכה אל עודד מאיר נ"י לנכון קבלתי את מכתבך. רביז"ל אומר (ליקוטי מוהר"ן חלק ב' סימן ס') שזה שלומד ברבים הוא צריך לשמור לא ללמד לתלמיד שאינו הגון וכו', ורביז"ל אומר (ספר המדות אות לימוד סימן מ"ג) הלומד תורה לתלמיד שאינו הגון, נופל לגיהנום, והוי כזורק אבן למרקוליס; וכן אמר (שם אות צדיק סימן ח') הלומד תורה לתלמיד שאינו הגון נקרא רשע. ומה זה תלמיד שאינו הגון, זה שמקדיח תבשילו ברבים, היינו שעושה צחוק תחת גב רבו, ממנו צריכים מאד מאד להזהר, עד כדי כך שאמר רביז"ל (ספר המדות אות צדיק סימן פ"ג) כשאחד בא לקרב את עצמו לצדיק, מותר לו להרחיקו כששואל קושיות שאינו צריך; זאת אומרת שבא סתם לקנטר ולהציק להרב וכו', או להתלוצץ ממנו וכו', או שאחר כך יוצא בחוץ ומחרף ומגדף, מתלמידים כאלו צריכים מאד מאד לשמור, כי הם מאד מסוכנים שאדם יחשוב שהוא תלמיד של הצדיק, ובאמת הוא רקוב מאד מאד מבפנים, וצריכים לשמור ממנו, כי בקלות הוא יכול לקרר אחרים וכו', וכן אמר רביז"ל (ספר המדות אות צדיק סימן פ"ז) צדיק שקירב את האדם והאדם הזה לא רצה לקרב את עצמו, מותר לו לדחות בידים. כי הצדיק הוא רחמן ומוסר את נפשו בשביל כל תלמיד ותלמיד, ואם רואים שאחד סתם מתלוצץ ואינו רוצה לקבל את דברי הצדיק, צריכים לדעת שזה תלמיד שאינו הגון, ואמר רביז"ל (שם סימן קנ"ג) מי שמקרב את עצמו להצדיק, וקרבתו אינו בתמימות, על ידי זה נתהפך אחר כך לרודף; וזה יכולים לראות בחוש שאחד שקיבל מהצדיק כל כך הרבה, והצדיק מסר את נפשו בשבילו בגשמיות וברוחניות, ולבסוף נתהפך על הצדיק ומדבר עליו כל דבר אסור, צריכים לדעת שזה רשע גמור, וכל קרבתו היה עם שקר וכו', אוי לו ואוי לנפשו.
ולכן צריכים מאד מאד לשמור מאנשים כאלו וכו', ובפרט אחד ששלשום עבר על כל העבירות שבעולם וכו', ואתמול חזר בתשובה וכו', והיום הוא כבר מנהיג את אחרים וכו', האם זה לא צחוק מצחיק? והוא כבר גם כן אומר דעות וכו', ולכן צריכים מאד מאד לשמור מי הרב המשפיע, כי הוא יכול להוליך אותך שולל לגמרי. זכור גם זכור מה שחכמינו הקדושים אמרו (אבות פרק א') עשה לך רב, וצריכים לשמור מאד מאד מי הוא הרב, כי כך אמר רביז"ל (שיחות הר"ן סימן ו') היצר הרע דומה כמו מי שהולך ורץ בין בני אדם, וידו סגורה ואין אדם יודע מה בתוכה. והוא מרמה בני אדם ושואל לכל אחד, מה אני אוחז? ולכל אחד נדמה כאילו הוא אוחז מה שהוא מתאוה. ועל כן הכל רצים אחריו כי כל אחד סובר שיש בידו מה שהוא חפץ וכו'. ואחר כך הוא פותח את ידו ואין בה כלום וכו', כמו כן ממש היצר הרע שהוא מרמה כל העולם כולו, והכל רצים אחריו, ומרמה לכל אחד ואחד, עד שנדמה לכל אחד ואחד כאילו יש בידו מה שהוא חפץ, כל אחד כפי שטותו ותאותו, ואחר כך בסוף הוא פותח את ידו ואין בה כלום, כי אין מי שימלא תאותו אצלו. וכן הוא אצל רבנים וכו', אדם רץ אחר מישהו ימים ושנים וכו', והוא מכור אליו לגמרי וכו', ונדמה לו שישועתו תלויה ברב זה וכו', וההוא עובד עליו ומוריק לו את הכיסים וכו', או מהפנט אותו לגמרי, ומוציא לו את השכל מהדעת וכו', ולבסוף ההוא פותח את היד ורואה שהכל כלום וכו', וסתם ביליתי את הימים והשבועות והחודשים והשנים הכי טובים שלי בימי חיי, ומאומה אין בידי וכו' וכו', אבל זה כבר מאוחר וכו'. ולכן כשאדם מתקרב אל איזה רב יהיה מי שיהיה, צריך תמיד לזכור מה שאמר רביז"ל (שיחות הר"ן סימן נ"א) את זה תקבלו ממני שלא יטעה אתכם העולם, כי העולם מטעה מאד מאד, אם לא מקבלים מהרב תיכף ומיד מה שהוא צריך וכו', צריכים לדעת שהוא חי בדמיון ובטעות גדולה וכו', ומה צריך אדם? שכל ודעת, ועיקר הדעת והשכל הוא (דברים ד') "אתה הראת לדעת כי הוי"ה הוא האלקים אין עוד מלבדו", שיחדיר בו אמונה פשוטה בו יתברך, וילמד אותו איך מדברים אל הקדוש ברוך הוא, שזה יש לו תיכף ומיד ביד, "ומה שביד בטוח", כי למדתי אצל הצדיק הזה איך לדבר אל הקדוש ברוך הוא, ולדעת שאני עצמאי ואין לי אף אחד בזה העולם רק הקדוש ברוך הוא, ורק הוא יתברך יכול לעזור לי, וכן הרב צריך להכניס בו תשוקה עצומה ללמוד תורה הקדושה. ולכן צריך לזכור "מה שביד בטוח", אם אני התחלתי ללמוד בכל יום מקרא משנה גמרא וכו', בזכות הרב הזה, ולא החסרתי יום אחד מבלי לימוד תורה הקדושה וכו', אזי עלי לדעת "מה שביד בטוח", וכן אם הרב מוסר את נפשו שיהיה שלום בית בינו לבין אשתו, צריכים לזכור "מה שביד בטוח", ואם חס ושלום לא מקבלים את זה מהרב, צריכים לדעת שהכל דמיון גדול מאד, ולבסוף יפתח את היד ויראה שאין ביד שום דבר, וסתם רצתי אחריו ימים ושנים, ואיבדתי את שנותיי היקרות. הקדוש ברוך הוא השומע תפילות ישראל ישמע בתפילתי שאני מבקש ומתפלל בעדך שיהיה לך הצלחה מרובה ובכל אשר תפנה תשכיל ותצליח.
|