שאלה: מאת אליקים: לכבוד הצדיק. שמעתי שיש בברסלב סדר לימוד מיוחד שנקרא "סדר דרך הלימוד", ושצריכים ללמוד בגירסא אפילו בלי הבנה. רציתי לשאול: מה העניין ללמוד אם אני לא מבין שום דבר? תשובה: |
||
בעזה"י יום א' לסדר תרומה א' דר"ח אדר התשע"ג
שלום וברכה אל אליקום נ"י לנכון קבלתי את מכתבך. רוב הבחורים שמתבטלים מלימוד התורה הקדושה, והולך להם הזמן היקר בהבל וריק, הוא רק מחמת שאין להם את הכשרונות הטובים להבין תיכף ומיד לעומק את מה שלומדים, הן מקרא, הן משנה, הן גמרא, והן הלכה, וכו', ומאחר שלא מבינים כלום בלימוד וכו', אזי הם מתרשלים לגמרי, ומכל שכן כששוברים אותם, מבזים ומשפילים אותם, זה מה ששובר אותם לגמרי, עד שמתייאשים מלימוד תורה הקדושה, ועל ידי זה מבטלים את הזמן, ואמרו חכמינו הקדושים (כתובות נ"ט) הבטלה מביאה לידי שיעמום (שיגעון) ולידי זימה; ועושים שטויות ומסתבכים רחמנא ליצלן בעבירות חמורות וכו' וכו'. וכן אברכים שהתחתנו ונפל עליהם עול פרנסה והם טרודים על המחיה ועל הכלכלה וכו', ועל ידי זה מבטלים את זמנם היקר מרוב יאוש וכו', ויכולים לעבור שבועות וחדשים ואפילו שנים שלא פותחים משניות וגמרא ושולחן ערוך וכו', וזה ברור למי שמבין מה שקורה היום בעולם ומסתכל בעין האמת, ועל זה בא רביז"ל ונתן לנו סדר דרך הלימוד נפלא מאד מאד. וכך אמר רביז"ל (שיחות הר"ן סימן ע"ו) בענין הלימוד תורה שצריכים ללמוד הרבה מאד בכל יום, טוב ללמוד במהירות ולבלי לדקדק הרבה בלימודו. רק ללמוד בפשיטות בזריזות. ולבלי לבלבל דעתו הרבה בשעת לימודו מענין לענין, רק יראה להבין הדבר בפשיטות במקומו. ואם לפעמים אינו יכול להבין דבר אחד, אל יעמוד הרבה שם ויניח אותו הענין וילמוד יותר להלן. ועל פי הרוב ידע אחר כך ממילא מה שלא היה מבין בתחילה כשילמד כסדר בזריזות להלן יותר. ואמר רביז"ל, שאין צריכין בלימוד רק האמירה לבד, לומר הדברים כסדר, וממילא יבין. ולא יבלבל דעתו בתחילת לימודו שירצה להבין תיכף ומחמת זה יקשה לו הרבה תיכף ולא יבין כלל רק יכניס מוחו בהלימוד ויאמר כסדר בזריזות וממילא יבין. ואם לא יבין תיכף יבין אחר כך. ואם ישארו איזה דברים שאף על פי כן לא יוכל לעמוד על כוונתו, מה בכך? כי מעלת ריבוי הלימוד עולה על הכל, וכמו שאמרו חכמינו הקדושים (עבודה זרה י"ט) 'לגמור והדר לסבור ואף על גב דלא ידע מה קאמר' שנאמר (תהלים קי"ט כ') "גרסה נפשי לתאבה", כי על ידי ריבוי הלימוד שילמוד במהירות ויזכה ללמוד הרבה, על ידי זה יזכה לעבור כמה פעמים אלו הספרים שלומד, לגומרם ולחזור להתחיל ולגומרם פעם אחר פעם. ועל ידי זה ממילא יבין בפעם השניה והשלישית כל מה שלא היה מבין בתחילה, כל מה שאפשר להבין ולעמוד על דבריהם. ודיבר רביז"ל הרבה מאד בענין זה. ואי אפשר לבאר דברים אלו בכתב היטב. אבל באמת הוא דרך עצה טובה מאד בענין הלימוד. כי על ידי זה יכולים לזכות ללמוד הרבה מאד לגמור כמה וכמה ספרים, וגם יזכה להבין הדברים יותר, מאשר היה לומד בדקדוק גדול כי זה מבלבל מאד מן הלימוד. וכמה בני אדם פסקו מלימודם לגמרי על ידי ריבוי הדקדוקים שלהם. ומאומה לא נשאר בידם. אבל כשירגיל עצמו ללמוד במהירות בלי דקדוקים הרבה, התורה תתקיים בידו, ויזכה ללמוד הרבה מאד, גמרא ופוסקים כולם, ותנ"ך ומדרשים וספרי הזוהר וקבלה ושאר ספרים כולם. וכבר אמר רביז"ל (שיחות הר"ן סימן כ"ח) שטוב לאדם שיעבור בחייו בכל הספרים של התורה הקדושה: ופעם אחד חישב רביז"ל מה שהאדם צריך ללמוד בכל יום עד שאין היום מספיק. דהיינו לגמור בכל שנה ש"ס עם הרי"ף והרא"ש, וארבעה שולחן ערוך הגדולים, וכל המדרשים כולם, וכל ספרי הזוהר והתיקונים וזוהר חדש, וכל ספרי קבלה מהאריז"ל, גם צריכין ללמוד איזה שיעור ביום בקצת עיון. ועוד חישב הרבה דברים. גם צריכין לומר תהלים בכל יום, ותחינות ובקשות הרבה הרבה. ואז סיפר הרבה מענין זה שצריכין ללמוד במהירות גדול ובזריזות ולבלי לבלבל דעתו בדקדוקים הרבה מענין לענין. והדברים הללו הם בדוקים ומנוסים, גם לא היה מצווה לחזור תיכף על לימודו רק רצונו תמיד היה ללמוד הספר או הפוסק שלומד כסדר מראשו לסופו בזריזות, ואחר כך יתחיל פעם שני ויגמור אותו כולו. וכן פעם אחר פעם. הרי שלך לפניך סדר דרך הלימוד של רביז"ל, ואם בחור צעיר מרגיל את עצמו לילך בדרך זה, אזי נכנס בו חמידו דאורייתא, חשק ללמוד תורה הקדושה, וזוכה לסיים ששה סדרי משנה פעמים אין מספר, וכן זוכה לסיים את הש"ס כמה וכמה פעמים, וכן ד' חלקי שולחן ערוך, וכל זה בדוק ומנוסה, ותהלה לאל רוב רובם חסידי ברסלב תלמידי היכל הקודש מתנהגים בדרך זו, ומצליחים מאד מאד, ושוקדים בלימוד תורה הקדושה בהתמדה רבה, הן בחורים והן אברכים והמפורסמות אין צריך לראיה. הקדוש ברוך הוא השומע תפילות ישראל ישמע בתפילתי שאני מבקש ומתפלל בעדך שיהיה לך הצלחה מרובה ובכל אשר תפנה תשכיל ותצליח.
|