שאלה: מאת נחמן: לכבוד מורי ורבי הצדיק מוהרא"ש שליט"א. היום אני מתחתן, ואשמח מאוד אם תכתבו לי דברי התחזקות והתעוררות ליום חופתי, והנהגות ישרות לחיי הנישואין, ותברכו אותנו שנזכה לבנות בניין עדי עד בדרכו של רבינו הקדוש. תודה רבה. תשובה: |
||
בעזה"י יום ב' לסדר תצוה ח' אדר התשע"ג
שלום וברכה אל החתן היקר לי מאד נחמן נ"י לנכון קבלתי את מכתבך. חסדי השם יתברך שהיום הוא יום החופה שלך, וביום הזה מוחלים לך את כל העוונות, כמאמרם ז"ל (הובא ברש"י בראשית ל"ו פסוק ג') מצינו באגדת מדרש ספר שמואל, ג' מוחלין להן עונותיהם גר שנתגייר והעולה לגדולה והנושא אשה, ולמד הטעם מכאן, לכך נקראת מחלת שנמחלו עונותיו. רואים מזה שחתן מוחלים לו על כל העוונות, ורביז"ל אמר (חיי מוהר"ן סימן תקפ"ו) לאחד סמוך לחתונתו, (כתבות ט"ז:) כיצד מרקדין לפני הכלה, ורימז לו כיצד מרקדין ומדלגין על מה שהיה לפני הכלה, היינו לפני החתונה, זאת אומרת שחתן צריך לשכוח לגמרי את העבר שלו, ולעשות היום הזה דייקא התחלה חדשה, וכבר אמר רביז"ל (שיחות הר"ן סימן כ"ו) אצל העולם השכחה היא חסרון גדול בעיניהם. אבל בעיני יש בהשכחה מעלה גדולה. כי אם לא היתה שכחה, לא היה אפשר לעשות שום דבר בעבודת השם יתברך, אם היה זוכר כל מה שעבר לא היה אפשר לו להרים את עצמו לעבודתו יתברך בשום אופן, גם היו מבלבלים את האדם מאד כל הדברים שעוברים עליו. אבל עכשיו על ידי השכחה נשכח מה שעבר. ואצלו אמר רביז"ל הוא הדרך שכל מה שעבר והלך, נפסק והולך לחלוטין ואינו חוזר בדעתו עוד כלל. ואינו מבלבל כלל עצמו עוד במה שכבר עבר והלך וכו'. וענין זה הוא דרך עצה טובה גדולה מאד בעבודת השם יתברך, כי על פי רוב יש להאדם בלבולים רבים וערבוב הדעת מאד ממה שחלף ועבר. בפרט בשעת התפלה, שאז באים עליו כל הבלבולים ומערבבים ומעקמים את דעתו ממה שכבר עבר. לפעמים יש לו בלבולים מענין המשא ומתן שלו ועסקי ביתו וכיוצא, באשר כי לא טוב עשה בענין זה וכיוצא וכך היה צריך לעשות וכיוצא בזה הדבר. ויש שמבלבלים אותו בעת עבודתו בתורה או בתפלה וכיוצא, בהפגמים שפגם מקודם באשר שבענין זה לא עשה כהוגן נגדו יתברך וכיוצא בזה הרבה מאד. כאשר ידוע לכל אדם בעצמו. על כן השכחה היא עצה טובה גדולה מאד לזה, שתיכף ומיד שחולף ועובר הדבר, יעביר ויסלק אותו מדעתו לגמרי, ויסיח דעתו מזה לגמרי. ולא יתחיל לחשוב עוד במחשבתו בענין זה כלל. חכמינו הקדושים אמרו (יומא עב:) על פסוק (תהלים יט) "יראת הוי"ה טהורה עומדת לעד" אמר רבי חנינא זה הלומד תורה בטהרה, מאי היא? נושא אשה ואחר כך לומד תורה; ולכן כל מה שלמדת עד עכשיו היה טוב מאד, אבל מיום מחרת החתונה תתחיל להתמיד ביתר שאת וביתר עוז יותר ויותר בתורה, לא להחסיר יום אחד מבלי לימוד חומש ורש"י עם התרגום מפרשת השבוע, וכן ללמוד ח"י פרקים משניות בכל יום, ולקחת מסכתא ולחזור על זה מאה פעמים ואחד, ואם כבר זכית לסיים מסכת תענית מאה פעמים ואחד, תתחיל לחזור על מסכת נדה מאה פעמים ואחד, והעולה על הכל שתקבע לעצמך שיעור בטור בית יוסף ושולחן ערוך בהלכות נדה. וכן תלמד את הקיצורים שיש היום על הלכות אלו, ומלבד זאת תעשה לעצמך שיעור כסדרן בטור ושולחן ערוך, כדי שתזכה לסיים את כל הד' חלקי שולחן ערוך, אפילו שיקח כמה שנים, אבל כל יום תלמד מעט או הרבה כפי מיסת הפנאי, ואם תוכל גם לומר בכל יום כמה דפים בזוהר וכמה דפים תיקונים, אין למעלה מזה, והיום זה קל מאד, כי הדפיסו את ספרי הזוהר באותיות גדולות ובנקודות, ורביז"ל אמר (שיחות הר"ן סימן ק"ח) הלשון של רבי שמעון בן יוחאי בעצמו מעוררת ומושכת את הלב להקדוש ברוך הוא. בשנה הראשונה מוכרחים ללמוד את הלכות נדה אצל מגיד שיעור, ותהלה לאל היום לא אלמן ישראל, יש הרבה מגידי שיעורים בכל מקום, וכדאי לשמוע פעם בשבוע שיעור, כי זה מאד מאד חמור. ועל כולם אתה מוכרח להיות בשמחה ולשמח את אשתך, כי כך אמרו חכמינו הקדושים (בראשית רבה פרשה י"ז סימן ב') תני רבי יעקב כל שאין לו אשה שרוי בלא טובה, בלא עזר, בלא שמחה, בלא ברכה, בלא כפרה, בלא טובה, לא טוב היות האדם לבדו, בלא עזר שנאמר (בראשית ב' י"ח) "אעשה לו עזר כנגדו", בלא שמחה שנאמר (דברים י"ז) "ושמחת אתה וביתך" בלא כפרה שנאמר (ויקרא ט"ו) "וכפר בעדו ובעד ביתו", בלא ברכה שנאמר (יחזקאל מ"ד) "להניח ברכה אל ביתך" רבי סימון בשם רבי יהושע בן לוי אמר אף בלא שלום, שנאמר (שמואל א' כ"ה) "ואתה שלום וביתך שלום" רבי יהושע דסכנין בשם רבי לוי אמר אף בלא חיים, שנאמר (קהלת ט') "ראה חיים עם האשה אשר אהבת", רבי חייא בר גמדא אמר אף אינו אדם שלם, שנאמר (בראשית ה' ב') "ויברך אותם ויקרא את שמם אדם" שניהם כאחד קרויים אדם; ועכשיו כשאתה מתחתן, אתה מקבל את כל המתנות בפעם אחת, שמחה, ברכה, כפרה, טובה, עזר וכו'. ולכן עליך לשמוח מאד ולשמח את אשתך, כי כך אמרו חכמינו הקדושים (ראש השנה ו:) אשה בעלה משמחה; והעיקר ללכת עמה בדרך אהבה גדולה מאד, כמאמרם ז"ל (יבמות סב:) האוהב את אשתו כגופו, והמכבדה יותר מגופו, והמדריך בניו ובנותיו בדרך ישרה, והמשיאן סמוך לפירקן, עליו הכתוב אומר (איוב ה') "וידעת כי שלום אהלך"; ואמרו (בבא מציעא נט.) לעולם יהא אדם זהיר בכבוד אשתו, שאין ברכה מצויה בתוך ביתו של אדם אלא בשביל אשתו, שנאמר (בראשית י"ב) "ולאברם הטיב בעבורה" והיינו דאמר להו רבא לבני מחוזא, אוקירו לנשייכו כי היכי דתתעתרו, (תכבדו ותייקרו את נשותיכם כדי שתתעשרו) ואמר רביז"ל (ליקוטי מוהר"ן חלק א' סימן ס"ט) שעיקר העשירות בא בזכות האשה. ולכן ראה להרגיל את עצמך לכבד ולייקר את אשתך מאד מאד, ואף פעם לא לצעוק עליה, ולא להתפרץ עליה וכו' וכו', אלא תמיד לכבד ולייקר אותה מאד מאד ולשמור בכבודה, כי כך אמרו חכמינו הקדושים (בבא מציעא נ"ט) לעולם יהא אדם זהיר באונאת אשתו, שמתוך שדמעתה מצויה אונאתה קרובה; ורביז"ל (שיחות הר"ן סימן רס"ד) הזהיר לכבד ולייקר את אשתו. כי אמר הלא הנשים הם סובלים צער ויסורים גדולים מאד מאד מילדיהם, צער העיבור והלידה והגידול, כאשר ידוע לכל עוצם מכאובם וצערם ויסוריהם בכמה אופנים הקשים וכבדים מאד מאד וכו' וכו', על כן ראוי לרחם עליהם ולייקרם, ולכבדם. וכן אמרו חכמינו הקדושים (בבא מציעא נט.) 'אוקירו לנשייכו כי היכי דתתעתרו', [תכבדו ותייקרו את נשותיכם כדי שתהיו עשירים], וכן אמרו (יבמות סג.) 'דיינו שמגדלות את בנינו ומצלת אותנו מן החטא'. ולכן צריכים לכבד ולייקר אותם מאד מאד, וזה יסוד גדול בחסידות ברסלב, שהבעל מוכרח לעזור לאשתו, ואם הוא רוצה להיות מקורב אל רביז"ל ולציית אותו, עליו הדבר הראשון לעזור לאשתו בכל המובנים. ועל כולם תרגיל את עצמך לדבר אל הקדוש ברוך הוא בשפת האם שלך, בתמימות ובפשיטות גמורה, וכך אמר רביז"ל (שיחות הר"ן סימן קנ"ד) שהעיקר מה שהגיע למדריגתו הוא רק על ידי ענין פראסטיק (פשיטות) שהיה מדבר הרבה. ומשיח הרבה בינו לבין קונו, ואמר תהלים הרבה בפשיטות. ועל ידי זה דייקא הגיע למה שהגיע, ואמר אם הייתי יודע שהשם יתברך יעשה ממני מה שאני עתה, דהיינו חידוש כזה, הייתי עושה ביום אחד מה שעשיתי בשנה כולה (כלומר שהיה מזדרז כל כך בעבודתו עד שמה שהיה עושה ועובד השם יתברך בשנה כולה היה עושה ביום אחד), והיה מתגעגע מאד אחר מעלת העבודה של פראסטיק (פשיטות) באמת, ואמר איי איי פראסטיק. גם אמר שדיבר עם כמה צדיקים גדולים ואמרו גם כן שלא הגיעו למדריגתם כי אם על ידי ענין פראסטיק, שעסקו בעבודתם עבודת השם יתברך בפשיטות גמור בהתבודדות ושיחה בינו לבין קונו וכו'. ועל ידי זה דייקא הגיעו למה שהגיעו. אם תקיים את כל מה שכתבתי לך פה, יהיה לבך נכון בבטחון חזק שתצליח בחייך. יש קונטרס שנקרא "יום הנשואין", כדאי שתעבור על הקונטרס הזה היום דייקא, כי שמה כתובות בדיוק ההנהגות לחתן ביום חופתו, ואשרי החתן שעובר על הקונטרס הזה ביום חופתו, ומתנהג כמו שמובא שם, מובטח לו שיהיה בביתו שלום כל ימי חייו.
|