שאלה: מאת רמי: שלום לרב החשוב הרב שיק שליט"א. אני ואשתי חזרנו בתשובה, והקדוש ברוך הוא עזר לנו ויש לנו ששה ילדים. מאז החתונה אנחנו לא כל כך מסתדרים. כל השנים לא עזרתי מספיק לאשתי, הייתי קר ולא הבעתי את הרגשות שלי אליה. לא מרוע חס וחלילה, פשוט באופי שלי אני סגור וקשה לי לשתף אחרים במה שאני מרגיש. השאלה הופנתה דרך מערכת 'ברסלב סיטי' ללשכת כ"ק מוהרא"ש שליט"א, הצדיק מיבנאל, אשר השיב במכתב נפלא. תשובה: |
||
בעזה"י יום ד' לסדר תצוה י' אדר התשע"ג שלום וברכה אל רמי נ"י לנכון קבלתי את מכתבך. החיים הם דו סטריים, אין דבר כזה חיי נישואין שרק צד אחד יתן ויתן ויתן וכו' וכו', והצד השני ישב לו על כורסא כמו מלך וכו', זה לא הולך ככה וכו'. איש ואשה צריכים להיות ותרנים אחד לשני, ולתת תשומת לב אחד להשני, וזו שלימות הבית, ועל ידי זה ממילא יש אהבה והבנה הדדית, אבל הרגע שרוצים אחד להשתלט על הזולת, דעו לכם שזה הס"מ שבא לשבור את הבית. הזוהר הקדוש קורא איש לבדו פלג גופא, חצי גוף, נמצא כשאדם מתחתן זה גוף שלם, כמו שכתוב (בראשית ב' כ"ד) "ודבק באשתו והיו לבשר אחד", היינו שניהם חצי חצי, וביחד הם שלם, מה שאין כן כשאחד רוצה להשתלט על הזולת, זה הס"מ, היינו שישים על ארבעים, אני יותר ממך וכו', והרגע שהבעל או האשה חושבים שאחד יותר מהשני עם עשרה אחוזים, וההוא פחות ממני עם עשרה אחוזים, זה כבר נקרא ס"מ שישים על ארבעים, ולכן כל מי שרוצה שלום בית אמיתי, צריך לדעת שהאיש והאשה הם גוף אחד, וכמו שאמר החכם מכל האדם (קהלת ד') "טובים השנים מן האחד אשר יש להם שכר טוב בעמלם: כי אם יפלו האחד יקים את חבירו ואילו האחד שיפול ואין שני להקימו: גם אם ישכבו שנים וחם להם ולאחד איך יחם", ולכן אם רוצים שלום בית אמיתי, צריך משני הצדדים, הן מהבעל והן מהאשה, לוותר אחד להשני, ואז הם חצי חצי שותפים שלמים, ותמיד יחיו ביחד באהבה ובהבנה הדדית, ויצליחו בחיי נישואיהם. אצלך זה לא קרה, אתה לא עזרת לאשתך כהוא זה, לא הכנסת אפילו את האצבע הקטנה במים קרים לעזור לה, רק הבאת ילדים וכו', ואף פעם לא עזרת לאשתך בכלום וכו', אז מה אתה חושב, שאשתך היא מפלדה, מעץ או מברזל? היא גם כן רק בשר ודם, היא רואה את ההתנהגות שלך, אזי היא חושבת שזו היהדות וכו', ונמאס לה, ומתחילה לחזור בשאלה וכו', בשעה שאתה פשוט עצלן, לא רוצה לעבוד, לא רוצה להביא פרנסה, לא רוצה לעזור לאשתך, סתם אוכל לחם בחינם וכו', ומביא ילדים וכו', ולא רוצה לעזור לאשתו כהוא זה, אז מה אתה חושב שאשתך תשאר איתך? הרי אתה גורם לה את כל הפריקת עול הזה שהיא פורקת עול וכו', ואתה חייב בהכל. ומובא בדברי רביז"ל (שיחות הר"ן סימן רס"ד) שהזהיר לכבד ולייקר את אשתו. כי אמר הלא הנשים הם סובלים צער ויסורים גדולים מאד מאד מילדיהם, צער העיבור והלידה והגידול, כאשר ידוע לכל עוצם מכאובם וצערם ויסוריהם בכמה אופנים הקשים וכבדים מאד מאד וכו' וכו', על כן ראוי לרחם עליהם ולייקרם, ולכבדם. וכן אמרו חכמינו הקדושים (בבא מציעא נט.) 'אוקירו לנשייכו כי היכי דתתעתרו', [תכבדו ותייקרו את נשותיכם כדי שתהיו עשירים], וכן אמרו (יבמות סג.) 'דיינו שמגדלות את בנינו ומצלת אותנו מן החטא', ולכן צריכים לכבד ולייקר אותם מאד מאד, וזה יסוד גדול בחסידות ברסלב, שהבעל מוכרח לעזור לאשתו, ואם הוא רוצה להיות מקורב אל רביז"ל ולציית אותו, עליו הדבר הראשון לעזור לאשתו בכל המובנים.ה קדוש ברוך הוא הנותן חכמה ודעת, הוא יתן לך שכל וחכמה ודעת שתוכל לפייס את אשתך, ותתחיל לעזור לה בכל המובנים וכו', ולצאת לעבוד להביא פרנסה וכו', ואז הכל יסתדר על הצד הכי טוב, ואם לא תציית, אז אני מוכרח להגיד לך, תאבד את אשתך, וגרמת שבשבילך נפש אחת מישראל פרקה עול ממנו יתברך.
|