שאלה: מאת מנחם: לכבוד הצדיק רבי אליעזר שלמה שיק. רציתי לשטוח בפני הרב התלבטות גדולה שמעסיקה אותי הרבה זמן. קראתי באחד ממכתביו של הרב בעניין יסוד חסידות ברסלב, שרבנו הוא נקודת הרב וכל שאר חסידי ברסלב מקטנם ועד גדולם הם בבחינת נקודת החבר. תשובה: |
||
בעזה"י יום ה' לסדר ויקרא ג' ניסן התשע"ג
שלום וברכה אל מנחם נ"י לנכון קבלתי את מכתבך. אתה צריך לדעת מה שרביז"ל אמר (ליקוטי מוהר"ן חלק א' סימן ל"ד) שיש נקודת הרב שכולם צריכים לקבל ממנו, וזה רק רביז"ל בעצמו, ואין תחליף לרביז"ל כלל, ואפילו מוהרנ"ת ז"ל שהוא תלמידו הגדול של רביז"ל, שרק הוא הבין את דעת רביז"ל יותר מכל התלמידים, כמו שהעיד עליו רביז"ל בעצמו, ואמר "ממני אין מי שיודע רק רבי נתן, ורבי נפתלי קצת", עם כל זאת גם הוא נחשב לנקודת החבר, ועלינו לקבל את דבריו הקדושים שבספרו "לקוטי הלכות", ובלעדי הקדמותיו אי אפשר להבין כלל את דברי רביז"ל, ולכן כל אנשי שלומינו היקרים בלי יוצא מן הכלל הם רק בחינת נקודת החבר, ואין אחד שיכול להתפאר שהוא נקודת הרב וכו' וכו. ולכן אין לך מה להתבלבל משום בריה שבעולם, אני לא יודע ממי אתה מדבר כלל וכו', אבל זה מה שלימדתי את כל התלמידים, שידעו שהרבי שלנו זה רק רביז"ל, וכולנו רק חברים שאחד מחזק את השני, וכמובן מי שיגע וטרח חמישים שנה בעבודת השם יתברך, בוודאי מאיר בו יותר נקודת הרב, מאחד שרק עכשיו חזר בתשובה וכו', ועדיין ריח חטאות נעוריו נודף ממנו וכו', שהוא בוודאי צריך לקבל מנקודת החבר הזה וכו', אבל צריכים הרבה לבקש את הקדוש ברוך הוא שיזכה למצוא חבר כזה שיכול לחזק ולעודד ולשמח אותו, ולקרבו אליו יתברך, ויכניס בו תשוקה עצומה ללמוד תורה הקדושה, כי בלא זה הכל הבל ורעות רוח וכו' וכו', כי כך אמרו חכמינו הקדושים (אבות פרק א') עשה לך רב, וצריכים לשמור מאד מאד מי הוא הרב הזה שבחר לעצמו להיות נקודת החבר שלו? כי כך אמר רביז"ל (שיחות הר"ן סימן ו') היצר הרע דומה כמו מי שהולך ורץ בין בני אדם, וידו סגורה ואין אדם יודע מה בתוכה, והוא מרמה בני אדם ושואל לכל אחד, מה אני אוחז? ולכל אחד נדמה כאילו הוא אוחז מה שהוא מתאוה, ועל כן הכל רצים אחריו כי כל אחד סובר שיש בידו מה שהוא חפץ וכו'. ואחר כך הוא פותח את ידו ואין בה כלום וכו'. כמו כן ממש היצר הרע שהוא מרמה כל העולם כולו, והכל רצים אחריו, ומרמה לכל אחד ואחד, עד שנדמה לכל אחד ואחד כאילו יש בידו מה שהוא חפץ, כל אחד כפי שטותו ותאותו, ואחר כך בסוף הוא פותח את ידו ואין בה כלום, כי אין מי שימלא תאותו אצלו; וכן הוא אצל רבנים וכו', אדם רץ אחר מישהו ימים ושנים וכו', והוא מכור אליו לגמרי וכו', ונדמה לו שישועתו תלויה ברב זה וכו', וההוא עובד עליו ומוריק לו את הכיסים וכו', או מהפנט אותו לגמרי, ומוציא לו את השכל מהדעת וכו', ולבסוף ההוא פותח את היד ורואה שהכל כלום וכו', וסתם ביליתי את הימים והשבועות והחודשים והשנים הכי טובות שלי בימי חיי, ומאומה אין בידי וכו' וכו', אבל זה כבר מאוחר וכו'. ולכן כשאדם מתקרב אל איזה רב יהיה מי שיהיה, צריך תמיד לזכור מה שאמר רביז"ל (שיחות הר"ן סימן נ"א) את זה תקבלו ממני שלא יטעה אתכם העולם, כי העולם מטעה מאד מאד, אם לא מקבלים מהרב תיכף ומיד מה שהוא צריך וכו', צריכים לדעת שהוא חי בדמיון ובטעות גדולה וכו', ומה צריך אדם? שכל ודעת, ועיקר הדעת והשכל הוא (דברים ד') "אתה הראת לדעת כי הוי"ה הוא האלקים אין עוד מלבדו", שיחדיר בו אמונה פשוטה בו יתברך, וילמד אותו איך מדברים אל הקדוש ברוך הוא, שאת זה יש לו תיכף ומיד ביד, "ומה שביד בטוח", כי למדתי אצל הצדיק הזה איך לדבר אל הקדוש ברוך הוא, ולדעת שאני עצמאי ואין לי אף אחד בזה העולם רק הקדוש ברוך הוא, ורק הוא יתברך יכול לעזור לי, וכן הרב צריך להכניס בו תשוקה עצומה ללמוד תורה הקדושה. ולכן צריך לזכור "מה שביד בטוח", אם אני התחלתי ללמוד בכל יום מקרא משנה גמרא וכו', בזכות הרב הזה, ולא החסרתי יום אחד מבלי לימוד תורה הקדושה וכו', אזי עלי לדעת "מה שביד בטוח", וכן אם הרב מוסר את נפשו שיהיה שלום בית ביני לבין אשתי, צריכים לזכור "מה שביד בטוח", ואם חס ושלום לא מקבלים את זה מהרב, צריכים לדעת שהכל דמיון גדול מאד, ולבסוף כשאפתח את היד אראה שאין בידי שום דבר, וסתם רצתי אחריו ימים ושנים, ואיבדתי את שנותיי היקרות וכו' וכו'. הקדוש ברוך הוא השומע תפילות ישראל ישמע בתפילתי שאני מבקש ומתפלל בעדך שיהיה לך הצלחה מרובה ובכל אשר תפנה תשכיל ותצליח.
|