שאלה: מאת ישראל: שלום וברכה לצדיק. שמעתי כמה פעמים מהצדיק שלימוד מדרש הוא כנגד עולם האצילות, אבל עכשיו ראיתי בספר 'פרי עץ חיים' בשער הנהגת הלימוד שמדרש הוא נגד עולם היצירה. איך אפשר ליישב את זה? אשמח לתשובה. תשובה: |
||
בעזה"י יום א' קודם החג הפסח י"ג ניסן התשע"ג
שלום וברכה אל ישראל נ"י לנכון קבלתי את מכתבך. הנה מובא (פרי עץ חיים שער הנהגת הלימוד פרק א') מארי מקרא הם בעשיה, ומארי משנה הם ביצירה, ומארי תלמוד בבריאה, ומארי קבלה באצילות, וידוע שספרי הזוהר והתיקונים וכן המדרשים וכו', הם נכנסים בגדר קבלה, כי באגדות חז"ל שהם במדרש, יש בהם סודות נוראות ונפלאות עד מאד בחכמת הקבלה, ולכן מדרש הוא גם כן בכלל חכמת הקבלה. אשרי מי שאינו מטעה את עצמו בזה העולם כלל, אלא לומד בכל יום שיעור במקרא, שיעור במשנה, שיעור בגמרא, שיעור במדרש, שאין למעלה מזה, ורביז"ל רצה מאד מאד שנלמד בכל יום הרבה תורה, כי זה כל האדם, וכבר אמרו חכמינו הקדושים (ויקרא רבה פרשה ל' סימן ב') על הפסוק (תהלים ט"ז) "תודיעני אורח חיים שובע שמחות", שובע שמחות, שבענו בחמשה שמחות מקרא משנה תלמוד תוספתא ואגדות. תאמין לי שאין עוד שמחה יותר גדולה מזו שאדם זוכה לקבוע לעצמו שיעור קבוע בכל יום, במקרא בפרשת השבוע, במשנה כסדרן, בתלמוד גמרא בבלי ירושלמי תוספתא, ואגדות עין יעקב ומדרש רבה ותנחומא, שזו השמחה הכי גדולה שרק יכולים לשמוח בהם, אשרי מי שאינו מטעה את עצמו בזה העולם כלל.
|