שאלה: מאת יניב: לכבוד מוהרא"ש שליט"א הצדיק מיבנאל. ברצוני לספר לרב בכאב רב שאשתי רוצה להתגרש ממני. יש בינינו אהבה גדולה, אבל היא לא יכולה לסבול את אמא שלי, ואני לא יודע מה לעשות. אמא שלי עקצה אותה כמה פעמים, ומאז פשוט הכל נהרס. כשאמי מתקשרת אלי אשתי מתחילה לרתוח, ובזמן שאשתי כועסת היא מדברת על אמי דברים לא טובים, והמצב ממש נורא ואיום. אבקש את העזרה של הצדיק. תשובה: |
||
בעזה"י יום ג' לסדר במדבר כ"ז אייר התשע"ג
שלום וברכה אל יניב נ"י לנכון קבלתי את מכתבך. אתה צריך לדעת שהתחתנת ולכן הדבר הראשון היא אשתך, כי כך כתוב (בראשית ב' כ"ד) "על כן יעזוב איש את אביו ואת אמו ודבק באשתו והיו לבשר אחד". והנה אתה צריך לדעת שכלה וחמותה אף פעם לא ישתוו יחד, וזה פסיכולוגי וכו', וזה טבע רע שנכנס בדמיון של החמות כאילו הכלה גנבה את הבן שלה וכו', ולכן הבעל צריך להיות חכם גדול מאד, מצד אחד הוא צריך לכבד את אמו, שסוף כל סוף זו אמו שהולידה אותו, אבל מצד שני הוא צריך להתחשב באשתו, ולדעת שכלה וחמותה אף פעם לא ישתוו יחד, וכעין שסיפרו חכמינו הקדושים (שבת כו.) ההיא חמתא דהות סניאה לה לכלתה אמרה לה זיל איקשיט במשחא דאפרסמא אזלא איקשיט כי אתת אמרה לה זיל איתלי שרגא אזלא אתלא שרגא אינפח בה נורא ואכלתה; [היתה חמות ששנאה את כלתה וקנתה לה מתנה שמן אפרסמון (מין בושם), והלכה הכלה וקישטה את עצמה עם הבושם הזה אבל זה היה מחומר דליק וכשבאה אל חמותה אמרה לה: בבקשה כלתי הדליקי לי את הנרות, ותיכף ומיד כשהדליקה אש, האש נאחזה בה ונשרפה כליל]. ולכן אתה לא היחידי עם סיפור כזה, כי כמעט כל אברך צריך לעבור את זה, מצד אחד זו האמא שלו וכו', ומצד שני זו אשתו, והבעל צריך תמיד לתמוך יותר באשתו, כי סוף כל סוף היא עצם מעצמיו, כמו שכתוב (בראשית ב' כ"ג) "עצם מעצמי ובשר מבשרי לזאת יקרא אשה כי מאיש לקחה זאת". ולכן אני מאד מבקש אותך שתהיה חכם ואף פעם אל תתקשר אל האמא שלך בנוכחות אשתך, כי סוף כל סוף היא נפגעה ממנה ואתה לא יכול לצפות שהיא תשלים עם המצב וכו', ומצד שני שזה העיקר, תחזק ותעודד ותשמח את אשתך, כי חבל מאד שהבית שלכם ישבר, כי (סוטה יז.) איש ואשה זכו שכינה ביניהן, ואמרו (ירושלמי ברכות פרק ט' הלכה ח') אי אפשר לאיש בלא אשה ואי אפשר לאשה בלא איש אי אפשר לשניהן בלא שכינה, ובמקום שהשכינה נמצא שם הברכה מצויה, רק שיהיה ביניהם שלום ואהבה גדולה מאד, כי שלום אמרו חכמינו הקדושים (שבת י.) זה שמו של הקדוש ברוך הוא, ולכן אם מכניסים את הקדוש ברוך הוא בתוך הבית, זה נקרא שלום בית, היינו שמו של הקדוש ברוך הוא בתוך הבית. תאמין לי שבנישואין אדם צריך להיות חכם כשלמה המלך, שבו נאמר (מלכים א' ה' י"א) "ויחכם מכל האדם", ודרשו חכמינו הקדושים (מדרש אגדה) אפילו מן השוטים, כי היה יכול לתמרן עם כל אחד ואחד, ולכן כל אברך צריך לדעת איך להנהיג בית, וזה לא כל כך פשוט, ותמיד צריכים לעמוד לצד האשה אם רוצים נישואין מוצלחים, כי יסוד היסודות בנישואין זה אהבה והבנה הדדית, וכבר אמר רביז"ל (שיחות הר"ן סימן רס"ד) שצריכים לכבד ולייקר את אשתו. כי אמר הלא הנשים הם סובלים צער ויסורים גדולים מאד מאד מילדיהם, צער העיבור והלידה והגידול, כאשר ידוע לכל עוצם מכאובם וצערם ויסוריהם בכמה אופנים הקשים וכבדים מאד מאד וכו' וכו', על כן ראוי לרחם עליהם ולייקרם ולכבדם. וכן אמרו חכמינו הקדושים (בבא מציעא נט.) 'אוקירו לנשייכו כי היכי דתתעתרו', [תכבדו ותייקרו את נשותיכם כדי שתהיו עשירים], וכן אמרו (יבמות סג.) 'דיינו שמגדלות את בנינו ומצלת אותנו מן החטא'. ולכן צריכים לכבד ולייקר אותן מאד מאד, וזה יסוד גדול בחסידות ברסלב, שהבעל מוכרח לעזור לאשתו, ואם הוא רוצה להיות מקורב אל רביז"ל ולציית אותו, הדבר הראשון עליו לעזור לאשתו בכל המובנים. הקדוש ברוך הוא השומע תפילות ישראל ישמע בתפילתי שאני מבקש ומתפלל בעדך שיהיה לך הצלחה מרובה ובכל אשר תפנה תשכיל ותצליח.
|