שאלה: מאת בר איילה: בעת חזרתי מהעבודה נתקלתי באחד מהתלמידים של הרב, ורכשתי את הספר 'שאלות ותשובות בחסידות ברסלב'. אני רוצה לציין שבזכות הספר אני מאוד מחוברת לברסלב, ומקבלת הרבה עצות מעשיות להתמודדות בחיינו היום יומיים. אאחל לרב רפואה שלימה ואריכות ימים. תשובה: |
||
בעזה"י יום ד' לסדר שלח י"ט סיון התשע"ג
שלום רב אל בר איילה תחי' לנכון קבלתי את מכתבך. את צריכה לדעת ולהכניס טוב טוב בדעתך שאין לאדם בזה העולם חבר, ואסור להאמין לאף אחד בשום פנים ואופן, וכך פירשתי את המשנה (אבות פרק ב') "הוו זהירין ברשות, שאין מקרבין לו לאדם אלא לצורך עצמן. נראין כאוהבין בשעת הנאתן ואין עומדין לו לאדם בשעת דחקו"; אדם צריך להזהר מאד מאד בדבר שברשות, שזה "הוו זהירין ברשות" – היינו הרבה דברים של מה בכך וכו' וכו', ולשמור מאלו שקוראים את עצמם חברים, "שאין מקרבין לו לאדם אלא לצורך עצמן" – מה שמקרבים את האדם ועושים את עצמם כאילו הם החברים שלו, זה כל זמן שיכולים לנצל את הזולת, "נראין כאוהבין בשעת הנאתן" – הם מראים עצמם כאילו הם אוהבים אותך כל זמן שיכולים להוציא ממך איזו הנאה וכו', אבל תיכף ומיד כשרואים שכבר לא יכולים להוציא ממך מה שרצו, אזי זורקים אותך, ועליו הראיה "ואין עומדין לו לאדם בשעת דחקו" – כי חבר אמיתי הוא נשאר עם האדם אפילו בעת שאין לו הנאה מהזולת, ועוזר לו דייקא בשעה שהוא נמצא בלחץ ובדחק, זה מראה שהוא חבר אמיתי. ולכן צריכים תמיד לזכור שאין דבר כזה חברים או חברות וכו' וכו', כי תיכף ומיד כשלא יצטרכו אותך – יזרקו אותך וכו', ועוד יהיו להם טענות עליך. ולכן כל אדם צריך לדעת שאין דבר כזה חברים או חברות, החבר או החברה הכי טובים הם הבעל לאשה והאשה לבעל, כי רק הם נשארים ביחד תמיד אם יש להם שכל. בענין כפיות טובה, כבר אמר החכם מכל אדם (משלי י"ז) "משיב רעה תחת טובה לא ימוש רעה מתוך ביתו", כי אדם שמשלם רעה תחת טובה, בזה הוא מראה את גריעות נפשו, ואיך שהוא רקוב מבפנים וכו', ואף שהוא מראה פרצוף של תמים וכו', הוא מושחת מאד, והגאון הצדיק הסטייפלער זי"ע מאד מגנה באחד ממכתביו את מי שמשלם רעה תחת טובה, וקורא אותו בלשונות של גנאי וכו', ואומר שאין עוד דבר יותר גרוע מזה שאדם משלם רעה תחת טובה. ולכן עצתי שלא תבלבלי את עצמך כלל, אף שזה כואב מאד מאד, אבל זו המציאות של החיים שאין דבר כזה חברים או חברות, כל זמן שיכולים להוציא ממך משהו יוציאו, אבל אחר כך יזרקו אותך לכל הרוחות, ולכן החכם עיניו בראשו ושומר מאד לא להיות כל כך קשור רגשית לשני, כי לבסוף יהיו לו אכזבות גדולות. בענין שהיא אמרה שרב אמר לה לעזוב אותך וכו' וכו', מי אומר שזה רב? היום יש כל מיני ש'קרנים ר'מאים צ'בועים שעובדים על בני אדם וחושבים שהם רבנים, ולבסוף הם בסך הכל שר"ץ השורץ על הארץ, שעובדים על בני אדם. זה מצחיק מאד מה שקורה היום שכל מאן דהוא וכו', עמי הארצות גמורים קוראים את עצמם רבנים וכו', אף פעם לא קיבלו סמיכה לרבנות וכו', ויש שנעשו רבנים כשעדיין היא רווקים וכו', איך זה יכול להיות? ואיך הוא יכול לפסוק שאלת נשים בדיני נדה וכו'? יש אלו שקוראים את עצמם רבנים וכל הראש שלהם חושב רק איך מוציאים תקציבים עבור עמותות פיקטיביות וכו', והלוואי שהיו עושים סוף להפקירות הזו וכו' וכו', ולכן אין לך מה להתבלבל, כי זה לא רב אלא סתם איזה פושטק וכו' וכו'. ולכן אסור לך להשבר משום דבר, תראי לשמוח עם בעלך, ותשתדלי מאד שיהיו ביניכם אהבה ואחווה וריעות, ותזכרי שרק הוא החבר שלך, וחכמינו הקדושים אמרו (סוטה יז.) איש ואשה זכו שכינה ביניהן, ואמרו (ירושלמי ברכות פרק ט' הלכה ח') אי אפשר לאיש בלא אשה ואי אפשר לאשה בלא איש אי אפשר לשניהן בלא שכינה, ובמקום שהשכינה נמצאת שם הברכה מצויה, רק שיהיה ביניהם שלום ואהבה גדולה מאד, כי שלום אמרו חכמינו הקדושים (שבת י.) זה שמו של הקדוש ברוך הוא, ולכן אם מכניסים את הקדוש ברוך הוא בתוך הבית, זה נקרא שלום בית, היינו שמו של הקדוש ברוך הוא בתוך הבית.
|