שאלה: מאת אריאל: לכבוד הרב שלום, ותודה שאתה מפנה מזמנך לענות על שאלותינו. תשובה: |
||
בעזה"י יום ג' לסדר מטות מסעי כ"ד תמוז התשע"ג
שלום וברכה אל אריאל נ"י לנכון קבלתי את מכתבך. מה אומר לך, חזרה בתשובה זה לא ענין חד-פעמי וכו', וצריכים לחזור בתשובה בכל יום ויום מחדש, כמו שגילה לנו רביז"ל (ליקוטי מוהר"ן חלק א' סימן ו') כי אף אחד לא יכול להגיד שהוא כבר זכה לחזור בתשובה שלימה, וכמו שכתוב (משלי כ' ט') "מי יאמר זכיתי לבי טהרתי מחטאתי", ולכן צריכים לעשות תמיד תשובה על תשובה, שמא התשובה הראשונה לא היתה תשובה נכונה. ומעלת התשובה אי אפשר להסביר כלל, עד כדי כך שאמרו חכמינו הקדושים (ברכות ל"ד.) במקום שבעלי תשובה עומדים, שם אין צדיקים גמורים יכולים לעמוד; ואמרו חכמינו הקדושים (פסיקתא דרב כהנא) גדול כוחה של תשובה, שכיון שאדם מהרהר בלבו לעשות תשובה, מיד היא עולה לא עד עשרה ימים ולא עד עשרים ולא עד מאה, אלא עד מהלך חמש מאות שנים, ולא עד רקיע ראשון ושני, אלא שהיא עומדת לפני כיסא הכבוד. והס"מ מאד מאד מפחד מבן אדם שחוזר בתשובה, כי כיון שאדם בא אל הקדוש ברוך הוא אפילו שעד עכשיו הוא עשה מה שעשה, ומתוודה ומתחרט על כל מה שעשה, הקדוש ברוך הוא כבר מקבלו. ואמרו חכמינו הקדושים (במדבר רבה פרשה כ' סימן י"ג) בלעם היה רשע ערום, וידע שאין עומד בפני הפורענות אלא תשובה, שכל מי שחוטא ואומר חטאתי – אין רשות למלאך ליגע בו. ובשביל זה הוא מסית את האדם: "מה לך לחזור בתשובה? ומה לך להתוודות?" כי הוא יודע שמי שחזר בתשובה ומתוודה להקדוש ברוך הוא, אין רשות למלאך המוות ליגע בו, ואמרו חכמינו הקדושים (תנחומא נח) אין מכה בעולם שאין לה רפואה, רפואתו של יצר הרע תשובה. רביז"ל הזהירנו (ליקוטי מוהר"ן חלק א' סימן ס"ב) שבכל יום צריכים לעשות התחלה חדשה, ולא יאמר שכבר התחלתי וכו' וכו', אלא בכל פעם צריכים להתחיל מחדש, ואז התשובה שלו תימשך וכו', והפליג רביז"ל מאד במעלת הצדיק הקדוש הרבי רבי זושא מאנפוליא זי"ע, שעבד את הקדוש ברוך הוא עשרים ושתים שנה עם אותה התחזקות ותבערת הלב, כי בדרך כלל כשאדם מתחיל לחזור בתשובה, הוא מתחזק למשך זמן וכו', ואחר כך הוא נופל ומתקרר ועוזב את הכל, ולכן זו מעלה גדולה מאד שיכולים להחזיק מעמד כל החיים עם אותה תבערה. יעזור הקדוש ברוך הוא שנזכה להחזיק בזה בשלימות. ראה להניח בכל יום תפילין, כי אי אפשר להסביר לבן אדם את מעלת מצות תפילין, ואת מעלת האדם שמניח תפילין, ואמרו חכמינו הקדושים (מנחות מ"ד.) כל המניח תפילין מאריך ימים; ואמרו (פסיקתא זוטרתא שמות) כל המניח תפילין כאילו קרא בתורה; ואמרו (ילקוט שמות רמז רכ"ב) אמרו ישראל לפני המקום אנו רוצים ליגע בתורה יומם ולילה אבל אין לנו פנאי, אמר להם הקדוש ברוך הוא – קיימו מצות תפילין, ומעלה אני עליכם כאילו אתם יגעים יומם ולילה; ואם היה אדם יודע את מעלת הזוכה להניח תפילין של יד ותפילין של ראש, היה נזהר בזה מאד מאד, והמצוה הזאת ממשיכה לאדם חיים ודביקות באין סוף ברוך הוא, ואמרו חכמינו הקדושים (מנחות מ"ג:) כל שיש לו תפילין בראשו ותפילין בזרועו, הכל בחיזוק שלא יחטא; כי כשאדם שש ושמח עם מצות תפילין שהניח היום, השמחה של המצוה לא תתן לו לחטוא, ולכן אשרי מי שנזהר מאד מאד במצות תפילין.
|