שלום וברכה אל כבוד קדושת מוהרא"ש שליט"א. ויהי-רצון שהשם ישלח לכם רפואה שלימה בקרוב ממש, ובריאות איתנה לאורך ימים ושנים טובות. כתבתם ואמרתם הרבה פעמים, שבשבת קודש יש ללמוד בליקוטי מוהר"ן את התורה שמדברת ממעלת השמחה בשבת קודש (חלק ב' סימן י"ז). בסוף התורה הזו יש קטע נוסף שמתחיל כך: "דרך השם יתברך להביט על הטובות שעושין" וכו'. האם יש קשר בין שני הקטעים האלו? ואם כן, מהו?
השאלה הופנתה דרך מערכת 'ברסלב סיטי' ללשכת כ"ק מוהרא"ש שליט"א, הצדיק מיבנאל, אשר השיב במכתב נפלא.
תשובה:
בעזה"י יום ד' לסדר דברים ג' מנחם אב התשע"ג
שלום וברכה אל דוד נ"י
לנכון קבלתי את מכתבך.
מה טוב ומה נעים שאדם ירגיל את עצמו ללמוד בכל ערב שבת את המאמר בלקוטי מוהר"ן חלק ב' סימן י"ז, ולומר על זה את התפלה מלקוטי תפלות חלק ב' תפלה י"ג, המדברים מקדושת שבת, כדי שיתלהב מאד לקבל את השבת בשמחה עצומה, כי כשבר ישראל שש ושמח כל השבת, נמחלים לו כל עוונותיו, והקדוש ברוך הוא צופה ומביט עליו בעין חמלה, כי בשבת מאירה השגחתו יתברך הפרטי פרטית, ואמר רביז"ל (ליקוטי מוהר"ן חלק ב' סימן ס"ז) ששבת הוא סוד העינים, כמו שכתוב (שמות ט"ז כ"ט) "ראו כי הוי"ה נתן לכם השבת", כי שבת הוא סוד ראיה, וזה הקשר למה שמובא בסוף המאמר, דרך השם יתברך להביט על הטובות שעושין, ואף שנמצא בהם גם כן מה שאינו טוב, אינו מסתכל על זה. כמו שכתוב (במדבר כ"ג) "לא הביט און ביעקב", מכל שכן שהאדם אסור לו להביט על חבירו לרעה, למצוא בו דווקא מה שאינו טוב, ולחפש למצוא פגמים בעבודת חבירו, רק אדרבא, מחוייב להביט רק על הטוב וכו', עיין שם. כי כמו שהקדוש ברוך הוא מסתכל על כל בר ישראל בעין חמלה בשבת קודש, כן ראוי לכל בר ישראל להסתכל על הזולת בעין חמלה ולרחם עליו.
הקדוש ברוך הוא השומע תפילות ישראל ישמע בתפילתי שאני מבקש ומתפלל בעדך שיהיה לך הצלחה מרובה ובכל אשר תפנה תשכיל ותצליח.