שאלה: מאת איציק: שלום לכבוד מוהרא"ש שליט"א, השם יברך וישמור אותך תמיד! השאלה הופנתה דרך מערכת 'ברסלב סיטי' ללשכת כ"ק מוהרא"ש שליט"א, הצדיק מיבנאל, אשר השיב במכתב נפלא. תשובה: |
||
בעזה"י יום א' לסדר ואתחנן ז' מנחם אב התשע"ג
שלום וברכה אל איציק נ"י לנכון קבלתי את מכתבך. אתה יודע שרביז"ל הזהירנו מאד מאד לא לעשות שום עסק שהמדינה אסרה, וקרא על זה את הפסוק (משלי כ"ה י"ט) "מבטח בוגד ביום צרה", שזה בטחון של הסטרא אחרא שהוא מתעסק בדברים שהמדינה אסרה, ויבטח שלא יתפסו אותו, ורביז"ל הקפיד מאד מאד לא ללכת נגד החוק. ובפרט מי שעוסק בסמים, מלבד שזה איסור חמור מאד מאד מטעם כל המדינות, כי יש על זה איסור חמור וחוק בינלאומי, ויש אפילו מדינות שנותנים על זה עונש מוות, עוד זאת מי שמתעסק בזה הוא פשוט רוצח וכו', כי מי שלוקח סמים – מסכן, מאבד את הדעת והשכל שלו, ושורף לעצמו את תאי המח וכו', ופשוט הורג את עצמו וכו', ולכן מי שעוסק במכירת סמים, הוא בכלל רוצח וכו' וכו'. מוהרנ"ת ז"ל הזהיר תמיד את אנשי שלומינו שלא יהיה להם שום עסק נגד חוק המדינה, וישמרו מאד מאד על החוק, ופעם היה אחד שעסק בעסקים שהיו נגד החוק וכו', ותפסו אותו והכניסו אותו בבית סוהר. וכתב משם מכתב למוהרנ"ת ז"ל: "איי… הייתם צודקים, ואני מאד מתחרט, תעשו עמי חסד ותתפללו שאצא מבית הסוהר. ויש לי חרטה אמיתית על מה שעשיתי…". כתב לו מוהרנ"ת ז"ל חזרה, באמת אם אדם מתחרט בחרטה אמיתית, הקדוש ברוך הוא יעזור לו שיצא מהצרה, כי אין לך דבר העומד בפני התשובה והחרטה, אבל לדעתי החרטה שלך היא לא אמיתית, כי אתה מתחרט למה הלכת בדרך כזו שתפסו אותך וכו'… ושהיית צריך ללכת בדרך כזו שלא היו תופסים אותך וכו'… וזו לא נקראת חרטה כלל. ולכן תמסור את הדברים אלו לגיסך נ"י. מובא בלקוטי עצות, אות בטחון סימן ד': יש בטחון דסטרא אחרא וכו', וכתב על זה מוהרנ"ת ז"ל: ולבאר הדבר קצת, כי עיקר מעלות הבטחון הוא לבטוח בהשם ולעשות טוב, כמו שכתוב (תהלים ל"ז ג') "בטח בהוי"ה ועשה טוב", דהיינו שלא יתבלבל מתורתו ועבודתו מחמת דאגת וטירדת הפרנסה, רק יעסוק בתורה ועבודה ויבטח בהשם יתברך, שיפרנסו כל ימי חייו. ואם אינו אוחז בבטחון כזה, שיסלק את עצמו מעסקי העולם הזה לגמרי, ורוצה לעסוק בדרך ארץ גם כן, במשא ומתן או במלאכה, על כל פנים יקבע עיתים לתורה, ויתפלל בזמנו וכו', ולא ידאג ולא יתבלבל מחמת דאגת הפרנסה, רק יבטח בהשם יתברך. גם לענין צדקה וגמילות חסדים ולהוציא ממון על עסקי מצוות, יהיה לו בטחון בהשם יתברך, שהשם יתברך ימלא מחסורו, ובגלל הדבר הזה יברכהו השם. ואפילו אם יודע בעצמו שאין מעשיו עולים יפה כראוי, אל יפול מהבטחון מחמת זה לומר מי אנוכי לבטוח ולהשען בהשם יתברך מאחר שהרעותי את מעשיי כל כך? רק יבטח בחסדי השם יתברך אשר לא תמנו, וברחמיו שאינם כלים שירחם עליו גם כן, ויזון ויפרנס אותו כי טוב השם לכל, ואל יטריד עצמו בדאגת וטירדת הפרנסה מחמת קטנותו בעיני עצמו, רק יתחזק בבטחון איך שהוא מחמת שכונתו לשמים. וכל זה וכיוצא בו הוא בטחון דקדושה. אבל לעשות איזה עוולה חס ושלום, מכל שכן איזה גזילה ורמאות או לעסוק בזיופים ושקרים ולסחור בסחורות מחוץ למדינה שאסרה המלכות, ולבטוח בהשם יתברך, שיצילו ויעזור לו לגמור העסק ולא יתוודע הדבר, זהו נקרא בטחון דסטרא אחרא, בחינת (משלי כ"ה י"ט) "מבטח בוגד" בחינת (ישעיה ל' י"ב) "ותבטחו בעושק ובנלוז", ובטחון כזה הוא כחרס הנשבר שאין בו תקנה. ואפילו מי שעוסק במשא ומתן בגדולות ממנו הרבה, ומרבה ללוות מכמה אנשים, ובוטח שהשם יתברך יעזרו לגמור המשא ומתן, גם זה הוא בחינת בטחון דסטרא אחרא. אדרבא, צריך שיהיה לו בטחון חזק שאפילו אם לא ינהג משא ומתן גדול כל כך, אף על פי כן יפרנסו השם יתברך כראוי. והמשכיל יבין דברים הרבה מתוך דברינו אלו איך לברוח מבטחון דסטרא אחרא שהוא כנגד התורה, ולהתחזק בבטחון דקדושה אף אם הוא כמו שהוא; הרי שלך לפניך, כל מה שרצית לדעת.
|