שאלה: מאת אור: שלום וברכה. מרן השולחן-ערוך פוסק שאסור להרבות בשיחה בטלה בשבת, ושאלתי היא: מהו הגדר לשיחה בטלה? האם לשמוע את האישה מספרת על חוויות שהיו לה השבוע בעבודה, זו שיחה בטלה? אשמח אם תסבירו לי את העניין. תודה רבה. תשובה: |
||
בעזה"י יום א' לסדר ואתחנן ז' מנחם אב התשע"ג
שלום וברכה אל אור נ"י לנכון קבלתי את מכתבך. אתה צריך לדעת שהחבר הכי טוב של אדם – זה אשתו, ולכן מצוה לשמוע מה שיש לה לספר וכו', ושתתחלק עם החוויות שלה של כל השבוע וכו', וזו מצוה גדולה מאד לרדת אליה ולשמוע מה שהיא מספרת וכו', וזה לא נקרא דברים בטלים בשום פנים ואופן, זה רק מביא קירוב לבבות יותר ויותר, כי האשה רואה שבעלה מתעניין בכל מה שעובר עליה, וזה מחזק את הקשר הפנימי ביניהם וכו'. כי בדרך כלל אין לבעל סבלנות לשמוע את אשתו וכו', והוא חושב שהיא מדברת שטויות וכו', את החבר שלך שמחר הוא יתן לך בעיטה ויעיף אותך לכל הרוחות וכו' וכו', איתו אתה יכול לדבר ולשמוע את כל השטויות שיש לו לספר וכו' וכו', אבל כשאשתך שהיא בשר מבשרך, כמו שכתוב (בראשית ב' כ"ג) "עצם מעצמי ובשר מבשרי לזאת יקרא אשה כי מאיש לקחה זאת", מספרת לך את כל החוויות שלה ומה שעבר עליה כל השבוע וכו' וכו', אותה אין לך סבלנות לשמוע, ולה אתה לא רוצה להקשיב וכו'?! זה מראה שאתה כפוי טובה ושאתה לא מכיר בטוב שנתן לך הקדוש ברוך הוא – אשה יקרה. וזה היה הפגם של אדם הראשון – שהיה כפוי טובה, כי במקום שיגיד להקדוש ברוך הוא "אני חטאתי" וכו' וכו', אזי זרק את האשמה על אשתו, כמו שכתוב (בראשית ג') "ויאמר האדם האשה אשר נתתה עמדי היא נתנה לי", ופירש רש"י: כאן כפר בטובה. ולכן בשבת צריכים למעט מאד בדיבור, עם כל זאת כשהאשה מדברת איתך ומספרת את כל החוויות שעברה השבוע, אזי שומעים, וזה נותן לה הרגשה מאד מאד טובה שיש לה בעל ששם אוזן קשבת אליה. אדם צריך להיות חכם גדול ולדעת מה כן ומה לא וכו', תמיד צריך לקחת את האשה קודם בסדר העדיפויות, כי האשה היא תשאר איתך, והיא בשר מבשרך, ולכן ראוי לך להטות אוזן קשבת אל מה שהיא מדברת, אפילו שהיא תדבר דברים פעוטים שלא מענינים אותך וכו', עם כל זאת תקשיב אל מה שיש לה לדבר, וזה ירחיב את דעתה. מה שאין כן חבר, שמדבר שטויות וכל מיני לשון הרע ורכילות וליצנות וכו' – ממנו תברח, כי מלבד שזה ביטול זמן וכו', תהיה מוכן שאותו חבר טוב יתן לך בעיטה ויעיף אותך לכל הרוחות. אקווה שתבין דבר מתוך דבר, ותראה לכבד ולייקר את אשתך, וכך אמרו חכמינו הקדושים (בבא מציעא נט.) לעולם יהא אדם זהיר בכבוד אשתו, שאין ברכה מצויה בתוך ביתו של אדם אלא בשביל אשתו, שנאמר (בראשית י"ב) "ולאברם הטיב בעבורה". והיינו דאמר להו רבא לבני מחוזא, אוקירו לנשייכו כי היכי דתתעתרו, (תכבדו ותייקרו את נשותיכם כדי שתתעשרו); ואמר רביז"ל (ליקוטי מוהר"ן חלק א' סימן ס"ט) שעיקר העשירות בא בזכות האשה; ואמר רביז"ל (ספר המדות אות ממון סימן צ"ד) אין הברכה מצויה בתוך ביתו של אדם אלא בשביל כבוד אשתו. הקדוש ברוך הוא השומע תפילות ישראל ישמע בתפילתי שאני מבקש ומתפלל בעדך שיהיה לך הצלחה מרובה ובכל אשר תפנה תשכיל ותצליח.
|