שאלה: מאת חיים: לכבוד הרב הגאון מורם מעם רבי אליעזר שלמה שיק שליט"א. תשובה: |
||
בעזה"י יום ג' לסדר האזינו כ"ח אלול ה'תשע"ג
שלום וברכה אל חיים נרו יאיר לנכון קבלתי את מכתבך. דע לך, כי לאיש ציבורי יש אחריות מאד גדולה, כי כמו שנפסק בשולחן ערוך (אורח חיים סימן תקפ"א סעיף א') אם בעל תפלה שליח ציבור יש לו שונא אחד ומכווין לא להוציאו – אזי אף אחד לא יוצא, כמו כן איש ציבור צריך לדעת שיש עליו משימה מאד קדושה לדאוג לכל הציבור שהוא מייצג בלי שום הבדלים של עדות וכו', או דעות וכו', או שיטות וכו', הוא צריך לעזור לכולם, והוא צריך לדאוג לטובת כולם, לכל העיר שהוא מייצג, ואז כולם יאהבו אותו, ואפילו המתנגדים הכי חריפים שלו לבסוף יכנעו לפניו, כי הוא צריך לעשות טובות לכולם אפילו לשונאיו ומתנגדיו, ובזה בעצמו הוא מכניע אותם, כמו שאמר רביז"ל (ליקוטי מוהר"ן חלק א' סימן רע"ז) כשיש מחלוקת על האדם, אין לעמוד עצמו כנגד השונאים לומר כמו שעשה לי כן אעשה לו כנגדו, כי זה גורם שהשונא יבוא למבוקשו לראות בו חס ושלום מה שהוא רוצה לראות בו, ואז זה נדמה כמו מי שחופר בור להכנס בתוך ביתך ואתה רק שופך שם עפר וכו', על ידי זה אף פעם לא יבוא לידי מבוקשו, אדרבה, ככל שיחתור תשפוך יותר עפר, אזי הוא לא יכול להגיע אל מבוקשו, עיין שם. כמו כן איש ציבור – ראש העיר או ראש מועצה או ראש הקהל, צריך תמיד לדאוג לטובת כולם, ואז כולם יאהבו אותו, ואף אחד לא יוכל לעשות לו שום רע כלל, אפילו שירצה וכו', אבל לא יצליח, וכבר אמר הרבי רבי יוסף יצחק מלובוויטש זי"ע "פאר א קוש גיט מען נישט קיין פאטש" [על נשיקה אף פעם לא תקבל סטירה], היינו אחד שעוזר להזולת תמיד, לא יכולים לעשות לו שום דבר מאחר שהוא טוב לכולם. והנה רביז"ל אמר (ליקוטי מוהר"ן חלק א' סימן כ"ט) טוב הכל חפצים לשמוע, כל אחד רוצה לשמוע מחמאה, כל אחד רוצה שיקרבו אותו, כמו כן איש ציבור צריך שתהיה לו תמיד מילה טובה לכל אחד, וכן שיעזור לכל אחד, ולכן לא בחינם אמרו חכמינו הקדושים (ירושלמי ברכות פרק ה' הלכה א') העושה בצרכי ציבור – כעוסק בתורה, כי מאחר שהוא עוזר לכולם, זה בעצמו התורה – למצוא את האלקות שיש בכל אחד ואחד, ולגלות את נקודת פנימיותו.
אבל צריך שתדע שלאיש ציבור תמיד יהיו מתנגדים ושונאים וכו', פשוט מחמת קנאה וכו', ולכן אסור לו להתפעל משום בריה שבעולם, אדרבה איש ציבור צריך לדעת שתהיה עליו ביקורת חריפה וחזקה וכו', אבל אין לו להתפעל מזה כלל, רק שימשיך בדרכו לעשות רק טובות, ואפילו שישלמו לו רעה תחת טובה, ימשיך לעשות רק טוב, ואז לא יוכלו בשום פנים להזיק לו, ולבסוף שמו הטוב יצא לפניו ושונאיו יתהפכו להיות החברים הכי טובים שלו, ועוד יעזרו לו.
אבל כלל זה צריך כל אחד לזכור, ובפרט איש ציבור – שאין לאדם חברים, אין דבר כזה שיחשוב שיש לו איזה חבר טוב, אין דבר כזה לצערינו הרב, אדרבה, החבר הכי טוב שלך מחכה לך בפינה לתפוס אותך, ולכן אל תאמין לאף אחד, כמו שאמרו חכמינו הקדושים (דרך ארץ רבה פרק ה') כבדהו וחשדהו, כי רק הצדיק האמת שכבר לא נמצא בזה העולם והוא יותר למעלה מאשר למטה, הוא רוצה רק טובתך הנצחית.
אשרי מי שמרגיל עצמו לעשות רק טוב לזולת, ודואג שיהיה לכולם טוב, וזה הלימוד של רביז"ל (ליקוטי מוהר"ן חלק א' סימן רפ"ב) לחפש ולבקש ולמצוא נקודה טובה לכל אחד ואחד, מלבד מסית ומדיח שעליו אמר רביז"ל (ספר המדות אות מריבה סימן פ"ח) אסור ללמד זכות על המסית; ומסית זה אחד שמדבר פתוח נגד הקדוש ברוך הוא רחמנא ליצלן, ונגד כל הקדוש לעם ישראל, ממנו צריכים לשמור מאד מאד, כי אלו המינים והאפיקורסים הזדים המושחתים הם מאד מאד מסוכנים לציבור, כי בקלות יכולים להוריד את המון העם מהדת ולרחקם מהתורה הקדושה, ומקיום מצוות מעשיות, מהם ומהמונם צריך איש ציבור לשמור מאד מאד.
אדרבה, איש ציבור צריך לחזק את בדקי היהדות – לעזור לישיבות ולבתי ספר, לכוללים ולבתי כנסיות, לבתי מדרשות ולמקוואות, ואז יהיה הקדוש ברוך הוא בעזרו.
|