שאלה: מאת יניר: לכבוד הצדיק שלום. תשובה: |
||
בעזה"י יום א' לסדר וישלח ז' כסליו ה'תשע"ד
שלום וברכה אל יניר נ"י לנכון קבלתי את מכתבך. אתה צריך לדעת שהפרנסה זה רק בידי הקדוש ברוך הוא, ואסור להגיד שהפרנסה באה מידי בשר ודם, ולכן אם מכריחים אותך לחלק ולספק טריפות ונבילות וכו', ואפילו לסדר את זה במדפים כדי שאנשים יקנו את זה, עליך לדעת – עד פה!, כי אסור להיות שותף במכירת טריפות ונבילות בשום פנים ואופן, ואין על זה שום היתר כלל.
מילא כל זמן שהיית משווק דברים שאין בזה שום איסור כלל, רק אין לך ברירה שאתה מוכרח להיות גם במקומות שאין שמה צניעות, זו חצי צרה וכו', אבל למכור ולהפיץ לחלק ולספק טריפות ונבילות זה אסור בשום פנים ואופן.
ולכן אתה צריך להגיד לבעל הבית פתוח שהכל אתה יכול אבל לא זה, כי אתה לא רוצה להיות שותף להאכיל את עם ישראל טריפות ונבילות, שהסוף לזה הוא סוף מר מאד מאד, כמאמרם ז"ל (ירושלמי עבודה זרה פרק ב' הלכה ג') מעשה בטבח אחד בציפורין שהיה מאכיל את ישראל נבילות וטריפות, פעם אחת ערב יום הכיפורים עם חשיכה שתה יין הרבה ונשתכר ועלה לראש הגג ונפל ומת, התחילו הכלבים מלקקין בדמו, אתון שאלון לרבי חנינה: מהו מיעברתיה מן קומיהון? [באו ושאלו האם מותר להעביר אותו משם ביום הכיפורים, כי הכלבים מלקקים את דמו], אמר להן, כתיב (שמות כ"ב) "ואנשי קודש תהיון לי ובשר בשדה טריפה לא תאכלו לכלב תשליכון אותו", זה גזל את הכלבים והאכיל את ישראל נבילות וטריפות, ארפון לון מדידהון אינון אכלין [הניחו לכלבים האלו כי משלהם הם אוכלים]. רואים מזה מה הסוף של אלו שמאכילים טריפות ונבילות לאחרים, כי יש להם סוף מר מאד, ולכן עליך להגיד תיכף ומיד לבעל הבית שלך שאתה לא יכול לעסוק בשיווק נבילות וטריפות, כי אתה יהודי מאמין בהקדוש ברוך הוא, ואתה לא רוצה להכשיל את אף אחד.
תן להקדוש ברוך הוא לעשות את שלו, ותראה שלא תפסיד את פרנסתך כלל, זה כמו שאדם יגיד בוא תעבוד בשבת כי אז תרוויח פי שנים או שלוש וכו' וכו', ויהודי שמאמין בהקדוש ברוך הוא ושומר תורה ומצוות, מוכן להפסיד את כל הכסף שבעולם אבל לא לחלל שבת, ומכל שכן שלא להאכיל יהודים עם טריפות ונבילות.
היה אחד מאנשי שלומינו בשם ר' שמואל מאיר אנשין ז"ל שעבד בבית דפוס, ויום אחד נתן לו המדפיס להדפיס דברי מינות ואפיקורסות וכו', ושאל את ר' אברהם בן ר' נחמן ז"ל (בעל מחבר "ביאור הלקוטים") כדת מה לעשות? וכתב לו ר' אברהם ז"ל מכתב שיעזוב את העבודה תיכף ומיד, שלא יהיה לו חלק בהפצת מינות ואפיקורסות, ומחמת שהיה תלמידו שמע בקולו, והקדוש ברוך הוא עזר לו שבאה לו הפרנסה בהיתר ולא באיסור.
הקדוש ברוך הוא הזן ומפרנס את כל הברואים מקרני ראמים עד ביצי כינים, יפרנס אותך בפרנסה כשירה, ולא תצטרך לבוא לידי נסיונות קשים ומרים כאלו.
רק חזק ואמץ להיות בשמחה, כי השם של פרנסה שהוא חת"ך היוצא מפסוק (תהלים קמ"ה) פותח' את' ידיך', יוצא גם מהפסוק (דברים ט"ז ט"ו) והיית' אך' שמח', ולכן הדבר הראשון אתה צריך להשתדל להיות מאד מאד בשמחה, ולשמח את עצמך, ואף שאני יודע שמאד מאד קשה לך דבר זה כי זה נסיון קשה, עם כל זאת עליך לשמוח שאתה עושה את זה בשביל הקדוש ברוך הוא, ולכן זכור גם זכור אשר הכל תלוי רק בידו יתברך, ולכן המאמין האמיתי שמאמין שאין בלעדיו יתברך כלל, והכל לכל אלקות גמור הוא, והוא יתברך מנהיג את עולמו בחסד וברחמים בצדק ובמשפט, ודבר גדול ודבר קטן לא נעשה מעצמו אלא בהשגחת המאציל העליון, עד כדי כך שאמרו חכמינו הקדושים (חולין ז:) אין אדם נוקף אצבעו מלמטה אלא אם כן מכריזין מלמעלה; שאדם לא מקבל מכה קטנה באצבע קטנה אם לא מכריזין על זה קודם מלמעלה – האדם הזה הוא תמיד שמח, ואמר רביז"ל (ספר המדות אות ממון סימן פ"ג) אמונה הוא טוב לפרנסה. ולכן בזה שתשמח עם נקודת יהדותך שנבראת יהודי ושלא נבראת גוי כגויי הארצות, השמחה והאמונה הזאת תפתחנה לך כל צינורי השפע והפרנסה, והכל יסתדר לך על הצד הכי טוב.
|