שאלה: מאת חיה: לכבוד מורנו ורבנו הצדיק מיבנאל שליט"א. תשובה: |
||
בעזה"י יום ד' לסדר וישלח י' כסליו ה'תשע"ד
שלום רב אל חיה תחי' לנכון קבלתי את מכתבך. כל הצרות והמריבות והמחלוקות שקורות בין זוג צעיר, זה בא על פי רוב רק מפני ההורים שמתערבים בנישואי ילדיהם, כי אם ההורים לא היו מתערבים, היו הזוג מסתדרים ביניהם, ואף שפה ושם יש ביניהם אי הבנות או ויכוחים, זה הטבע הבריא, ואוי ואבוי אם אחד היה תמיד אומר על כל דבר כן, כן, וכו' וכו', היו צריכים לחשוש שמשהו לא בסדר פה וכו', כי הרי סוף כל סוף הזוג בא משני עולמות אחרים, ומשני רקעים שונים וכו', בוודאי פה ושם יש אי הבנות או ויכוח וכו' וכו', אבל השלימות אמר רביז"ל (ליקוטי מוהר"ן חלק א' סימן פ') ששני הפכים מתאחדים יחד, ובזה נעשה שלום, כי הזוג בעצמם היו יכולים להסתדר אם ההורים לא היו מתערבים. ובפרט חמות אף פעם לא תשתווה עם הכלה, ותמיד תחפש חסרונות אצל כלתה, כי תמיד החמות מתערבת בין בני הזוג, פעם זו האמא שלה, ופעם זו האמא שלו, כי כלל גדול הוא והמציאות המרה שכלה וחמותה אף פעם לא משתוות בשום פנים ואופן, וזה בא להם מחמת חסרון הדעת וקטנות השכל וכו' וכו' – על פי רוב האמא של החתן נכנס לה בדמיון כאילו הכלה גנבה את הבן שלה וכו', "אני הולדתי אותו וכו', גידלתי אותו וכו', ועכשיו באה בחורה צעירה וגונבת לי את הבן?" וכו', או להיפך – האמא של הכלה נכנס לה בדמיון כאילו החתן גנב את הבת שלה וכו', "אני הולדתי אותה וכו', גידלתי אותה וכו', ועכשיו בא בחור צעיר וגונב לי את הבת?" וכו', אשר כמובן זה בא מקטנות וחסרון הדעת שיש בנשים וכו', וכך הטבע הרע שאי אפשר לשנות את זה, ולכן זוג צריכים להיות פיקחים כשמתחתנים, ולא לערב את ההורים בעסק נישואיהם וכו', כי הם רק יסבלו מזה, הבעל והאשה צריכים לאהוב אחד את השני, ולהבין אחד את השני, ולדאוג מאד שלא יתערבו ההורים בין הנישואין, ואלו נישואין מוצלחים. ולכן אין עוד דבר טוב ובריא לזוג כשמתחתנים, כמו לא לערב את ההורים בחיי הנישואין שלהם, כמו שכתוב (בראשית ב' כ"ד) "על כן יעזוב איש את אביו ואת אמו ודבק באשתו והיו לבשר אחד", וזה הכי בריא שלא צריכים את העזרה של ההורים, וכך לא מחוייבים להם כלום וכו' וכו', אף שעל פי רוב שלזוג טרי זה מאד מאד קשה, כי בתחילת הנישואין צריכים את העזרה של ההורים וכו', עם כל זאת צריכים לעשות כל מיני פעולות שבעולם להסתדר לבד ולא לערב את ההורים בשום פנים ואופן, אשר כל האי הבנות בין הזוג, תמיד באים מהסתות או של ההורים של הכלה, או של ההורים של החתן, וזו המציאות המרה.
ועל כן אני נותן לך עצה שתעזבי את הבן שלך, וכלתך לא כל כך רעה כמו שאת מדמיינת, פשוט את מסכנה ואת הולכת בידיך להרוס לבן שלך את האושר שלו על לא דבר, רק מחמת קנאה ושנאה שיש לך על הכלה על לא דבר.
היום רואים במציאות כשההורים מתערבים בין זוג ושוברים להם את הבית, ואחר כך לוקחים טוען רבני, או הולכים אל עורך דין אזרחי, והוא מלמד או את האשה או את הבעל איזה חיים מרורים יש לכם וכו', ומכניסים בין הזוג שנאה גדולה עד שעושים עסק גדול מזה (כי הרי סוף כל סוף הם רוצים להרוויח כסף), ומלמדים או את האשה או את הבעל שיטעון כך וכך וכו' וכו', שהוא מרביץ לך וכו', והוא מענה אותך וכו', והוא קמצן לא נותן כסף וכו', או להיפך וכו' – שהיא משובשת בדעתה וכו', והיא עצלנית וכו', ומזניחה את הילדים והבית וכו', כמו שמצוי עכשיו, ומזה יוצא ונעשה כל הענין של עיגון שמעגנים או את האשה או את הבעל, ונעשית מלחמה גדולה בין המשפחות, ויוצאות מזה בושות ועגמת נפש ובזבוז כסף וכו' וכו', והכל מפני שלא מתקרבים אל הבר דעת שהוא הצדיק האמת, שהוא המשדך כל השידוכים כמובא בדברי רביז"ל (ליקוטי מוהר"ן חלק ב' סימן פ"ט) שהצדיק משדך כל השידוכים, כי הוא יכול לקחת שני הפכים ולעשות אותם אחד, כי הוא מוסר את נפשו כדי לעשות שלום בית בין הזוג, וזו היתה עבודתו של דוד המלך, עד שהתלונן להקדוש ברוך הוא, כמאמרם ז"ל (ברכות ד.) כך אמר דוד לפני הקדוש ברוך הוא: רבונו של עולם! לא חסיד אני, שכל מלכי מזרח ומערב יושבים אגודות אגודות בכבודם, ואני ידי מלוכלכות בדם ובשפיר ובשליא כדי לטהר אשה לבעלה; וזו השלימות של הצדיק שהוא מוסר את נפשו כל כולו רק לעשות שלום בין הזוג, ועושה כל מיני פעולות שבעולם שלא יתגרשו, ולכן אם היו עוזבים את הזוג לבד, היו סוף כל סוף מסתדרים ביניהם, והיה הכל בא על נכון.
ועל כן אני מייעץ לך שתעזבי את הבן שלך שיסתדר לבד עם אשתו, ואל תתערבי להם בחיים, ואז תראי איזה בית יזכו לבנות.
|