האם עליי להמשיך להפריש מעשר כספים למרות מצבי הדחוק?
בשנה האחרונה אני עובד קשה, והקפדנו להפריש מעשרות בכל חודש, אך כעת נאלצתי להפסיק לעשר משום שהכספים הללו באים ישירות מהחוב בבנק, ואני לא בטוח שהדבר נכון. האם אני צריך להמשיך לעשר למרות המצב?
מאת דורון: רב שלומות וכל טוב.
אחרי כמה חודשים של טרדה בענייני פרנסה אני פונה אל כבודו בבקשה לברכה ועצה בהחלטה לקראת הבאות: משפחתנו מנסה להתיישב בירושלים כדי להקל על התקופה הבאה עלינו לטובה, בה אשתי משלימה בגרויות לקראת לימודי סיעוד בעיר הקודש. בינתיים אני המפרנס יחיד, והחובות, שלא היו מאוד גדולים, ממשיכים לתפוח והופכים 'גדולים עלינו'.
בשנה האחרונה אני עובד קשה, והקפדנו להפריש מעשרות בכל חודש, אך כעת נאלצתי להפסיק לעשר משום שהכספים הללו באים ישירות מהחוב בבנק, ואני לא בטוח שהדבר נכון. האם אני צריך להמשיך לעשר למרות המצב?
באותו עניין: אשתי, מתקשה מאוד בלימודים עד כדי תסכול ממש. אני מנסה 'לפנות את הדרך', לטפל בילדים בשעה שהיא לומדת, ולעזור לה ככל יכולתי כדי שהיא שתוכל להתרכז בלימודים, אך לאחרונה, כנראה מתוך דאגות הפרנסה אני מאבד סבלנות מהר וגורם לאשתי תסכול גדול עוד יותר.
אני מתקשה לחדול מעישון סיגריות בשבת, על אף שאני חושב שאני מסוגל, וחוץ מהעישון אני מצליח לשמור שבת די בשלמות.
אשמח לברכה ועצה טובה, שבוע טוב והצלחה לכל עם ישראל
תשובה:
בעזה"י יום ה' לסדר מקץ כ"ה כסליו א' דחנוכה ה'תשע"ד
שלום וברכה אל דורון נ"י
לנכון קבלתי את מכתבך.
אתה צריך לדעת שאדם שחייב חובות וכו', וגם קשה לו בפרנסה וכו', הוא פטור ממעשר כספים וכו', אך לתת צדקה כל בר ישראל חייב אפילו העני שבישראל, אבל צדקה יכולים לצאת גם עם כמה פרוטות וכו'.
לדעתי כל הבעיה שלך ושל אשתך שאתם מלחיצים את עצמכם כל כך, כי חסרה לכם שמחה אמיתית לשמוח בו יתברך שזכיתם לחזור בתשובה שלימה, והעצבות סוחבת אתכם חזרה אל הטומאה והזוהמה וכו', ולכן תשתדלו מאד מאד להיות רק בשמחה, כי בפירוש גילה לנו רביז"ל (ספר המדות אות שמחה חלק ב' סימן א') מי שהוא שמח תמיד – על ידי זה הוא מצליח.
ושמחה מסוגלת לפרנסה, כי השם של פרנסה שהוא חת"ך היוצא מהפסוק (תהלים קמ"ה) פותח' את' ידיך', יוצא גם מהפסוק (דברים ט"ז ט"ו) והיית' אך' שמח', ולכן הדבר הראשון – אתם צריכים להשתדל להיות מאד מאד בשמחה, ולשמח את עצמכם, ואף שאני יודע שמאד מאד קשה לכם ומרים לכם החיים ממוות, עם כל זאת עם עצבות ומרירות ודאגות לא תבואו לשום דבר, אלא תסתבכו יותר, ולכן הדבר הראשון – רק להיות בשמחה. ואם תאמרו במה יש לנו לשמוח? הרי אנחנו עניים ואביונים ומלאים חובות? אלא דעו לך שחכמינו הקדושים אמרו (נדרים מא.) אין עני אלא מדעת, כי עיקר העניות תלויה בחסרון דעת, כי המאמין האמיתי שמאמין שאין בלעדיו יתברך כלל, והכל לכל אלקות גמור הוא, והוא יתברך מנהיג את עולמו בחסד וברחמים בצדק ובמשפט, ודבר גדול ודבר קטן לא נעשה מעצמו אלא בהשגחת המאציל העליון, עד כדי כך שאמרו חכמינו הקדושים (חולין ז:) אין אדם נוקף אצבעו מלמטה אלא אם כן מכריזין מלמעלה; שאדם לא מקבל מכה קטנה באצבע קטנה אם לא מכריזין על זה קודם מלמעלה, האדם הזה הוא תמיד שמח, ואמר רביז"ל (ספר המדות אות ממון סימן פ"ג) אמונה הוא טוב לפרנסה; ולכן בזה שתשמחו עם נקודת יהדותכם שנבראתם יהודים ושלא נבראתם גויים כגויי הארצות, השמחה והאמונה הזאת תפתחנה לכם את כל צינורי השפע והפרנסה.
והדבר השני – אתם צריכים מאד מאד להקפיד על שמירת שבת קודש, כי כך אמרו חכמינו הקדושים (בראשית רבה פרשה י"א סימן א') על הפסוק (משלי י') "ברכת הוי"ה היא תעשיר ולא יוסיף עצב עמה" – ברכת הוי"ה היא תעשיר זו השבת, שנאמר (בראשית ב' ג') "ויברך אלקים את יום השביעי", כי כל הפרנסה באה לאדם רק משבת, כמובא בזוהר (יתרו פ"ח.) כל ברכאן דלעילא ותתא ביומא שביעאה תליין, ותאנא, אמאי לא אשתכח מנא ביומא שביעאה? משום דההוא יומא מתברכאן מיניה כל שיתא יומין עלאין, וכל חד וחד יהיב מזוניה לתתא כל חד ביומוי, מההיא ברכה דמתברכאן ביומא שביעאה; [כל הברכות שלמעלה בעולמות העליונים, ולמטה כאן בעולם הזה, תלויות רק ביום השבת. ולמדנו למה לא ירד מן בשבת? מפני שמשבת מתברכים כל הששה ימים מששת ימי השבוע, וכל יום מקבל את ההשפעה שלו משבת].
ולכן אמר רביז"ל (ליקוטי מוהר"ן חלק ב' סימן י"ז) צריך להזהר מאד להיות שמח וטוב לב בשבת, כי מעלת וקדושת שבת גדולה ויקרה מאד שאי אפשר לתאר ולשער כלל, וצריך לנהוג שמחה גדולה בשבת קודש, ולבלי להראות שום עצבות ודאגה כלל, רק להתענג על השם יתברך, ולהרבות בתענוגי שבת בכל מיני תענוג – הן באכילה ושתיה, הן מלבושים כפי מה שיוכל, כי אכילת שבת כולה רוחנית כולה קודש, ועולה למקום אחר לגמרי מאכילת חול, ואם היית יודע מה זה להיות בשמחה בשבת, לא היית מפסיק לרקוד כל השבת מרוב שמחה שאתה יהודי מאמין בו יתברך, והיתה השבת יקרה בעיניך, ומכל שכן וכל שכן שלא היית מעשן בשבת, שזה גורם לך את כל העניות והצרות הבאות בביתכם.
ולכן תראה לזרוק את הסיגריות אפילו באמצע השבוע ומכל שכן בשבת, ותראה איך שהכל יתהפך לטובה, ואתה ואשתך תעזרו אחד לשני, ואז הברכה תהיה מצויה בביתכם, כמאמרם ז"ל (סוטה יז.) איש ואשה זכו – שכינה ביניהן, ואמרו (ירושלמי ברכות פרק ט' הלכה ח') אי אפשר לאיש בלא אשה, ואי אפשר לאשה בלא איש, אי אפשר לשניהן בלא שכינה, ובמקום שהשכינה נמצאת שם הברכה מצויה, רק שיהיו ביניהם שלום ואהבה גדולה מאד, כי 'שלום' אמרו חכמינו הקדושים (שבת י.) זה שמו של הקדוש ברוך הוא, ולכן אם מכניסים את הקדוש ברוך הוא בתוך הבית, זה נקרא שלום בית, היינו שמו של הקדוש ברוך הוא בתוך הבית, ואם תקיים את כל זה תראה איך שבביתך יהיה שינוי לטובה.
הקדוש ברוך הוא השומע תפילות ישראל ישמע בתפילתי שאני מבקש ומתפלל בעדך שתהיה לך הצלחה מרובה ובכל אשר תפנה תשכיל ותצליח.