אני עובד בחנות של אבי, ויש לנו חילוקי דעות לגבי ניהול החנות. כיצד עליי לנהוג?
אני עובד בחנות של אבי, ויש לנו כמה חילוקי דעות בעניין החנות, אך הוא לא מקשיב לי ורוצה שהכל יתנהל כפי שהוא חושב. אני יודע שמצוות כיבוד אב היא חמורה מאוד וצריכים להיזהר בה ביותר, אך מצד שני תועלת החנות עומדת לנגד עיניי ואינני יודע כיצד לנהוג.
מאת אשר: שלום וברכה לכבוד מורנו ורבנו מוהרא"ש שליט"א.
קודם כל, אני רוצה להודות להקדוש ברוך הוא שזיכה אותי להתקרב לצדיק, כי מה הייתי עושה בלעדיכם? ואני מתפלל שהצדיק יהיה בריא וחזק, וינהיג אותנו על מי מנוחות עד ביאת גואל צדק, אמן.
אני עובד בחנות של אבי נרו יאיר, אבל קשה לי להסתדר איתו – יש לנו כמה חילוקי דעות בעניין החנות, אך הוא לא מקשיב לי ורוצה שהכל יתנהל כפי שהוא חושב. אני מנסה להסביר לו בנחת שמה שאני מציע זה טוב בשבילו, וזה יגרום לעוד קונים לבוא אלינו, אך הוא איננו שומע לי, ואומר: "אני בעל הבית, ותשמח שיש לך עבודה".
אני יודע שמצוות כיבוד אב היא חמורה מאוד וצריכים להיזהר בה ביותר, אך מצד שני תועלת החנות עומדת לנגד עיניי ואינני יודע כיצד לנהוג. על כן אבקש ממעלת מורנו ורבנו שיאיר את עיניי ויורה לי כיצד לנהוג, ויברך אותי שאצליח בפרנסה, בשלום בית, בחינוך הילדים, ובשאר העניינים. תודה.
תשובה:
בעזה"י יום ה' לסדר מקץ כ"ה כסליו א' דחנוכה ה'תשע"ד
שלום וברכה אל אשר נ"י
לנכון קבלתי את מכתבך.
אם אתה רוצה להצליח בחייך, אתה מוכרח קודם כל להחדיר בעצמך את מדת השמחה, לשמוח עם נקודת יהדותך, וכך אמר רביז"ל (ספר המדות אות שמחה חלק ב' סימן א') מי שהוא שמח תמיד על ידי זה הוא מצליח; ולדעתי כל הבעיות שיש לך וכו' וכו', זה לא האבא שלך, זה אתה במו ידיך הורס לך את החיים, כי הקדוש ברוך הוא חנן אותך עם אשה נפלאה ועם ילדים חמודים, ועם אבא שמוכן למסור את נפשו עבורך, והוא עוזר לך, כי סוף כל סוף כל הכסף של החנות זה של אביך וכו', ואחר במקומך היה תמיד שש ושמח, אבל אתה, במקום לשמוח, זורק את כל האשמה על אביך כאילו הוא לא מבין אותך, וכאילו הוא צריך לשמוע אליך וכו', בשעה שכל הכסף מהחנות בא רק מאביך, אזי אני לא מבין אותך מה אתה צריך לבלבל את עצמך, אתה צריך להיות רק בשמחה עצומה שהנה אביך השקיע את כל כספו בתוך החנות, והוא מוכן להמשיך לעזור לך, אבל אתה כל כך מבולבל שאתה לא יודע מה שאתה רוצה מעצמך.
ולכן לדעתי אתה צריך הרבה לבקש את הקדוש ברוך הוא רק על נקודת השמחה, ותהיה רגיל להתפלל אל הקדוש ברוך הוא בכל יום את התפלה הזו:
רבונו של עולם! זכיני להיות בשמחה תמיד, ואזכה להרגיש את השמחה ברמ"ח איברי ובשס"ה גידי, עד שהשמחה תגיע לרגלי, שאזכה לרקוד בכל יום מרוב שמחה על גודל החסד שעשית עמדי, שנבראתי מזרע ישראל, ואני יכול לקיים את מצוותיך. אנא רחם עלי והרחק ממני את העצבות והעצלות, וזכיני לדבר בכל יום עם אחרים משמחה, ואזכה לשמח את אחרים, ועל ידי זה גם אני אזכה לשמוח, ובזכות השמחה אזכה להכלל בך לגמרי, עד שלא אראה לפני עיני רק את אמתת מציאותך תתברך, איך שאתה מחיה ומהווה ומקיים את כל הבריאה כולה, וזכיני לאמונה ברורה ומזוככת שאזכה לדעת בידיעה ברורה שאתה נמצא ואין בלעדיך נמצא, ועל ידי זה תמחול לי על כל עוונותי, ואזכה להכלל בך מעתה ועד עולם, אמן סלה.
ואם תוכל להתפלל את התפלה הזו כמה וכמה פעמים ביום מה טוב ומה נעים, כי העיקר אצלך זה שמחה, ורביז"ל אמר (ליקוטי מוהר"ן חלק ב' סימן כ"ד) שגם חכמי הרופאים אמרו שכל החלאים הרעים באים לאדם רק מחמת חסרון השמחה, ובפרט אלו שסובלים מעצבים וכו' וכו', זה רק מחמת חסרון השמחה, כי מי שתמיד שש ושמח על ידי זה הוא זוכה לישוב הדעת אמיתי, כמו שאמר רביז"ל (ליקוטי מוהר"ן חלק ב' סימן י') מה שהעולם רחוקים מהשם יתברך ואינם מתקרבים אליו יתברך, הוא רק מחמת שאין להם ישוב הדעת, ואינם מיישבין עצמן. והעיקר להשתדל ליישב עצמו היטב, מה התכלית מכל התאוות ומכל עניני העולם הזה, הן תאוות הנכנסות לגוף, הן תאוות שחוץ לגוף, כגון כבוד, ואז בודאי ישוב אל השם יתברך.
אך דע, שעל ידי מרה שחורה אי אפשר להנהיג את המוח כרצונו, ועל כן קשה לו ליישב דעתו. רק על ידי השמחה יוכל להנהיג המוח כרצונו ויוכל ליישב דעתו, כי שמחה הוא עולם החירות, כמו שכתוב (ישעיה נ"ה) "כי בשמחה תצאו", שעל ידי שמחה נעשין בן חורין ויוצאין מן הגלות. ועל כן כשמקשר שמחה אל המוח, אזי מוחו ודעתו בן חורין ממש, ואינו בבחינת גלות, ואזי יוכל להנהיג את מוחו כרצונו וליישב דעתו, מאחר שמוחו בחירות ואינו בגלות, כי על ידי גלות אין הדעת מיושב כלל וכו'. ולבוא לשמחה הוא על ידי מה שמוצא בעצמו איזה נקודה טובה, כי איך שרק יהיה, יש אצל כל בר ישראל נקודות טובות מנקודת יהדותו, כמאמרם ז"ל (ברכות נ"ז.) על הפסוק (שיר השירים ד') "כפלח הרמון רקתך" – מאי רקתך? אפילו ריקנין שבך מלאים מצות כרמון, ועל כל פנים יש לכל בר ישראל לשמוח במה שזכה להיות מזרע ישראל, ושלא עשני גוי כגויי הארצות, כי השמחה הזו עולה על כל השמחות, ועל ידי שמחה מתרחבים מוחו ודעתו וכבר יש לו ישוב הדעת אחר לגמרי.
ולכן העיקר תעבוד על נקודת השמחה, ושלא יהיו לך טענות על אביך שהוא מוסר את נפשו עבורך במשך כל השנים לעזור לך, כי החנות שלו והכסף שלו וכו' וכו', ואתה לא רוצה לקבל את המציאות וכו', וזה מה שאוכל אותך ומפיל אותך בעצבות ובמרירות ובדכאון וכו' וכו', ולכן ראה מהיום והלאה רק להיות בשמחה, ואז תראה איך שכל מזלך ישתנה לטובה – יהיה לך שלום בית אמיתי, וכן תהיה אבא בריא לילדים שלך, ובפרט עכשיו בימי חנוכה הקדושים תשב ביחד עם ילדיך ותדליקו את נרות החנוכה, ותספר להם את הנסים והנפלאות שעשה הקדוש ברוך הוא לעם ישראל, ואז הכל יבוא על נכון.