שאלה: מאת יהושע גד: לכבוד הרב החסיד מוהרא"ש שליט"א. תשובה: |
||
בעזה"י יום ה' לסדר בא ראש חודש שבט ה'תשע"ד שלום וברכה אל יהושע גד נ"י לנכון קבלתי את מכתבך. ידוע שרביז"ל אמר לאנשי שלומינו (שיחות הר"ן סימן ר"ט) שכל התורות והשיחות שלו אינם בשבילנו לחוד, כי אם "את אשר ישנו פה ואשר איננו פה" (דברים כ"ט י"ד). (ועיין ברש"י שפירש "ואשר איננו פה" – ואף עם דורות העתידים לבוא, והבן). וכמה פעמים דיברנו עמו מענין זה ורמז לנו בדבריו להודיע לדורות הבאים את כל מעשי השם הגדול שעשה עמנו. ופעם אחת אמר בפירוש: גם לבניכם תודיעו את כל התורות והשיחות הנפלאות והנוראות והמעשיות וכיוצא בהם אשר גילה לנו, ואמר אז זה הפסוק בהתלהבות גדול כגחלי אש (דברים ד' ט') "והודעתם לבניך ולבני בניך". (ואמר בזו הלשון: אייערע קינדער זאלט איר מודיע זיין וואס דא האט זיך גיטאן), ואמר ברתת וזיע בהתלהבות נורא "והודעתם לבניך ולבני בניך"; וכן אמר רביז"ל (ליקוטי מוהר"ן חלק ב' סימן ז') שעיקר גדולת הצדיק הוא לא להיות רק למעלה, אלא ככל שעולה למעלה למעלה הוא יורד למטה למטה להאיר את דעתו לכל הירודים והנפולים והמושלכים וכו' וכו'. וכן אמר רביז"ל (חיי מוהר"ן סימן שע"ג) הבעל שם טוב הקדוש זי"ע וכמה צדיקים עשו ותיקנו בעולם מה שתיקנו, ואחר כך כשנפטרו ונסתלקו – נפסק הדבר, היינו ההארה שהאירו בתלמידיהם והחזירום להשם יתברך, לא נמשך מדור לדור רק נפסק. על כן צריכין לעשות דבר שיהיה לו קיום לעד. וכן דיבר עוד פעם אחת שצריכין להשאיר תלמידים, שאלו התלמידים יעשו תלמידים אחרים, וכן התלמידי תלמידים יאירו להלן יותר ויותר וכן לדורי דורות; ולכן התלמיד היחידי מכל תלמידי רביז"ל שקיים את זה בשלימות בתכלית השלימות היה מוהרנ"ת ז"ל, שכתב והדפיס את כל ספרי רביז"ל, וכן הניח לנו צוואה ארבעה ימים לפני הסתלקותו ואמר אז לאנשי שלומינו "העובדה שלכם יהיה יפוצו מעיינותיך חוצה", ובכל דור ודור היו כמה מאנשי שלומינו שמסרו את נפשם פשוטו כמשמעו לקיים את דבריו והדפיסו את ספרי רביז"ל והפיצו את זה בעולם. והנה בערב ראש השנה תרע"ד יצא רבי אברהם בן רבי נחמן ז"ל מהמקוה, וליוה אותו אז ר' משה גלידמאן ז"ל (שהיה נקרא ר' משה טשענסטכובר ז"ל) ואמר לו בזו הלשון: בעוד חמישים שנה יתקרב אברך אחד אל רביז"ל, ואז יתחיל חדשות לגמרי בדבר רביז"ל. ובדיוק חמישים שנה אחר כך – בשנת תשכ"ד, התחלתי להדפיס את כל ספרי רביז"ל בתכלית ההידור והיופי בשנה אחת, והפצתי אותם ממש בזיל הזול למטה מהקרן, ועשיתי דבר מבוהל מאד (כמובא בסיפורי מעשיות מעשה י' מהבערגר ועני שעשה דבר מבוהל מאד, האט גיטאן א ווילדע זאך וכו', עיין שם), כי סך הכל הייתי אז בגיל עשרים וארבע, ונכנסתי בחובות עצומים, והדפסתי בשנה אחת את כל ספרי רביז"ל, והפצתי את זה בכל ארצות הברית, ומאז כמעט בכל שנה אני מדפיס את כל ספרי רביז"ל ומפיץ אותם בכל העולם כולו, והעמדתי כבר שלושה דורות מדפיסים שמדפיסים את ספרי רביז"ל בתכלית ההידור והיופי, ומפיצים את זה בכל העולם כולו. וכן מאז שנת תשכ"ד התחלתי לכתוב מכתבים לכל שואל, ומזה יצאו ספרי שו"ת "אשר בנחל", והכל כדי לקיים את רצון רביז"ל שהענין שלו יכנס בעולם, כי בפירוש גילה לנו בראש השנה האחרון (ליקוטי מוהר"ן חלק ב' סימן ח') שצריכים להוסיף שכנים לבית התפלה, היינו להחדיר בעוד יהודים שגם כן ידברו אליו יתברך, שעל ידי זה עולה צירופים למילי מליונים וכו' וכו'. ובאמת רואים מה שעובר על בני אדם צרות ויסורים ומרירות ומכאובים וכו', עניות ודחקות וכו', מריבות ומחלוקות בבתים וכו', ועובר על בני אדם מה שעובר, דברים כאלו שלא חלמו בדורות הקודמים, כי הזוהמא והזבל והלכלוך שקורים היום, לא היו מימות דור המבול בלי שום גוזמא כלל, ואנשים שבורים ורצוצים כי נכשלים במה שנכשלים, ובפרט בני הנעורים וכו' וכו', עליהם עובר מה שעובר בגשמיות וברוחניות גם יחד וכו' וכו', ועיקר נחמתם הם רק ספרי רביז"ל, ולכן קפצתי בתוך העסק הזה ותהילה לאל אור רביז"ל מתפשט בעולם בצורה כזו שלא היה בכל הדורות הקודמים. ורואים את התוצאות בראש השנה, אשר תהלה לאל בראש השנה הזו – תשע"ד, היו קרוב לחמישים אלף אנשים אצל ציון רביז"ל על ראש השנה כן ירבו, ולכן אשרי מי שנותן יד ושכם לעזור לי להפיץ יותר ויותר, ובפרט את ה'שו"ת ברסלב', כי זו במה שאנשים יכולים לשאול מה שהם רוצים וכו', ולהציע את כל בעיותיהם וכו', ותהלה לאל יש בספרי רביז"ל תירוץ על הכל, כמו שאמר רביז"ל למוהרנ"ת ז"ל (חיי מוהר"ן סימן שע"ה) אתמול הנחנו וסדרנו הסחורה שלנו [שקורין קראם], ברוך השם היא סחורה יפה מאד מאד. וטוב היה שיהיה לחנות זה משרת טוב ויפה שיכול להניח ולקפל ולסדר כל חתיכה סחורה יפה יפה עם הקצה לחוץ (כדרך המשרתים המובחרים שמקפלין הסחורה ומניחין קצת לחוץ כדי שיראה הקונה בבואו תיכף מהות יופי הסחורה), וכשיבוא אחד לקנות איזה סחורה, יוכל המשרת לחטוף מיד בזריזות אותו המין סחורה שצריך הקונה, ויפתח אותו במהירות לפני הקונה ויהיה מראה לו מיד הוד יופי פאר הסחורה הטובה הזאת. והנמשל מובן – שצריכין אחד שיהיה בקי היטב מאד בכל תורותיו שגילה, שיוכל לסדר כל תורה יפה יפה עם הקצה לחוץ. וכשיבוא אחד וירצה להתקרב ולדבר מתורתו, יוכל להושיט לו מיד איזה תורה שהוא צריך אז כפי ענינו. כי כל תורותיו הם כלליות גדול מאד מאד שיכולין למצוא בהם מה שצריך כל אחד ואחד, רק צריכין אחד שיהיה בקי בהם היטב היטב שיוכל להושיט לכל אחד ואחד מה שצריך באותה העת. ואלו הם ספרי 'שו"ת בחסידות ברסלב', כי כל אחד שואל על הבעיה והצרה שלו וכו' וכו', ויש תשובה ופתרון דרך ספרי רביז"ל, אפילו שתהיה איזו צרה ובעיה שבעולם וכו' וכו', אין דבר שלא יהיה מרומז בספרי רביז"ל, ולכן זה דבר גדול מאד להפיץ את זה בין נשמות ישראל, ואשרי מי שיש לו חלק בהפצתם, וכן יש לו חלק בהדפסתם, כי מה שאחד שואל, אתה צריך לדעת שלכל הפחות עוד עשרת אלפים איש יש להם אותה שאלה, אבל הם מתביישים לשאול, והנה השאלה נמצאת וגם התירוץ נמצא, ולכן אשרי מי שעוזר להפיצם, ובזה מצילים נפשות ישראל מכליון ממש, כי עובר על כל אחד מה שעובר רחמנא ליצלן, עד שיש אנשים שפשוט רצו להתאבד וכו', ועל ידי ספרים אלו ניצלו ממוות בטוח לחיים. ולכן אשרי מי שזוכה להפיץ בכלליות את ספרי רביז"ל, ומקיים את רצונו ז"ל, וכן מציית את מוהרנ"ת ז"ל שאמר "העובדה שלכם יהיה יפוצו מעיינותיך חוצה", ו"תהיו חזקים בכסף וברצון ובטירחה, וכו' וכו', כי אין עוד ספרים שמדברים אל האדם כמו ספרי רביז"ל, וזו מציאות, ולכן זה דבר גדול מאד מאד לעסוק בזה. הקדוש ברוך הוא יעזור לנו שנזכה להיות ממזכי הרבים, ונצליח להחדיר בעולם את האמונה הפשוטה עד שכל אחד ואחד יפתח את הפה שלו וידבר אל הקדוש ברוך הוא, ויקויים (ישעיה י"א ט') "כי מלאה הארץ דעה את הוי"ה כמים לים מכסים", וכתיב (שם נ"ב ח') "כי עין בעין יראו בשוב הוי"ה ציון", כי אז יהיה גילוי אלקות במדריגה עליונה כזו, עד שכל אחד יכיר את הקדוש ברוך הוא פנים אל פנים, ויוכל לדבר עמו יתברך כאשר ידבר איש אל רעהו, כמו שכתוב (צפניה ג' ט') "כי אז אהפוך אל עמים שפה ברורה לקרוא כולם בשם הוי"ה לעבדו שכם אחד".
|