שאלה: מאת אייזיק: שלום וברכה לכבוד קדושת מוהרא"ש שליט"א. תשובה: |
||
בעזה"י יום ה' לסדר בא ראש חודש שבט ה'תשע"ד שלום וברכה אל אייזיק נ"י לנכון קבלתי את מכתבך. אני מאד מאד שמח שזכית לסיים את מסכת תענית מאה פעמים ואחת, ועל ידי זה זכית למצוא את בת זוגך. ובאמת, כל הענין של לסיים את מסכת תענית הוא כי אדם צריך לצום הרבה על חטאות נעוריו, ואין לנו כח מרוב הפגמים שפגמנו וכו' וכו' לצום כל כך הרבה צומות כפי תיקוני האריז"ל, ולכן מה טוב ומה נעים שבחור מתחיל ללמוד מאה פעמים ואחת מסכת תענית, כי כך אמרו חכמינו הקדושים (חגיגה ט:) מאי דכתיב (מלאכי ג' י"ח) "ושבתם וראיתם בין צדיק לרשע בין עובד אלקים לאשר לא עבדו? היינו צדיק, היינו עובד אלקים, היינו רשע, היינו אשר לא עבדו. אמר ליה: עבדו ולא עבדו תרוייהו צדיקי גמורי נינהו, ואינו דומה שונה פרקו מאה פעמים לשונה פרקו מאה ואחד; כי בזה שאדם מסיים את המסכת מאה פעמים ואחת, על ידי זה מדת השכחה לא שולטת עליו, ולכן אשרי כל בחור שזוכה לסיים את מסכת תענית מאה פעמים ואחת, שעל ידי זה יכפר לו הקדוש ברוך הוא על כל החטאות נעורים שלו, וימצא את בת זוגו. וכך אמרו חכמינו הקדושים (ירושלמי ראש השנה פרק ד' הלכה ח') כיון שקבלתם עליכם עול תורה – מעלה אני עליכם כאילו לא חטאתם מימיכם, אדם שנכשל עם כל כך הרבה עבירות חמורות וכו' וכו', אבל הוא לוקח את עצמו ונכנס בתוך התורה הקדושה, אזי הקדוש ברוך הוא מוחל לו על כל עוונותיו. ולכן אני שואל אותך – האם לא כדאי ללמוד תורה ולסיים מאה פעמים ואחת את מסכת תענית, שבזה נתכפרים לו כל עוונותיו? והנה, אחר החתונה תיכף ומיד תתחיל ללמוד את מסכת נדה מאה פעמים ואחת, ומלבד זאת תלך אל שיעור שלומדים בו הלכות טהרת המשפחה שזה הלכות מאד מאד חמורות, וכל אברך צריך להיות בקי בהלכות אלו שהם עיקרים גדולים בחיי היהדות וכו', וכשתסיים את המסכתא הזו אז תתחיל עוד מסכתא, כגון מסכת ברכות, וכן כשתסיים מסכתא זו תתחיל עוד מסכתא, וכך במשך כמה וכמה שנים תזכה לסיים את כל הש"ס מאה פעמים ואחת, וזה דבר שיכולים לקיים אם רק רוצים. מלבד זאת טוב שיהיה לך שיעור קבוע בכל יום ללמוד מקרא: שנים מקרא ואחד תרגום עם פירוש רש"י מפרשת השבוע, משנה: לגרוס בכל יום כמה וכמה פרקים משניות, ואם אפשר ח"י פרקים בכל יום אין למעלה מזה, גמרא: להיות חזק מאד ללמוד את הדף היומי כסדרן על הש"ס, כי דף גמרא ליום זה חיות לנפש. ושלושת הלימודים האלו הם עיקר העשירות של האדם, כי להיפך, אמרו חכמינו הקדושים (שבת ק"כ.) "ובביתי אין לחם ואין שמלה" – שאין בידי לא מקרא ולא משנה ולא תלמוד; שזה נקרא עני, מי שלא לומד בכל יום את שלושת הלימודים האלו, ועל כולם תקבע לעצמך שיעור בטור בית יוסף ובשולחן ערוך עם המגינים כסדרן בכל יום, ורביז"ל רצה מאד מאד שנלמד שולחן ערוך, ואמר (שיחות הר"ן סימן כ"ט) שכל בר ישראל מחוייב ללמוד בכל יום הלכה, ואמר (ליקוטי מוהר"ן חלק א' סימן ח') שעל ידי לימוד הלכה מבררים את הטוב מהרע שנדבק בו, עיין שם. בענין שלום בית, מה טוב ומה נעים שתעיין בספר הנפלא "אוצר שלום בית", ושם תמצא עצות נפלאות איך להסתדר עם האשה. יסוד גדול בשלום בית – להיות וותרן, כי מדת הוותרנות נובעת ממדת הסבלנות, ואין לך מדה יותר יקרה כמו הסבלן, כי הסבלן הוא המנצח, וצריכים תמיד לקרב את האשה, ורביז"ל הקפיד על זה מאד מאד, ואמר (שיחות הר"ן סימן רס"ד) שצריכים לכבד ולייקר את אשתו. כי אמר הלא הנשים הם סובלים צער ויסורים גדולים מאד מאד מילדיהם – צער העיבור והלידה והגידול, כאשר ידוע לכל עוצם מכאובם וצערם ויסוריהם בכמה אופנים הקשים וכבדים מאד מאד וכו' וכו', על כן ראוי לרחם עליהם ולייקרם, ולכבדם. וכן אמרו חכמינו הקדושים (בבא מציעא נ"ט.) אוקירו לנשייכו כי היכי דתתעתרו [תכבדו ותייקרו את נשותיכם כדי שתהיו עשירים], וכן אמרו (יבמות ס"ג.) דיינו שמגדלות את בנינו ומצלת אותנו מן החטא, ולכן צריכים לכבד ולייקר אותן מאד מאד. הקדוש ברוך הוא יעזור לך שתכנס לחופה בסימן טוב ובמזל טוב, ותבנה בית נאמן בישראל, ותקדש שם שמים ברבים על ידי הנהגותיך שאתה מתנהג כפי דעת רביז"ל, ואל תשכח שבכל יום ויום צריכים לדבר אל הקדוש ברוך הוא כאשר מדברים איש אל רעהו והבן אל אביו, ולספר את כל לבבו, אשר זה המפתח בחסידות ברסלב.
|