שאלה: מאת זיו אשר: שלום לכבוד הרב. תשובה: |
||
בעזה"י יום ה' לסדר בא ראש חודש שבט ה'תשע"ד שלום וברכה אל אשר נ"י לנכון קבלתי את מכתבך. עליך לדעת כי חכמינו הקדושים אמרו (סוטה ב.) ארבעים יום קודם יצירת הולד בת קול יוצאת ואומרת בת פלוני לפלוני, ובוודאי גם לך יש את בת זוגך שהכריזו בשמים, אתה צריך רק לבקש את הקדוש ברוך הוא שיזרז לך את מציאת זיווגך, כי הכל תלוי רק בתפלה, ולכן תהיה רגיל לומר את התפלה הזו בכל יום: רבונו של עולם! חוס וחמול עלי וזכיני למצוא את בת זוגי, ואתה בעצמך יודע שאני מוכן כבר להתחתן כדי להנצל מעבירות חמורות, אך מפני מעשיי המגונים והרעים שעשיתי עד עכשיו, נתעכבה מציאת זיווגי, ואני נמצא בצער גדול מאד, כי אתה גילית על ידי חכמינו הקדושים כל השרוי בלא אשה – שרוי בלא שמחה, ובלא תורה, ובלא חומה, ובלא שמירה, ולכן הנני מתחרט על כל עוונותי שעשיתי עד עכשיו, ואני מקבל על עצמי לחזור בתשובה שלימה, וגילית לנו על ידי התנא האלקי רבי שמעון בן יוחאי (תיקוני זוהר תיקון י"ד) עם כל דא, דחזר בתשובה – חזר ויהיבנא ליה בת זוגיה, והנני שב בתשובה שלימה, ולכן תזמין לי את בת זוגי, ואזכה להקים בית נאמן בישראל, ולעשות רצונך מעתה ועד עולם, אמן סלה. בענין לקצץ את הזקן וכו', עליך לדעת שמי שמקצץ את הזקן הוא מקצץ את הפרנסה שלו, וזה בדוק ומנוסה, ובכלל, עליך לדעת מה שכתב מוהרנ"ת ז"ל (לקוטי הלכות גילוח הלכה ג' אות ב') עיקר הדת ישראל ועיקר היהדות תלוי בזקן ופיאות, ובהם ניכר היהודי כי הוא מזרע ברך השם, מזרע ישראל. ומי שרוח אחרת עמו חס ושלום, ורוצה לכפור חס ושלום באלקי ישראל, תחילת הכפירה הוא שמשליך חס ושלום מעליו הזקן והפיאות, כי באמת כל דת ישראל הקדוש הוא תלוי בזקן ופיאות, כי כל דברי תורתנו הקדושה וכל המצוות כולם הם בחינת צמצומים להשגת אלקותו יתברך, כי כל אות ואות וכל תיבה ותיבה מתורתנו הקדושה שבכתב ובעל פה וכל מצוה ומצוה וכל מנהג כשר של ישראל עם הקדוש והנבחר, כולם הם שיעורין וצימצומין, שעל ידם יזכו להשיג השגת אלקותו יתברך, כל חד לפום מה דמשער בלביה, כפי אשר יזכה על ידי עבודתו ויגיעתו בתורה ומצוות ומעשים טובים, ויפרוש ממעשים רעים. וכל אלו שמורידים את הזקן והפיאות בשאט נפש ובזדון ובמעל, אוי לו ואוי לנפשו, כי עוקר עצמו ונפשו מאלקי ישראל ואין לו חלק בתורת משה, אוי לנפשם כי גמלו להם רעה. ואתה צריך לדעת כי יש לאו בתורה שאסור לגלח את פאת הראש והזקן, כמו שכתוב (ויקרא י"ט כ"ז) "לא תקיפו פאת ראשכם ולא תשחית את פאת זקנך", וכתב החינוך (מצוה רנ"א) שלא להקיף פאתי הראש, שנאמר (ויקרא י"ט כ"ז) "לא תקיפו פאת ראשכם", ופירשו חכמינו הקדושים שהענין הוא שאסור לישראל לגלח ולהשוות שערות ראשו לאחורי אזניו ולפדחתו, כמו שעושים גם היום עובדי עבודה זרה וכומריהם, וזהו שאמרו חכמינו הקדושים (מכות כ':) איזהו פאת הראש? זה המשווה צדעיו לאחורי אזניו ולפדחתו. משורשי המצוה, כדי להרחיק ממנו ולהשכיח מבין עינינו ומכל מעשינו כל ענין עבודה זרה וכל הנעשה בשבילה, ובאה האזהרה מפורשת בדבר שיעשו לה בני אדם בגופותם, מפני שהיא למזכרת עוון תמיד אחר שהיא דבר קבוע בגוף, ומפני שזה מעיקרי טעם המצוה, היו צריכין חכמינו הקדושים שיבארו לנו כי הקפת כל הראש גם כן בכלל הלאו, שלא תאמר שתכלית מה שנאסר כדי שלא נדמה להם והם לא יגלחו כל הראש כולו, למדונו שגם זה בכלל האיסור הוא, כמו שאמרו (יבמות ה.) הקפת כל הראש שמה הקפה. ואפשר כי התורה אסרה הכל משום דומה לדומה. מדיני המצוה, מה שאמרו חכמינו הקדושים (מכות כ:) שאחד המגלח ואחד המתגלח כל זמן שסייע, שניהם חייבים, אבל לא סייע – אין חייב אלא המגלח, והמגלח את הקטן חייב. ובשיעור פאת הראש לא נתנו חכמים שיעור. וכתב הרמב"ם (פרק י"ב מהלכות עכו"ם הלכה ו') שמענו מזקנינו שאין מניחין פחות מארבעים שערות וכו', עיין שם. וכך מנהגם של ישראל מקדמת דנן שמשאירים פאות משתי צידי הלחיין, וכן מגדלים זקן, שהם הסימנים של יהודי ירא שמים, ולא מתביישים משום בריה שבעולם, כי זו מצוה גדולה מאד לגדל זקן ופאות, ולהבדיל, גוי מאומות העולם הוא משחית את זקנו ופאותיו וכו', ואנחנו מובדלים מהגויים לגמרי, וזה הסימן שלנו שאנחנו יהודים. זכור גם תזכור שבר ישראל אסור לו להתבייש עם הזקן והפאות שלו, וזו הגאווה היהודית שלנו, מלבד זאת שזה מצוה גדולה מאד שמובא בדברי המקובלים שהזקן הוא מסוד י"ג תיקוני דיקנא קדישא, שמשם נמשכים אורות נשגבים וכו', ולכן אשרי אדם שיש לו זקן ופאות, ובוודאי צריכים לסדר את זה שהם לא יהיו מפוזרים וכו' וכו', ואנשי שלומינו העידו שבכל פעם שרביז"ל רצה לצאת בחוץ, היה מסדר את פאותיו, ולכן תהיה חזק לא להוריד את הזקן והפאות שלך.
|