שאלה: מאת ניראל: שלום לצדיק. תשובה: |
||
בעזה"י יום ג' לסדר צו ט' אדר ב' ה'תשע"ד
שלום וברכה אל ניראל נ"י לנכון קבלתי את מכתבך. רביז"ל אמר (שיחות הר"ן סימן כ"ח) ראוי לאדם שיעבור וילך בזה העולם בכל הספרים הקדושים, וללמוד כולם כדי שיהיה בכל מקום. כמו שנמצא השרים הגדולים שהולכים ועוברים במדינות, ומוציאים הוצאות רבות על זה כדי שיוכל אחר כן להתפאר ולומר שהיה במדינות כמו שדרך השרים להתפאר ולומר: "הייתי בורשא" וכיוצא בזה. כמו כן ראוי שיהיה האדם בעולם הזה בכל מקומות הקדושים של התורה, כדי שיוכל להתפאר בעולם הבא שהיה בכל מקום דהיינו בכל הספרים הקדושים, ולעתיד בעולם הבא מזכירין אותו כל מה שלמד בעולם הזה. העיקר שצריכים להיות מסודרים בסדר נכון – היינו בכל יום מוכרחים ללמוד מקרא: מפרשת השבוע, משנה: לגרוס בכל יום כמה פרקים משניות, גמרא: להיות חזק מאד ללמוד את הדף היומי, כי דף גמרא ליום זה חיות לנפש, והשלושה לימודים האלו הם עיקר העשירות של האדם, כי להיפך, אמרו חכמינו הקדושים (שבת ק"כ.) "ובביתי אין לחם ואין שמלה" – שאין בידי לא מקרא ולא משנה ולא תלמוד; שזה נקרא עני מי שלא לומד בכל יום את השלושה לימודים האלו, ועל כולם צריכים ללמוד הלכה כדי שידע איך להתנהג, ורביז"ל אמר (שיחות הר"ן סימן כ"ט) שכל בר ישראל מוכרח ללמוד בכל יום הלכה, וחכמינו הקדושים הפליגו מאד מאד במעלת לימוד הלכה, עד שאמרו (נדה ע"ג.) תנא דבי אליהו כל השונה הלכות בכל יום מובטח לו שהוא בן העולם הבא, שנאמר (חבקוק ג' ו') "הליכות עולם לו", אל תקרי הליכות אלא הלכות; וזה טוב מאד ללמוד עם סדר מסודר, וכך לעולם לא יתבלבל משום דבר וכו', וכן שום דבר לא יהיה לו קשה וכו'. וכך אמרו חכמינו הקדושים (תנחומא פנחס י"א) למה נמשלה תורה לתאנה? שרוב האילנות הזית והגפן והתמרה נלקטין באחד והתאנה נלקטה מעט מעט. וכך התורה – היום לומד מעט ולמחר הרבה לפי שאינה מתלמדת לא בשנה ולא בשתים; וכן אמרו (דברים רבה פרשה ח' סימן ד') הטיפש הזה תמה איך יכולים ללמוד כל כך הרבה, אמר רבי ינאי: למה הדבר דומה? לככר שהיה תלוי באויר, טיפש אומר: מי יוכל להביאו? ופקח אומר: לא אחד תלה אותו? מביא סולם או קנה ומוריד אותו. כך כל מי שהוא טיפש, אומר: אימתי אקרא כל התורה? ומי שהוא פיקח מהו עושה? שונה פרק אחד בכל יום ויום עד שמסיים כל התורה כולה.
וזכור גם זכור שעם רצון טוב יכולים להגיע לכל מקומות התורה הקדושה, והעיקר שיהיה מסודר בסדר נכון, ואל יהיה בהול לגמור את הכל ביום אחד, זה לא הולך ככה וכו' וכו', ורביז"ל אמר למוהרנ"ת ז"ל את הכלל הזה "מעט גם כן טוב", ולכן בכל פעם לומדים מעט ועוד מעט, עד שזוכים לסיים את כל התורה כולה.
|