שאלה: מאת רפאל: שלום לכבוד הצדיק. השם יאריך ימיו בטוב ושנותיו בנעימים, אמן! תשובה: |
||
בעזה"י יום ד' לסדר בחוקותי י"ד אייר (פסח שני) ה'תשע"ד
שלום וברכה אל רפאל נ"י לנכון קבלתי את מכתבך. רביז"ל אומר (ספר המדות אות אמונה חלק ב' סימן ז') כשהולך מרב לרב, אז צריך לחזק אמונתו באחדות השם יתברך, כי הלימוד מהרבה מלמדים מזיק לאמונת היחוד. וכן הרב שיש לו אמונת היחוד, הוא יכול להאיר לכל תלמיד ותלמיד לפי כוחו, וכל תלמיד אינו שומע אלא מה שצריך לו ולא יותר; נמצא לפי זה שצריכים שיהיה לו רב אחד כמו שאמר התנא הקדוש (אבות פרק א') עשה לך רב – בלשון יחיד, אבל ידוע שרביז"ל הזהירנו מאד מאד (ליקוטי מוהר"ן חלק ב' סימן ח') שצריכים לחפש ולבקש הרבה מאוד אחרי מנהיג אמיתי להתקרב אליו, עד שיוכל לברר ולתקן את המדמה שלו, שיזכה לאמונה ברורה ומזוככת בו יתברך, כי כשמתקרבים למנהיג של שקר, על ידי זה באים לאמונות כוזביות רחמנא ליצלן. וכבר אמר רביז"ל (שיחות הר"ן סימן ו') היצר הרע דומה כמו מי שהולך ורץ בין בני אדם, וידו סגורה ואין אדם יודע מה בתוכה. והוא מרמה בני אדם ושואל לכל אחד, מה אני אוחז? ולכל אחד נדמה כאילו הוא אוחז מה שהוא מתאוה, ועל כן הכל רצים אחריו כי כל אחד סובר שיש בידו מה שהוא חפץ וכו', ואחר כך הוא פותח את ידו ואין בה כלום וכו'. כמו כן ממש היצר הרע – שהוא מרמה כל העולם כולו, והכל רצים אחריו, ומרמה לכל אחד ואחד עד שנדמה לכל אחד ואחד כאילו יש בידו מה שהוא חפץ, כל אחד כפי שטותו ותאוותו, ואחר כך בסוף הוא פותח את ידו ואין בה כלום, כי אין מי שימלא תאותו אצלו; וכן הוא אצל רבנים וכו' – אדם רץ אחר מישהו ימים ושנים וכו', והוא מכור אליו לגמרי וכו', ונדמה לו שישועתו תלויה ברב זה וכו', וההוא עובד עליו ומוריק לו את הכיסים וכו', או מהפנט אותו לגמרי ומוציא לו את השכל מהדעת וכו', ולבסוף ההוא פותח את היד ורואה שהכל כלום וכו', וסתם ביליתי את הימים והשבועות והחודשים והשנים הכי טובות שלי בימי חיי, ומאומה אין בידי וכו' וכו', אבל זה כבר מאוחר וכו'. ולכן כשאדם מתקרב אל איזה רב יהיה מי שיהיה, צריך תמיד לזכור מה שאמר רביז"ל (שיחות הר"ן סימן נ"א) את זה תקבלו ממני שלא יטעה אתכם העולם, כי העולם מטעה מאד מאד; אם לא מקבלים מהרב תיכף ומיד מה שהוא צריך וכו' צריכים לדעת שהוא חי בדמיון ובטעות גדולה וכו', ומה צריך אדם? שכל ודעת, ועיקר הדעת והשכל הוא (דברים ד') "אתה הראת לדעת כי הוי"ה הוא האלקים אין עוד מלבדו" – שיחדיר בו אמונה פשוטה בו יתברך, וילמד אותו איך מדברים אל הקדוש ברוך הוא, שאת זה יש לו תיכף ומיד ביד, "ומה שביד בטוח" כי למדתי אצל הצדיק הזה איך לדבר אל הקדוש ברוך הוא, ולדעת שאני עצמאי ואין לי אף אחד בזה העולם רק הקדוש ברוך הוא, ורק הוא יתברך יכול לעזור לי, וכן הרב צריך להכניס בו תשוקה עצומה ללמוד תורה הקדושה, ולכן צריך לזכור "מה שביד בטוח" – אם התחלתי ללמוד בכל יום מקרא משנה וגמרא וכו' בזכות הרב הזה, ולא החסרתי יום אחד מבלי לימוד התורה הקדושה וכו', אזי עלי לדעת "מה שביד בטוח". וכן אם הרב מוסר את נפשו שיהיה שלום בית בינו לבין אשתו – צריכים לזכור "מה שביד בטוח", ואם חס ושלום לא מקבלים את זה מהרב, צריכים לדעת שהכל דמיון גדול מאד, ולבסוף יפתחו את היד ויראו שאין ביד שום דבר, וסתם רצתי אחריו ימים ושנים, ואיבדתי את שנותיי היקרות. ולצערינו הרב היום רבו כמו שרבו ש'קרנים ר'מאים צ'בועים – שר"ץ השורץ על הארץ שעובדים על בני אדם וכו', ואנשים הולכים אחריהם בעיוורון ומאומה אין בידם וכו', ולכן הדבר הראשון שצריכים לדעת בחיפוש אחר צדיק – אם על ידו אני מברך ברכת המזון בכוונה וכו', או קורא קריאת שמע שעל המיטה בכוונה, ואז אני עושה חשבון הנפש מה פעלתי היום הזה? האם התפללתי את השלוש תפילות במנין? האם למדתי היום קצת מקרא, קצת משנה, קצת גמרא וקצת הלכה? האם הייתי כל היום שש ושמח עם הנקודות הטובות שיש בי? האם לא רבתי היום עם אף אחד? וכו' וכו', ובעת שאדם הולך לישון עליו לעשות חשבון הנפש מה הרוויח היום מיד ליד וכו', ואז ידע אם הוא מקורב אל צדיק או רב אמיתי וכו'. הקדוש ברוך הוא יעזור שנזכה למצוא את הרב האמיתי שיכול לעשות לנו טובה נצחית ולקרב אותנו אל הקדוש ברוך הוא.
|