שלום רב.
יש לי בבית את ספרי הקודש העיקריים – תנ"ך, משניות, בבלי ירושלמי ותוספתא, מדרש
רבה ותנחומא, זוהר ותיקונים, רמב"ם טור ושולחן ערוך. האם גם הספרים פרקי דרבי
אליעזר, מדרש שוחר טוב, ספרא וספרי הם ספרים עיקריים שצריכים ללמוד בהם?
והאם ספרי ילקוט מדרשים כגון ילקוט שמעוני הם מדרשים בפני עצמם שלא מופיעים
במקומות אחרים או שהם ליקוט מהמדרשים המפורסמים?
תשובה:
בעזה"י יום ב' לסדר בהעלותך ד' סיון ה'תשע"ד
שלום וברכה אל אברהם נ"י
לנכון קבלתי את מכתבך.
אשריך ואשרי חלקך שיש לך בית מלא ספרים, וכדאי להיות בכל חלקי התורה הקדושה,
כמו שאמר רביז"ל (שיחות הר"ן סימן כ"ח) ראוי לאדם שיעבור וילך בזה העולם בכל הספרים הקדושים וללמוד
כולם כדי שיהיה בכל מקום, כמו שנמצא השרים הגדולים
שהולכים ועוברים במדינות, ומוציאים הוצאות רבות על זה
כדי שיוכל אחר כן להתפאר ולומר שהיה במדינות, כמו שדרך השרים להתפאר ולומר "הייתי בורשא" וכיוצא בזה. כמו כן ראוי שיהיה האדם בעולם הזה בכל מקומות הקדושים של
התורה, כדי שיוכל להתפאר בעולם הבא
שהיה בכל מקום דהיינו בכל הספרים הקדושים. ולעתיד בעולם הבא מזכירין אותו כל מה שלמד בעולם הזה; וכן דיבר רביז"ל פעם
(שיחות הר"ן סימן י"ח) מענין הדפסת ספרים שבדורות
הללו נתרבו מאד בעלי מדפיסים והם מדפיסים בכל פעם ספרים הרבה מאד מראשונים
ואחרונים, וקפצו עליהם זבינא מאד כי הכל קונים ספרים עכשיו וכו', ואמר רביז"ל
כי אמרו חכמינו הקדושים (שבת קל"ח:) 'עתידה תורה שתשכח מישראל', על כן
מדפיסים ספרים הרבה וכל אחד קונה ספרים כדי שיהיו ספרים ביד כל אחד, כדי שלא תשכח
התורה על ידי ריבוי הספרים הנמצאים ביד כל אחד ואחד. ואפילו ביד חייט וכיוצא
נמצאים עכשיו ספרים וכל אחד חוטף וקונה ספרים כדי שיהיה ספרים ביד כל אחד כדי שלא
תוכל התורה להשתכח על ידי זה, אבל זה אין יודעים שכשאין לומדים התורה אין מועילים
הספרים כלל, כי בעוונותינו הרבים נפל לימוד התורה מאד והלימוד הוא מועט מאד עכשיו
בעוונותינו הרבים (היינו כי מה יועילו הספרים הרבים שלא תשתכח התורה מאחר שאין
לומדים אותה בעוונותינו הרבים).
אשרי מי שאינו בטלן בזה
העולם וקובע לעצמו שיעור קבוע בכל חלקי התורה הקדושה, ואפילו ששוכח, עליו לדעת שמה
שלמד בזה העולם מלמדים ומזכירים לו בעולם הבא, ואם לא למד את זה מה יזכירו לו?
אתה צריך לדעת שילקוט
שמעוני יש בזה הרבה מדרשים שלא נמצאים בינינו וכו', ולכן כדאי לעבור גם על זה, וכן
יש עוד הרבה מדרשים קטנים שנדפסו בשם בתי מדרשות וכו', רק צריכים סבלנות גדולה ולא
לרצות לתפוס את הכל בפעם אחת, כי אז לא ילמד כלום, וכבר אמרו חכמינו הקדושים (תנחומא פנחס י"א) למה נמשלה תורה לתאנה? שרוב האילנות הזית והגפן והתמרה
נלקטין באחד, והתאנה נלקטה מעט מעט, וכך התורה – היום לומד מעט ולמחר הרבה לפי שאינה
מתלמדת לא בשנה ולא בשתים; וכן אמרו (דברים רבה פרשה ח' סימן ד') הטיפש הזה תמה איך יכולים
ללמוד כל כך הרבה? אמר רבי ינאי: למה הדבר דומה? לככר שהיה תלוי באויר, טיפש אומר: מי יוכל להביאו? ופקח אומר: לא אחד תלה אותו? מביא
סולם או קנה ומוריד אותו. כך כל מי שהוא טיפש, אומר: אימתי אקרא כל התורה? ומי שהוא
פיקח מהו עושה? שונה פרק אחד בכל יום ויום עד שמסיים כל התורה כולה.
הקדוש ברוך הוא יצליח את
דרכך, ותזכה להיות ולטייל בכל חלקי התורה הקדושה כי אין טוב מזה.