שאלה:
מאת דוד: תשובה: |
||
בעזה"י יום ג' לסדר כי תצא ז' אלול ה'תשע"ד
שלום וברכה אל דוד נ"י לנכון קבלתי את מכתבך. ידוע שהבעל שם טוב הקדוש זי"ע אמר "יהודי אסור להגיד אני לא יכול, צריך להגיד אני לא רוצה", וסיים "תרצה ותוכל", ובאמת אלו דברי רביז"ל (ליקוטי מוהר"ן חלק ב' סימן ק"י) לאיש אחד ששאל אותו: כיצד הוא הבחירה? השיב לו בפשיטות: שהבחירה היא ביד האדם בפשיטות, אם רוצה עושה, ואם אינו רוצה אינו עושה. [וכתב מוהרנ"ת ז"ל רשמתי זאת, כי הוא נצרך מאד, כי כמה בני אדם נבוכים בזה מאד, מחמת שהם מורגלים במעשיהם ובדרכיהם מנעוריהם מאד, על כן נדמה להם שאין להם בחירה חס ושלום, ואינם יכולים לשנות מעשיהם. אבל באמת אינו כן, כי בוודאי יש לכל אדם בחירה תמיד על כל דבר, וכמו שהוא רוצה עושה. והבן הדברים מאד]. אתה צריך לדעת שרביז"ל אמר (שיחות הר"ן סימן י"ט) נכספתי מאד להמשיך את העולם אל עשיה, שיהיה חיוב אצל כל אחד ואחד ללמוד כך וכך בכל יום ולא יעבור וכיוצא. ואמר, שאפילו אותן האנשים הרחוקים מן הקדושה מאד שנלכדו במצודה רעה עד שרגילין בעבירות חס ושלום רחמנא ליצלן רחמנא לישזבן, אף על פי כן הכח של התורה גדול כל כך עד שיכולה להוציא אותם מן העבירות שרגילין בהם חס ושלום. ואם יעשו להם חוק קבוע וחיוב חזק ללמוד בכל יום ויום כך וכך יהיה איך שיהיה בודאי יזכו לצאת ממצודתם הרעה על ידי התורה כי כח התורה גדול מאד; ואמרו אנשי שלומינו שמקובל אצלנו שכוונתו של רביז"ל באומרו "כך וכך" סבבה על אמירת ח"י פרקים משניות, אשר לכמה מאנשי שלומינו נתן רביז"ל תיקון לומר בכל יום ח"י פרקים משניות (עיין שיחות הר"ן סימן קפ"ה) כי הרגע שאדם מרגיל את עצמו לומר בכל יום ח"י פרקים משניות אף שזה קשה מאד מאד הוא שורף את הקליפות שברא על ידי מחשבות זרות שלו, ומכל שכן שבא לעוונות חמורים כאלו וכו' וכו'. האריז"ל אמר שעל חטא אחד של משכב זכור צריך לצום רג"ל תעניתים, ובאמת זה עוון חמור מאד מאד, עד כדי כך שאמר רביז"ל (ספר המדות אות ניאוף חלק ב' סימן ח') אסור ללמד זכות על זה שעבר על משכב זכור; וכן אמר (ספר המדות אות פדיון שבוים סימן ו') בעוון משכב זכור נתפס בתפיסה; וכן אמר (ספר המדות אות הרהורים סימן נ') על ידי משכב זכור בא לידי הרהורי עבודה זרה; וכן אמר (ספר המדות אות גאוה סימן ב') על ידי גאוה בא לידי תאות משכב זכור, גם בא לידי כעס; הרי שלך לפניך חומרת העוון הזה, ובזמן שהיה בית המקדש קיים היה חייב מיתה על זה, כמו שכתוב (ויקרא כ' י"ג) "ואיש אשר ישכב את זכר משכבי אשה תועבה עשו שניהם מות יומתו דמיהם בם", ולצערינו הרב היום התפשטה המחלה הזו שפשוט הרבה אנשים נדבקו בחטא המגונה הזה, שזה בא ממחלת הנפש שהוא מוכרח לקבל טיפול פסיכיאטרי, כי מי שעובר על משכב זכור הוא פשוט חולה נפשית וכו', מלבד חומר העוון בזה, שאמר רבי חיים ויטאל ז"ל (שער הגלגולים פרק כ"ב) שעונשו שמתגלגל בארנבת וכו', וגודל הצער שיש לו אחר כך, זה אי אפשר לתאר ולשער כלל, עיין שם. ואם אמרתי לך לגרוס מאה פעמים ואחת מסכת תענית, תמשיך בזה, כי רק זה מה שיציל אותך מהעבירה החמורה הזו שזו גם מחלה מגונה מאד, ומה גם שהורסת לאדם את החיים לגמרי וכו' וכו'. עם כל זאת אני מוכרח להגיד לך שעל הכל מועילה תשובה, כמו שאמר רביז"ל (ליקוטי מוהר"ן חלק ב' סימן קי"ב) אם אתה מאמין שיכולים לקלקל תאמין שיכולים לתקן; ואמר (ליקוטי מוהר"ן חלק ב' סימן ע"ח) אין שום יאוש בעולם כלל! אסור להתייאש בשום פנים ואופן, יהיה איך שיהיה ויהיה מה שיהיה, ועיקר התשובה כתב הרמב"ם (פרק ב' מהלכות תשובה הלכה ב') ומה היא התשובה? הוא שיעזוב החוטא חטאו ויסירו ממחשבתו ויגמור בלבו שלא יעשהו עוד, שנאמר (ישעיה נ"ה) "יעזוב רשע דרכו" וגו' וכן יתנחם על שעבר, שנאמר (ירמיה ל"א) "כי אחרי שובי נחמתי", ויעיד עליו יודע תעלומות שלא ישוב לזה החטא לעולם, שנאמר (הושע י"ד) "ולא נאמר עוד אלקינו למעשה ידינו" וגו'. וצריך להתודות בשפתיו ולומר עניינות אלו שגמר בלבו; וכן מובא בדברי רביז"ל (ליקוטי מוהר"ן חלק ב' סימן מ"ט) ודע, שעיקר התשובה השלימה היא כשאדם עובר באלו המקומות ממש שהיה מקודם התשובה, כל אחד לפי מה שעבר עליו בימים הקודמים, וכשעובר באלו המקומות והעניינים שהיה מתחלה ממש, ועכשיו פונה עורף מהם, וכופה יצרו לבלי לעשות עוד מה שעשה זהו עיקר התשובה השלימה, ורק זה נקרא תשובה. הקדוש ברוך הוא יכניס בך דעת ושכל כדי שתוכל לחזור בתשובה שלימה, ולזכות לדעת ושכל זה על ידי ריבוי שיחה בינו לבין קונו, שאתה צריך להרבות לדבר עם הקדוש ברוך הוא.
|