השכן שלי מחלל שבת בפרהסיה. האם כדאי למחות על כך ולהעיר לו?
אני גר בשכונה שרובה מאוכלסת על ידי ציבור דתי וחרדי, אך יש גם כמה וכמה משפחות חילוניות. יש לי שכן שגר ממש מולי שלצערי הרב מחלל שבת בפרהסיה - מה שגורם לי ולשאר השכנים צער וחוסר נעימות. כבר כמה פעמים כמעט והלכתי למחות ולהעיר לו, אך עצרתי את עצמי מהחשש שהוא ישנא אותי בגלל זה ויתקל
מאת אברהם: שלום לכבוד הרב. אני גר בשכונה שרובה מאוכלסת על ידי ציבור דתי וחרדי, אך יש גם כמה וכמה משפחות חילוניות. יש לי שכן שגר ממש מולי שלצערי הרב מחלל שבת בפרהסיה – מה שגורם לי ולשאר השכנים צער וחוסר נעימות. כבר כמה פעמים כמעט והלכתי למחות ולהעיר לו, אך עצרתי את עצמי מהחשש שהוא ישנא אותי בגלל זה ויתקלקלו יחסי השכנות בינינו. מה עליי לעשות: האם ללכת למחות על כך ולהעיר לו או לעזוב אותו לנפשו?
תשובה:
בעזה"י יום ד' בין כסה לעשור ה'תשע"ה
שלום וברכה אל אברהם נרו יאיר ויזרח
לנכון קבלתי את מכתבך.
אתה צריך לדעת כי מחלל שבת בפרהסיה יש לו דין של גוי, כמובא (רמב"ם פרק ט"ו מהלכות שבת הלכה ט"ו) שהמחלל שבת יש לו דין של גוי, ויינו יין נסך, ואם כן מה שייך למחות בגוי? וצריך שתדע שחילול שבת מאד מאד חמור וזה פגם באמונה הקדושה, כי שבת הוא האות הגדול והברית שנתן הקדוש ברוך הוא לישראל למען ידעו כי ששת ימים עשה השם יתברך כל מה שברא בשמים ובארץ, ושבת ביום השביעי, ודבר זה הוא יסוד מוסד באמונה הקדושה, ואמרו חכמינו הקדושים (מדרש אגדה) כל המשמר את השבת כאילו מקיים את כל התורה כולה, וכל המחלל את השבת כאילו כופר בכל התורה כולה, כי שמירת שבת היא יסוד האמונה.
ולכן רואים בחוש שראשי הערב רב ימ"ש שהעבירו על הדת מיליונים מאחינו בני ישראל התחילו עם חילול שבת בפרהסיה ולעגו על מצוות שבת עד שהכניסו בהמון עם את דעותיהם הפגומות וכו' להקל במצוות שבת, ועל ידי זה תפסו אותם במצודת הס"מ, וכשאין שבת כבר אין אמונה, כי השבת היא האות בין הקדוש ברוך הוא לבין עם ישראל, ועל כן הערב רב שעקרו מעם ישראל את השבת, כל כוונתם הטמאה היתה לנתק את האות שבין ישראל לאביהם שבשמים, ולכן לצערינו הרב מחלל שבת בפרהסיה ולהכעיס יש לו דין של גוי, ומה שייך למחות בגוי?
עם כל זאת יש מצוות עשה של "הוכח תוכיח את עמיתך", ואמר רביז"ל (ליקוטי מוהר"ן חלק ב' סימן ח') שלא כל אחד יכול להוכיח וכו', כי צריכים לדעת איך להוכיח, והתוכחה צריכה להיות להוסיף ריח טוב באדם שמוכיחים אותו, היינו רק לומר לו בשבת "שבת שלום", ובכל פעם שרואה שעושה איזו מלאכה אומרים לו "שבת שלום", וכן להזמין אותו ואת בני ביתו לקידוש, ויען שעם ישראל הם קדושים כי נשמתם חצובה מתחת כסא הכבוד, ואם תמיד יברכו אותו עם "שבת שלום", אזי לבסוף נשמתו תתעורר בתשובה ויזכה גם הוא לחזור בתשובה, ולכן אני נגד מחאות על חילול שבת כי זה לא מועיל כלום אלא עושה אותו יותר גרוע וכו'.
ויען שחילול שבת חמור מאד, כי הוא מנתק עצמו ממנו יתברך רחמנא ליצלן, ולכן אסור לקנות שום דבר אצל מחלל שבת בפרהסיה בשום פנים ואופן, והכל כדי שיתעורר בעצמו להבין חומר חילול שבת, עד כדי כך שיהודי ירא השם נבדל ממנו לגמרי ואינו קונה אצלו, ולא נותן לו להרוויח וכו', על ידי זה סוף כל סוף הוא יתעורר מהשינה העמוקה שישן בה, עד כדי כך שאינו יודע את חומר העוון של חילול שבת, עד כדי כך שיש לו דין של גוי גמור ויינו יין נסק ופיתו פת עכו"ם, ואסור ליהנות ממנו בכלל.
ידוע מה שאמר רביז"ל "עם טוב פועלים ביותר. ואם לפעמים פועלים באלימות, צריכים לדעת שאם היה הולך בטוב היה פועל יותר"; וזה כלל גדול, כי נשמות ישראל הם בני הקדוש ברוך הוא, והוא יתברך מתפאר עמהם, כמו שכתוב (ישעיה מ"ט) "ישראל אשר בך אתפאר", והקדוש ברוך הוא מתפאר עם כל בר ישראל, ולכן אנחנו צריכים להאיר בעם ישראל את האמונה הפשוטה שגזלו מהם ולהפיץ את ספרי רביז"ל, ובפרטיות הקונטרסים והחוברות הקדושות שהם תמצית דברי רביז"ל ומוהרנ"ת ז"ל, כי בוודאי עם ישראל הם עם קדוש, וסוף כל סוף כולם יחזרו בתשובה, ולכן העיקר רק ללכת עמהם באהבה גדולה, ובעזרתו יתברך השנה אדפיס הרבה קונטרסים על מעלת השבת, עד שיתאסף לאוצר השבת, ובזכות שמירת שבת נזכה שישרה בינינו הקדוש ברוך הוא, ויהיה לעם ישראל שפע בפרנסה, כמאמרם ז"ל (בראשית רבה פרשה י"א סימן א') ברכת הוי"ה היא תעשיר זה ברכת שבת.