מאת חנה: כשאני יוצאת מהבית אני הולכת עם כיסוי ראש מלא, אך בבית יותר נוח ונעים לי ללכת בלי כיסוי ראש. האם יש בזה בעיה?
תשובה:
בעזה"י יום א' לסדר וירא ט' חשוון ה'תשע"ה
שלום רב אל חנה תחי'
לנכון קבלתי את מכתבך.
את צריכה לדעת שהצניעות הכי גדולה של אישה נשואה שתלך תמיד בכיסוי ראש אפילו בבית, כי אין עוד צניעות יותר גדולה לאישה נשואה כמו שתלך תמיד עם כיסוי ראש, וחכמינו הקדושים אמרו (יומא מ"ז.) שבעה בנים היו לה לקמחית וכולן שמשו בכהונה גדולה. אמרו לה חכמים: מה עשית שזכית לכך? אמרה להם מימי לא ראו קורות ביתי קלעי שערי; ובזוהר (נשא קכ"ה) מקלל את הבית שהאשה הולכת בגילוי שער, ומבית כזה לא יצאו ילדים מוצלחים, וכן העניות תחגוג בבית זה.
ולכן אישה נשואה צריכה מאוד מאוד לשמור ללכת גם בבית בכיסוי שער, וזו דת יהודית וכו', וכבר אמרו חכמינו הקדושים (במדבר רבה פרשה ח' סימן ט') על הפסוק (תהילים קכ"ח ג') "אשתך כגפן פוריה בירכתי ביתך בניך כשתלי זיתים סביב לשלחנך" – היינו "אשתך כגפן פוריה" מתי? כשהיא "בירכתי ביתך" – בזמן שהיא נוהגת בעצמה דת יהודית שהיא צנועה, זוכה שיוצאין ממנה בנים בעלי מקרא, בעלי משנה, בעלי מעשים טובים, הדא הוא דכתיב "בניך כשתילי זיתים". מה הזית הזה זיתים לאכילה, זיתים ליבש, וזיתים לשמן, ושמנו דולק מכל השמנים, ואין עליו נושרין לא בימות החמה, ולא בימות הגשמים, כך באות בנות ישראל מהם בעלי מקרא, מהם בעלי משנה, מהם בעלי משא ומתן, מהן חכמים, מהם נבונים, ומהם יודעי דבר בעתו, ויש להם זרע קיים לעולם, "סביב לשולחנך" – שלבניך יעמוד זכותך שמשלחנך יזכו בניך למעלות גדולות; הרי שלך לפניך מה זה כשאישה הולכת בצניעות ושומרת מאוד מאוד שלא יראו את שערות ראשה, שזה עוון חמור מאוד מאוד ללכת בגילוי שער, כי על ידי זה היא עוברת על דת יהודית, והיא צריכה מאוד מאוד לשמור על זה שלא יראו את שערות ראשה.
ואשרי האשה שמקפידה על זה שאז נכון לבה יהיה בטוח שיהיו לה ילדים בעלי יראה וחן ובעלי תורה, ותהיה הברכה מצויה בתוך הבית, כי בבית שהאישה שומרת שאף פעם לא יראו קורות ביתה את שערות ראשה, משם יוצאת כל ההצלחה בבית, ורואים בחוש שנשים דתיות שמקפידות ללכת תמיד בכיסוי שער אפילו בתוך ביתן, ואפילו בעת השינה, בבית הזה יש עשירות ושמחת החיים, ולכן דעי לך שאסור להקל בזה, כי כל המיקל בזה מיקל בחייו.