שאלה:
מאת עמרם: תשובה: |
||
בעזה"י יום א' לסדר חיי שרה ט"ז חשוון ה'תשע"ה שלום וברכה אל עמרם נ"י לנכון קבלתי את מכתבך. מה שאתה שואל על מה שכתוב (ספר המידות אות לשון הרע סימן ז') בני אדם שאוהבים זה את זה, מותר לומר זה לזה מאיזה דבר ששמע מאיזה אדם, גם חבירו מותר לקבל דבריו ואין בו משום לשנא בישא; לדעתי הפירוש פשוט, כשבני אדם אוהבים אחד את השני באהבה אמיתית וחסים אחד על השני שלא יפגעו בו, מותר לספר לו דבר ששמע מאחרים שרוצים לעשות לו רעה, ואין זה בכלל לשון הרע, ואת זה אנחנו מוצאים אצל גדליה בן אחיקם שכתוב (ירמיהו מ' י"ג) "ויוחנן בן קרח וכל שרי החיילים אשר בשדה באו אל גדליהו המצפתה: ויאמרו אליו הידוע תדע כי בעליס מלך בני עמון שלח את ישמעאל בן נתניה להכותך נפש ולא האמין להם גדליהו בן אחיקם" וגו', "ויאמר גדליהו בן אחיקם אל יוחנן בן קרח אל תעשה את הדבר הזה כי שקר אתה דבר אל ישמעאל" וגו', ואחר כך כתוב (שם מ"א ב') "ויקם ישמעאל בן נתניה ועשרת האנשים אשר היו איתו ויכו את גדליהו בן אחיקם בן שפן בחרב וימת אתו אשר הפקיד מלך בבל בארץ: ואת כל היהודים אשר היו איתו את גדליהו במצפה ואת הכשדים אשר נמצאו שם את אנשי המלחמה הכה ישמעאל". הרי שלך לפניך, אם בני אדם אוהבים אחד את השני ואחד דואג בשביל שלום חבירו, ורואה שרוצים להרע לו או להזיקו וכו', מותר לו להגיד את האמת ואין זה בכלל לשון הרע, ואדרבה, מפני שגדליה בן אחיקם לא שמע בקול רעהו על ידי זה הרגו אותו, ואנחנו צמים על זה עד היום, ודבר זה סובב לדורי דורות, כי אם אחד אוהב את השני הוא מוכרח לגלות לו אם הוא שומע שאחד רוצה להזיק לו, או לעשות לו איזה רע וכו' וכו', צריכים לגלות לו כדי שלא יהיה ניזוק מהם וכו', ואם הוא לא מגלה הרי הוא בעצמו זה ששפך את הדם, כמאמרם ז"ל (נדה ס"א.) על הפסוק (ירמיה מ"א ט') "והבור אשר השליך שם ישמעאל את כל פגרי אנשים אשר הכה ביד גדליה", וכי גדליה הרגן והלא ישמעאל הרגן? אלא מתוך שהיה לו לחוש לעצת יוחנן בן קרח ולא חש מעלה עליו הכתוב כאילו הרגן; הרי שלך לפניך שאם אחד לא מספר לחבר או לאוהב שלו שהולכים להזיק לו, אז הוא בעצמו המזיק וכו', ומצווה רבה לגלות לאוהב הנאמן אם אחד רוצה להזיק לו כדי שיוכל לשמור ממנו. צריכים מאוד מאוד לשמור משונאים ארורים שמוכנים להזיק לזולת על לא דבר, ועוד לשלם לו רעה תחת טובה וכו' וכו', כי אלו הם רשעים ארורים, וצריכים מאוד מאוד לשמור מהם, ולצערי הרב למדתי את זה על בשרי וכו', שלא גילו לי וכו', ובנסים ונפלאות ניצלתי הרבה פעמים מרשעים ארורים שרצו להזיק לי, ונתקיים אצלי הרבה פעמים (תהילים קכ"ד ז') "הפח נשבר ואנחנו נמלטנו", שהקדוש ברוך הוא בעצמו הציל אותי בנסי נסים.
|