ניסיתי לגשר בין אחי לבין אשתו, ובסוף שניהם רבו איתי. מה עליי לעשות?
אחי ביקש ממני להתערב, ולמרות שבהתחלה לא רציתי, בסוף התערבתי וניסיתי לעזור להם, אך בסוף יצא מצב שהם השלימו ביניהם, אך אשתו של אחי ביקשה ממנו לא לדבר איתי יותר. אני ואחי חברים ממש טובים, וממש נפגעתי מהם, כי אני מרגישה שזו כפיות טובה
מאת יעל: שלום רב לכבוד מוהרא"ש. הקדוש ברוך הוא ישלח לכם רפואה שלמה ושנזכה לחיות במחציתכם עוד המון שנים. אני מודה לקדוש ברוך שזכיתי להיות בדור הזה ולהכיר אתכם, כי הדיבורים שלכם ממש מחיים את הנפש שלי בכל פעם מחדש. רציתי להתייעץ אתכם לגבי מריבה שקרתה ביני לבין אחי ואשתו: תמיד דאגתי ועזרתי להם בהכל, הייתי איתם יד ביד בכל מה שביקשו, ייעצתי להם וחיזקתי אותם. לא מזמן היה ריב ביניהם, ואחי ביקש ממני להתערב, ולמרות שבהתחלה לא רציתי להתערב, בסוף התערבתי וניסיתי לעזור להם, אך בסוף יצא מצב שהם השלימו ביניהם, אך אשתו של אחי ביקשה ממנו לא לדבר איתי יותר. אני ואחי חברים ממש טובים, וממש נפגעתי מהם, כי אני מרגישה שזו כפיות טובה לבן אדם שעזר להם כל כך הרבה. האם אני צריכה לבקש מהם סליחה למרות שרק ניסיתי לעזור ולדעתי לא אמרתי שום דבר פוגע? אני לא רוצה להשאיר את הדברים ככה.
תשובה:
בעזה"י יום א' לסדר חיי שרה ט"ז חשוון ה'תשע"ה
שלום רב אל יעל תחי'
לנכון קבלתי את מכתבך.
לדעתי כדאי לך לבקש סליחה ובזה יגמר כל הסיפור וכו', כי סוף כל סוף זה האח שלך ואתם עוזרים אחד לשני וכו', ולכן כדאי בשביל השלום לבקש סליחה ובזה תגמר הקנאה והשנאה והמריבות והמחלוקת שבאו מאי הבנה וכו'.
כלל גדול תיקחי בידייך – כשאת רואה שני אנשים רבים אל תתערבי, כי לבסוף הכל יפול עליך פשוטו כמשמעו, בלי שום רחמנות, וכבר אמר החכם מכל אדם (משלי כ"ו י"ז) "מחזיק באזני כלב עבר מתעבר על ריב לא לו", ופירש רש"י: "מחזיק באזני כלב" – העובר להתערב על ריב לא לו, הרי הוא כאוחז באזני כלב הגורם שישכנו על חינם; וחכמינו הקדושים מספרים (ברכות נ"ו) שרבא ישב בבית המדרש ולמד כל היום, והנה נכנסו שני עיוורים ורבו אחד עם השני, ובא רבא להפריד ביניהם, אז שני העיוורים התנפלו עליו והוא קיבל את המכות. ולכן מה את צריכה להיכנס בדברים שלא שייכים אליך? ואף שהכוונה שלך הייתה לטובה, עם כל זאת תמיד איפה שרואים מחלוקת כדאי לברוח משם וכו', או להיות חכם כשלמה המלך לדעת ללכת בין הטיפות ולא להרטב וכו'.
חכמינו הקדושים אמרו (עוקצין פרק ג') לא מצא הקדוש ברוך הוא כלי מחזיק ברכה לישראל אלא השלום, שנאמר (תהלים כ"ט) "הוי"ה עוז לעמו יתן הוי"ה יברך את עמו בשלום".