שאלה:
מאת ליאור דוד תשובה: |
||
בעזה"י יום א' לסדר תולדות כ"ג חשוון ה'תשע"ה שלום וברכה אל ליאור דוד נ"י לנכון קבלתי את מכתבך. רביז"ל הפליג מאוד מאוד במעלת הזוכה ללכת להתפלל בקברי צדיקים, ואמר (ספר המדות אות צדיק סימן קע"ג) על ידי השתטחות על קברי הצדיקים הקדוש ברוך הוא עושה לו טובות אף על פי שאינו ראוי לכך; וכמובן שהתפילות שמתפללים שמה צריכות להיות אל הקדוש ברוך הוא בעצמו, רק לבקש בזכות הצדיק הקדוש הנמצא כאן, כי באמת במקום שהצדיק גנוז שם יש אויר הנח והזך (עיין לקוטי מוהר"ן חלק א' סימן י"ז) והתפילות מתקבלות שם ברחמים וברצון בזכות הצדיק הקדוש שנמצא שם. וכתב מוהרנ"ת ז"ל (ליקוטי הלכות קרחה וכתובת קעקע הלכה ג' אות ג') על ידי ההספד וההשתטחות על קברי הצדיק ובוכה ומתגעגע מאוד על שנסתלק הצדיק, ואין מנהל בידינו להשיבנו אליו יתברך, על ידי זה מעורר נשמת הצדיק וחוזר ומתקשר נפשו בגופו, כידוע, שזה עיקר סוד השתטחות, כי (חולין ז:) גדולים צדיקים במיתתם יותר מבחייהם; והצדיקים במיתתם קרויים חיים (ברכות י"ח.). והכלל, שעל ידי ההספד וההשתטחות חוזרין וממשיכין הארת הנשמה הקדושה למטה, ונתקשר ביותר הנשמה בהגוף הנפטר וחוזר ונמשך שלום. וזה השלום, דהיינו הארת והתקשרות הנשמה בגוף לאחר ההסתלקות הוא גדול ביותר מהשלום וההתקשרות שהיה בחיים חיותו, כי כל מה שהפירוד וההרחקה הוא ביותר, כמו כן כשנתהפך ונתחברין יחד, אזי השלום גדול ביותר, כי עיקר השלום הוא בין שני הפכים. וכל מה שהשני הפכים רחוקים ביותר, כמו כן השלום גדול ויקר יותר כשחוזרים ומתחברים ביחד. ועל כן אחר ההסתלקות, שאז הנשמה רחוקה מהגוף ומעולם הזה בתכלית הרחוק, ובפרט נשמת הצדיק הגדול הגבוה במעלה מאוד מאוד שהנשמה שלו מסתלקת ועולה למעלה למעלה במקום שעולה, והגוף נקבר בתוך הארץ כמה אמות. נמצא, שעכשיו הנשמה רחוקה מהגוף בתכלית הרחוק ועל כן השלום גדול ביותר, ועל כן גדולים צדיקים במיתתם יותר מבחייהם, כי עכשיו השלום ביותר, ויש לו כח עכשיו להמשיך כל העולם כולו לעבודתו יתברך יותר מבחייו על ידי הפלגת השלום שזוכה עכשיו בסוד (ישעיה נ"ז ב') "יבוא שלום ינוחו על משכבותם" וגו'. וכמו שאמרו חכמינו הקדושים (כתובות קד.) בשעה שהצדיק נפטר מהעולם, שלוש כיתות של מלאכי השרת יוצאין לקראתו ואומרים לו וכו', יבוא שלום וכו'. כי עיקר הוא השלום שהוא סוד התקשרות והארת הנשמה בהגוף אף לאחר הסתלקות ביתר שאת ויתר עז, כי באמת הצדיק הגדול אף על פי שנשמתו מסתלקת למקום שמסתלקת, אף על פי כן, עיקר השלימות שתהיה למטה גם כן, כמו שאמר רביז"ל (ליקוטי מוהר"ן חלק ב' סימן ז') כי אדרבא, מחמת גודל הפלגת מעלתו העצומה והנורא והגבוה מאוד מאוד, על כן הוא יכול להוריד עצמו למטה למטה יותר ולהגביה ולהרים אפילו הנמוכים והרחוקים מאוד מאוד בתכלית הרחוק ביותר, כי מעוצם השלום שזוכה עכשיו, הוא יכול לקשר ולהמשיך כולם להשם יתברך, אפילו הרחוקים מן הקדושה מאוד מאוד, ועל כן הוא דבר גדול מאוד מאוד להרבות לילך על קברי צדיקים האמתיים, כי על ידי זה שבאין אצל מקום קבורתם הקדושה, שהוא בחינת ארץ ישראל, כמו שנאמר (תהלים ל"ז) "צדיקים ירשו ארץ". כמו שאומרים בשם הבעל שם טוב הקדוש זי"ע, (עיין ליקוטי מוהר"ן חלק ב' סימן ק"ט) וארץ ישראל הוא ארץ החיים והשלום, כמו שנאמר (תהלים קט"ז) "אתהלך לפני הוי"ה בארצות החיים", וחיים הוא בחינת שלום, וכמו שנאמר (מלאכי ב' ה') "בריתי היתה איתו החיים והשלום. ועל כן אנו מתפללין, "שים שלום טובה וברכה חיים וכו'". כי עיקר החיים הוא השלום, שהוא בחינת התחברות שני הפכים, התחברות הנשמה בהגוף, התחברות צדיקים גבוהים מאוד עם רשעים גמורים, כדי להמשיכם להשם יתברך ולהחזירם בתשובה שלימה אליו יתברך. ועל ידי שכל אחד בא על קבר הצדיק האמת, על ידי בכייתו ותפילתו, שמתפלל ומתחנן שם, על ידי זה חוזר ומעורר ביותר נשמת הצדיק האמת ומאיר ביותר למטה בזה העולם הגשמי, כי צדיקיא שכיחי יתיר בהאי עלמא בתר דאסתלקו, כמו שאיתא בזוהר הקדוש (אחרי ע"א:) ונתקשר נשמת הצדיק ביותר בזה העולם, ונתרבה השלום ביותר, ונמשכין כל העולם לעבודתו יתברך. ולכן זה דבר גדול מאוד מאוד להיות רגיל ללכת על קברי צדיקים, ולבקש רחמים ממנו יתברך בזכות הצדיק הגנוז פה, ואמר רביז"ל (ספר המדות אות אמונה סימן ט') מי שנאבד אמונתו ממנו, ילך על קברי הצדיקים ויספר החסדים שעשה לו הקדוש ברוך הוא. אשריך ואשרי חלקך שאתה זוכה להפיץ את אור רביז"ל במקום מגוריך, ומי יתן שתפתח שם בית הכנסת על שם רביז"ל, כי כך אמר רביז"ל (ליקוטי מוהר"ן חלק א' סימן נ"ט) הצדיק בונה "היכל הקודש", וצריכים רחמים רבים להישאר שמה, כי הקליפות והמשחיתים שאדם ברא מחמת עוונותיו וכו' מחלישים את דעתו וכו' או נתלבשים בבני אדם מתנגדים ומדברים כל דבר אסור על הצדיק, כמו שאמר רביז"ל (ספר המדות אות ניאוף סימן כ"ו) על ידי הוצאת זרע לבטלה בורא קליפות המתלבשים בבני אדם מתנגדים וחולקים עליו ועושים לו יסורים; ולכן ראה למסור את נפשך פשוטו כמשמעו למלאות את כל העיר איפה שאתה גר שמה עם החוברות והקונטרסים שהם תמצית דברי רביז"ל, וכן תבנה בית הכנסת על שם רביז"ל "היכל הקודש", ותזכה לקרב נשמות ישראל אליו יתברך.
|