שאלה: מאת אברהם: לכבוד מורנו ורבנו עטרת ראשנו מזכה הרבים לרבבות נשמות ישראל. ה' ישלח לכבודו ולרבנית תליט"א רפואה שלימה והחלמה מהירה. תשובה: |
||
בעזה"י יום ה' לסדר ויגש ג' טבת ה'תשע"ה שלום וברכה אל אברהם נ"י לנכון קבלתי את מכתבך. אין לתאר ואין לשער את גודל החביבות שרביז"ל חיבב את הבעל התניא זי"ע עד שקראו "שר האלף", והפליג במעלתו מאוד מאוד, וכן רביז"ל הבטיח לתלמידי המגיד ממעזריטש זי"ע שהיו בארץ ישראל שתיכף ומיד כשיחזור לחוץ לארץ הוא לא יסע לביתו, אלא יסע ישר אל בעל התניא זי"ע והוא יסדר את הוויכוח שהיה אז בעניין הצדקה של ארץ ישראל וכו', ואף שעבר רביז"ל תלאות גדולות על הדרך חזרה מארץ ישראל, כמובא באריכות בספר "שבחי הר"ן" ובספר "פעולת הצדיק", עם כל זאת רביז"ל החזיק בדיבורו ונסע ישר אל בעל התניא זי"ע. וכן בעל התניא זי"ע אחר שיצא מהבית סוהר בפטרבורג שמסר אותו איזה 'רב' קל וריק ופוחז וכו', ונסע בעל התניא זי"ע לבקר כמה צדיקים וביניהם שבת בשבת אצל רביז"ל שהפליג מאוד מאוד במעלתו. ומה שסתר את דבריו וכו', זה אינו קשה כלל, אנשיו הראו לו איזה מאמר וכו', ורביז"ל חלק על המאמר, וזה לא אומר שהוא חלק על הבעל התניא זי"ע, והכל שקר שממציאים בעלי מחלוקת שקרנים כאילו היה חס ושלום פירוד ביניהם, אדרבה! בעל התניא זי"ע אמר בשעה שיצאו במחלוקת על רביז"ל "מי שחולק עליו חולק עליי", והפליג במעלת רביז"ל מאוד מאוד. ולכן צריכים לדעת שזו דרכה של תורה, זה בונה וזה סותר, ולא משום מחלוקת, אלא כך דרכה של תורה שמותר להתווכח על איזה עניין, וחכמינו הקדושים אמרו (ילקוט במדבר רמז תשס"ד) על הפסוק (תהלים קכ"ז ה') "לא יבושו כי ידברו את אויבים בשער" – אמר רבי חייא בר אבא: אפילו האב ובנו הרב ותלמידו שעוסקין בתורה בשער אחד נעשו אויבים זה לזה. ואמר רבא: אין זזין משם עד שנעשין אוהבים זה לזה; וזה פירוש על השיחה שרשמת, אקווה שתבין ונשמע ונתבשר בשורות משמחות תמיד.
|