תשובה:
הנה בשבת יש ענין לברך על מאכלים כדי להרבות בברכות להשלים למאה ברכות, וכיון שיצאו בקידוש מידי ברכת שהכל על המשקאות לכן מהדרים ג"ם כן לברך עוד ברכה שהכל על הדגים, ועוד כיון שיש ענין גדול בשבת לאכול דגים לכן יש לברך על זה.
בוודאי שיש ענין גדול לאכול דגים בשבת, קודם הוא מהסיפור הידוע (שבת קיט.) "יוסף מוקיר שבת" שהיה מהדר לאכול דגים בשבת ולכן התעשר, וכן שנינו שם בגמרא (קיח:) במה מענגה? "בדגים גדולים".
וכ"כ בספר תיקוני שבת להאר"י שיש סוד שהדג עינא פקיחא, ועוד שנשמות הצדיקים מגולגלים בדגים, והדגים לא חטאו בחטא דור המבול (בעיניים, ולכן יש שאוכלים את העין של הדג).
ובספר עטרת ישועה כתב שכן מרומז בתורה "אכלוהו היום", היום גימטרייא "דגים", עם הכולל. וכתב המשנה ברורה (סימן רמ"ב סק"ב), בשם המגן אברהם (סק"א) שטוב לאכול בכל סעודה מהשלש סעודות דגים.
לפי הקבלה עיקר הענין הוא בסעודה שלישית, והכל לפי טבעו של אדם, שאם קשה לו לאכול יכול להימנע, שהשבת נתנה לעונג ולא לצער.
—
התשובה נמסרה על ידי הרה"ג ר' גד סולומון שליט"א – מורה צדק בבית ההוראה "צדק ומשפט" חסידי ברסלב יבנאל
מקורות: זבחים קיג, דברי תורה להאדמו"ר ממונקאשט ח"ג סימן ט', והובא בפסקי תשובות סימן רמ"ב הערה 63, ספר פרי עץ חיים שער י"ח פרק כ"ב, קיצור של"ה, בני יששכר – מאמרי שבתות מאמר ג' אות ט"ז