שאלה: האם מותר לקלח ילד חולה מוגבל שלובש חיתול על ידי גוי בשבת? יש לציין, שהגוי עושה הכל. לפעמים מדובר ממש בכבוד הבריות מחמת הריח וכו'. מה הדין לספרדים? תודה מראש. |
תשובה:
כתב מרן השולחן ערוך, אסור לרחוץ כל גופו, אפילו כל אבר ואבר לבד, אפילו במים שהוחמו מערב שבת, אבל מותר לרחוץ בהם פניו ידיו ורגליו. וכתב בחידושי רבי עקיבא איגר: במקום שמצטער, אף על פי שאינו חולי כל הגוף, יש לומר דמותר לרחוץ.
ואם כן, בנידון שלנו פשוט שיהיה מותר, בפרט לפי מה שציינתם בשאלה שמדובר בחולה מוגבל לא עלינו.
אמנם עדיין צריכים אנו לדון בדין דוד חשמל, האם יהיה מותר לגוי להדליקו עבור ישראל זה, דהוי ממש מלאכה דאורייתא של בישול. אף על פי שגם בדוד שמש גורם לבישול המים בשעה שפותח את ברז המים החמים, מכל מקום כתבו הפוסקים כמה צדדים להקל בכך שאין בזה איסור בישול בתולדות חמה, שהרי אינו מבשל בידיים אלא בגרמא, ועוד שאינו מתכוון לבשל אלא להשתמש במים שיוצאים מהברז, והוה ליה פסיק רישיה באיסור גזירה דרבנן, שדעת הרבה מן האחרונים להקל בזה.
אמנם בדוד חשמלי שוודאי שמתכוון לבשל את המים בזמן הדלקתו לכאורה הוי דאורייתא, אך גם בזה יהיה ניתן להקל ע"פ כמה טעמים: א. שהגוי עושה מדעת עצמו ללא ציווי הישראל. וכך פסק בשולחן ערוך ואין חילוק בזה בין בני ספרד לבני אשכנז. אמנם יש להיזהר שאדם בריא לא ישתמש במים אלו לאחר מכן אפילו לשטוף כלים וכדו' כי בפתיחת ברז המים החמים נכנסים מים קרים ומתבשלים.
— התשובה נמסרה על ידי הרה"ג ר' הלל אמדדי שליט"א – מורה צדק בבית ההוראה "היכל הקודש" חסידי ברסלב יבנאל |