שאלה: האם מותר להכין טחינה בשבת? והאם יש הבדל אם זה טחינה גולמית בלי תוספות או טחינה מוכנה שרק מוסיפים לה מים? |
תשובה: דעת הרשל"צ הרב יצחק יוסף שליט"א בספרו ילקו"י: שיש פוסקים המקילים שאפילו בשבת יהיה מותר להכין מטחינת שומשמין גולמית שנילושה כבר בבית החרושת ונעשית בלילה עבה. ואף על פי שדרך העולם להוסיף לה בתחילה מעט מים ולערבב ואז היא נעשית קשה כמו עיסה, מכל מקום כיון שאין עושים כן כדי שתהיה טעימה יותר אלא כדי להקל עליהם את הכנתה, וגם לבסוף מוסיפים לה מים וחוזרת להיות רכה, לפיכך אין לחוש בזה לאיסור לש, ובתנאי שיעשה זאת סמוך לסעודה. אך יש פוסקים החולקים ומחמירים שמאחר ובתוך כדי הלישה נעשית הטחינה כמו עיסה קשה, יש לאסור. וכן כתב השמירת שבת כהלכתה: "אין להקציף בשבת טחינה גולמית, והוא מאכל דליל של קטניות שעל ידי שמערבבים בו מים או שאר משקין ובוחשים אותם, נעשה עבה כעיסת הלחם, ואסור לעשות כן גם אם כוונתו לבחוש היטב עד שהבלילה שוב תתרכך, אולם בשעת הצורך אם ישפוך מתחילה את כל המשקין באופן שלא תיווצר בכלל בלילה עבה, מותר בתנאי שיעשה שינוי, אבל אם כבר הכין מבעוד יום טחינה ובה מים והיא רכה, מותר להוסיף בה בשבת עוד מים או מיץ לימון כדי לדללה יותר ויהיה מותר לערבבה כרגיל" לסיכום: הטוב ביותר להכין את הטחינה מערב שבת ולדללה במים ובמיץ לימון, ואז אם ירצה בשבת לדללה עם מים נוספים או להטעימה יותר במיץ לימון, יהיה מותר, ומי שטרח בערב שבת – יאכל בשבת, אך בטחינה גולמית המגיעה מבית החרושת קשה, ישנה מחלוקת בפוסקים ויש האוסרים זאת מדין לש בשבת שחייב מהתורה, אך המקל להכינה בשבת יש לו על מי לסמוך אך עדיף שישפוך כמות גדולה של מים שמיד היא תהיה רכה ולא יגיע לשלב הבלילה הקשה. (מקורות: שמירת שבת כהלכתה פרק ח' סעיף לא', ילקו"י סימן שכב סעיף לז'). התשובה נמסרה ע"י הרה"ג ר' יעקב עמרם ועקנין, מורה צדק בבית ההוראה 'צדק ומשפט' של חסידי ברסלב ביבנאל. |
|