מוהרא"ש נ"י אמר טעם נפלא לאכילת מאכלי חלב בשבועות בבוקר, אחר התפילה וקבלת התורה, כי בקבלת התורה נעשינו כבריה חדשה ממש, וכתינוק שנולד דמי, ועיקר מאכל התינוק הוא רק חלב, כי אי אפשר לתת בשר לתינוק לאכול, רק מאכלי חלב, וזה רמז גדול למידת ההתחדשות, שאדם יהיה תמיד בעיניו כבריה חדשה, וכמו שאומר דוד המלך עליו השלום (תהלים קלא, ב): "כגמול עלי אימו כגמול עלי נפשי"; היינו כתינוק שנולד, שכל חיותו היא מחלב.
ודורשי רשומות אמרו (עיין 'דרשות חתם סופר' לשבועות דף רפח ע"ב): מ'נחה ח'דשה ל'ה' ב'שבועותיכם (במדבר כח, כו): ראשי תבות 'מחלב'; רמז למאכלי חלב בשבועות, "מנחה חדשה" דייקא, המרמזת על מדת ההתחדשות, שצריכים לעשות התחלה חדשה בלימוד התורה, ואפילו אם לא למד עד עכשיו, יקבל על עצמו מהיום והלאה להתמיד בתורה בכל יום שיעורין כסדרן: מקרא, משנה, גמרא, מדרש. ואז בכח חג השבועות יקבל כח גדול לכבוש את יצרו, ולהתמיד מאד בתורה.
וכמו שאומר רבנו ז"ל (ליקוטי מוהר"ן חלק ב' סימן א'): חל"ב ראשי תיבות (תהלים קט, כב): ל'בי ח'לל ב'קרבי. כי כשאדם מרגיל עצמו להיות כבריה חדשה בכל עת, והוא בעיניו כתינוק שנולד דמי, הצריך לינק חלב, בזה הורג היצר הרע שלו לגמרי, ונתקיים בו ל'בי ח'לל ב'קרבי. ולכן מחג השבועות נמשך כח מיחד לאדם ללמוד תורה כל השנה כולה באהבה ובחשק גדול, ואשרי מי שעושה בה התחלה חדשה, כי יזכה בכח חג השבועות להתמיד בתורה כל השנה כולה.
(שיחות מוהרא"ש) |
||||
|
||||
לתפריט שיחות מוהרא"ש המלא לחץ כאן | ||||
|