רביז"ל סיפר (סיפורי מעשיות מעשה ג') "מעשה בחכם אחד, קודם מותו קרא את בניו ואת משפחתו וציווה אותם להשקות אילנות, גם יש לכם רשות לעסוק בשאר פרנסות, אבל בזה תשתדלו להשקות אילנות", עיין שם. ידוע שרביז"ל רצה מאוד שכל אחד מאנשי שלומנו יעסוק בקירוב רחוקים, ודיבר מזה הרבה מאוד, ואמר שצריך לנסוע נסיעות עבור לקרב רחוקים (חיי מוהר"ן סימן תקמג'), וכמה פעמים היה מדבר הרבה עמנו, והזהיר אותנו מאוד לקרב נפשות להשם יתברך, ולהשתדל לדבר הרבה עם בני אדם כדי לעוררם ולהשיבם לקרבם להשם יתברך.
ורצונו היה אפילו לדבר עם בני העולם שיחות חולין בענייני העולם הזה, אולי יצמחו ויתגלגלו מזה דיבורים שיעוררו אותם להשם יתברך, ואפילו אם לא יפעל כי אם תנועה בעלמא, שיכנס בהם איזה הרהור תשובה או התעוררות לפי שעה, גם כן טוב מאוד, מכל שכן שיכול להיות שברבות הימים כשידבר עמהם ויחזור וידבר, אולי יזכה לעוררם באמת להשם יתברך ולקרבם לעבודתו יתברך, אשר אין דבר גדול מזה, וכמובא בזוהר הקדוש (תרומה קכח.) ההוא זכאה בעי למרדף בתר חייבא ולמקני ליה באגר שלים בגין דיעבר מיניה ההוא זוהמא ויתכפיא סטרא אחרא ויעביד לנפשיה בגין דיתחשב עליה כאילו הוא ברא ליה ודא איהו שבחא דיסתלק ביה יקרא דקודשא בריך הוא יתר משבחא אחרא ואסתלקותא דא יתיר מכלא. מאי טעמא בגין דאיהו גרים לאכפיא סטרא אחרא ואסתלקא יקרא דקודשא בריך הוא, ועל דא כתיב באהרון (מלאכי ב') "ורבים השיב מעוון". וכתיב (שם) "בריתי הייתה איתו". תא חזי כל מאן דאחיד בידא דחייבא ואשתדל ביה למשבק ארחא בישא איהו אסתלק בתלת סילוקין מה שלא אסתלק הכי בר נש אחרא, גרם לאכפייא סטרא אחרא. וגרם דאסתלק קודשא בריך הוא, ביקריה. וגרים לקיימא כל עלמא בקיומיה לעילא ותתא ועל האי בר נש כתיב: "בריתי הייתה איתו החיים והשלום". וזכי למחמי בנין לבנוי וזכי בהאי עלמא וזכי לעלמא דאתי. כל מארי דינין לא יכלין למידן ליה בהאי עלמא ובעלמא דאתי. עאל בתריסר תרעי ולית מאן דימחי בידיה. ועל דא כתיב (תהילים קיב') "גבור בארץ יהיה זרעו דור ישרים יבורך הון ועושר בביתו וצדקתו עומדת לעד, זרח בחושך אור לישרים" וגו', ורביז"ל האריך לדבר עמנו כמה וכמה פעמים מזה, וזירז אותנו לזה מאוד בכמה מיני לשונות.
וכמה פעמים היה מבזה אותנו בביזיונות על שאנו מתעצלים בזה, ופעם אחת קרא אותנו עצים יבשים על שאין אנו מולידים נפשות שיתקרבו להשם יתברך על ידינו. ופעם אחת בליל מוצאי שבת קודש עמדנו לפניו עם כמה אנשים מהחשובים שלו, והוכיח אותנו מאוד כמה שעות על עניין זה, וסיפר אז הרבה מעניין זה. וגם היה רצונו שיסעו נסיעות בשביל זה כדי לדבר עם בני אדם.
ואז כשדבר מזה להשתדל לקרב נפשות להשם יתברך, אז היה מתלוצץ מאלו המשתדלים לקרב להשם יתברך רק הפחותים במעלה מאוד כגון עניים ואביונים ועמי הארצות וכיוצא בזה אנשים השפלים במעלה. כי העיקר הוא להשתדל לקרב להשם יתברך בני האדם הגדולים במעלה שיש להם איזה חשיבות. כי בני אדם כאלו קשה לקרבם מאוד, וכשזוכה לקרבם אשרי אלו. כי הוא דבר גדול מאוד כשמקרב נפשות גדולות להשם יתברך ואז אלו הקטנים והשפלים במעלה נופלים ונטפלים ממילא אליו ומתקרבים להשם יתברך, כי מתבטלים לגבי הגדול מהם שנתקרב לדרך האמת להשם יתברך.
וכן בכל פעם עורר רביז"ל את אנשי שלומנו שיקרבו נפשות אליו יתברך, שזה נקרא להשקות אילנות, וכמו שכתוב (דברים כ') "כי האדם עץ השדה", וכמו שצריכים להשקות עץ השדה ולטפל בו כמו שצריך לשמור שלא יעלה שום שרצים וכו', וכן לדאוג שלא יכנסו תולעים בתוך הפירות, וכן לגזוז את העשבים השוטים הצומחים סביב וכו', כמו כן צריכים לטפל עם האדם שנדמה לעץ השדה, שצריכים לשמור אותו מאוד מאוד שלא יכנסו בו תולעים שהם כפירות ואפיקורסות, אשר רחמנא ליצלן זה הכי גרוע, כי הכפירות פוגם אפילו במשהו, כי אדם צריך להכניס עצמו באמיתת מציאותו יתברך, ולידע שאין בלעדיו יתברך כלל, ודבר גדול ודבר קטן אינו נעשה מעצמו אלא בהשגחת המאציל העליון, ודבר זה צריכים להחדיר בכל בר ישראל, וכן צריכים לעודדו ולשמחו, שאפילו שכבר נכשל במה שנכשל עדיין יכול לחזור אליו יתברך, וכמו שאמר רביז"ל (ליקוטי מוהר"ן חלק ב' סימן קיב') אם אתה מאמין שיכולים לקלקל תאמין שיכולים לתקן, ואמר רביז"ל (ליקוטי מוהר"ן חלק א' סימן ה') אשר יש נשמות שנפלו וצריכים להחיותם ולהשיב אותם בכל מיני מטעמים המשיבים את הנפש, שזה נעשה על ידי הצדיק האמת, אשר זכה למוחין מזוככים, עד שנכלל באין סוף ברוך הוא, והוא יכול להוריד את עצמו להירודים והנפולים ולהעלותם ולקרבם אליו יתברך.
זכה כ"ק מוהרא"ש זי"ע אשר במשך שישים שנה משנת תשכ"ד עד שנת תשפ"ד הדפיס מליוני ספרים בלי שום גוזמא כלל, ועד היום תלמידיו ממשיכים דרכו בהדפסה והפצה ביתר שאת ובכמויות שרק הולכות וגדלות, ונתפשטו בכל העולם כולו, עד שכיום אין מקום בעולם שלא ידעו בו מחסידות ברסלב, וזכה לחדש חידושים חדשים על פי דברי רביז"ל והלבישם בכלים מכלים שונים, הן הספרים הגדולים "שפת הנחל", פירוש על כל הליקוטי מוהר"ן, "נהרי אפרסמון" על הסיפורי מעשיות, "ביאורי המידות" על ספר המידות ועוד ספרים רבים, והעולה על הכל שהודפסו כבר למעלה מאלף קונטרסים המדברים מעל הנושאים שבעולם, וכבר תורגמו לשתים עשרה שפות, ואין מקום בעולם שאין שם קונטרסים.
וכל הקונטרסים האלו החזירו רבבות נשמות ישראל בתשובה, והמפורסמות אינם צריכים לראיה, ובוודאי בהתחלה הייתה עליו הרבה מחלוקת, למה הוא עשה דברים חדשים, אבל כיום כל חסידי ברסלב מודים בפה מלא שהוא הצדיק שגילה ופרסם בדורות אלו את רביז"ל בתכלית הפרסום, עד שלזכותו ייחשב שמידי שנה בשנה מתאספים בקיבוץ הקדוש שלנו באומן אלפי נשמות קדושות, עד שבראש השנה העבר הגיעו לראש השנה עשרות אלפי אנשים כן ירבו, מכל חלקי העולם ממש, והכל בזכות הקונטרסים והחוברות שהם תמצית דברי רביז"ל ומוהרנ"ת ז"ל, בלשון קלה מאוד עד שפשוטי עם והרחוקים ביותר גם מתעוררים בתשובה שלימה על ידם ונתלהב לבבם אחריו יתברך, בתשוקה עצומה, דבר כזה לא יכילנו הרעיון איך שלכל קונטרס יש כח מגנטי למשוך את הלב אחריו יתברך, וזה נקרא בשלימות להשקות אילנות, אשרי מי שזוכה בעצמו להתמיד בספרי רביז"ל אשר פניו שכלו וחוכמתו נמצאים בתוך הספר שלו (עיין ליקוטי מוהר"ן חלק א' סימן קצב'), ואשרי ואשרי מי שעוסק בקירוב רחוקים לגלות ולפרסם את אמיתת מציאותו יתברך לכל בר ישראל, ויעסוק בעסק הקדוש והנורא הזה להשקות אילנות שהם נשמות ישראל.
על ידי הפצת ספרי רבנו נביא את משיח צדקנו